Övertränad?

Patrik2

Ny medlem
Övertränad?
Jag har som sagt antagligen blivit övertränad :(

Någon annan som har varit det eller som vet vad man kan göra åt det?

Kan man få symtomet att ha huvudvärk eller tryck i huvudet samt nervryckningar? Jag har nervrycking under ögat och en jobbig huvudärk...

Ska aldrig mer lyckas med överträning igen.

//Patrik

Övertränad?
Hur många timmar i veckan har du tränat? Hur mycket har du ökat träningsdosen senaste halvåret/året? Sover du tillräckligt, hinner du återhämta dig mellan passen? Äter du rätt? Tycker du att träningen känns meningslös, motivationen i botten?

Det finns oändligt många anledningar till att man känner sig övertränad, men det kan som sagt bero på saknad av återhämtning istället. Det är ovanligt att man når upp till så stor träningsmängd att man blir övertränad, det var anledningen till frågorna i början. Hoppas du kryar på dig och hittar rätt lösning på problemet.

/Leo

Övertränad?
Softa mannen! Ge fan i att träna ett tag så ska du se att symtomen försvinner och du får tillbaka tränings lusten. Ska som sagt mycket till att bli över tränad men hamnar man väl där så bör man fundera över sina vanor.

Lycka till med att inte träna på ett tag.

PS Det kan ju faktiskt vara något annat.....

Övertränad?
Är du seriös? Sök läkare.. Om du nu verkligen har symptom, personligen så tycker ja de mer verkar som om du har underskott på ngt ämne i kroppen som är vanligt vid mkt träning.. men ja är ingen läkare:)

Övertränad?
Hur ska någon kunna säga något av vett om det enda man kan gå på är huvudvärk och nervryckningar? Det kan ju bero på nästan vad som helst.

Övertränad?
min gissning är att nervrycket beror på huvudvärken :)
Du kanske har en förkylning i kroppen eller likn... låter rätt ofarligt. Ta det lungt i några dagar och se om det blir bättre - annars kontakta en läkare.

Övertränad?
tack för era svar, seriösa och oseriösa ;)

Angående dina frågor Leo så har jag under det senaste året tränat väldigt hårt utan att ha varit aktiv innan i livet. Jag är 17år :)
Min träning har varit ganska hård cykling i skog varje vardag 1-1/2 timma nästan varje vecka, har varit lite olika, samt med styrketräning en 15 minuter efteråt 3 dagar i veckan. Jag har även cyklat en lång runda på helgerna som har legat på 2-3 timmar.
Jag tror inte att jag har ätigt tillräckligt mycket under träningsperioden heller.
Det enda jag tänker på nu är att jag vill ut och cykla!
Min nya cykel står i garaget och är bara körd på en gång :(
Motivationen är enorm, men kroppen säger emot :(
Jag sover absolut och jag tror tillräckligt, men att träna nästan varje dag och ganska hårt är nog ingen höjdare om jag aldrig tränat tidigare i livet, men det är svårt att inte cykla när det är så kul.

//Patrik

Övertränad?
MEn hur länge har du kännt såhär? Kommer det i samband med träningen? Du är väl lite för ung för att vara övertränad.

Kanske ska cykla mer med ett gäng, det brukar få ner tempot samtidigt som det högintensiva blir både bättre, intensivare och roligare

Övertränad?
I en vecka har jag mått som jag mår, men just nu känner jag det hela tiden utan att jag tränar. Så jag vilar mig endast. Jag läste om det och man kunde tydligen överträna sig om man är nybörjare?

//Patrik

Övertränad?
Svårt att tänka mig att du är övertränad. Blir man övertränad kan det i värsta fall ta flera år att komma tillbaka och kommer efter extremt hård träning under lång tid. Nu snackar vi 25-30 timmars-veckor.
Cyklar Du 1-1/2 timme om dagen och ett 2-3 timmarspass på helgerna så tror jag inte att det är överträning. Du kanske är sliten eftersom du som du säger inte tränat mycket förr, men övertränad? Nä.

Det går väl att ställa diagnos på det så kontakta en idrottsläkare.

Övertränad?
Det här kan vara ganska lätt, med lite flax. Jag fick ett tag rejält ont i huvudet, mest efter träningspass, det här var i Australien, och det har viss relevans. Jag började misstänka att jag svettades ut mer salt än jag fick i mig, saltbrist alltså, skaffade sportdricka med "elektrolyter" i och vips var huvudvärken borta. Sen, tränar du så mycket måste du vara ganska någa med kosten. Gyllene halvtimmen och allt det där men det kanske du redan vet massor om? Går du "låg" på energi så kan du få skallvärk då med.

Lycka till.

Övertränad?
Ja, det låter som du klarar dig från överträningsdiagnosen. Men lägg in ett par vilodagar i veckan, du förlorar ingenting på det och då du dessutom är såpass ung och i början av "träningskarriären" så har du gott om tid på dig att öka träningsdosen(dvs timmar i veckan, antal pass är det inte säkert du behöver öka) när du kört några år först. Måndag och fredag är klassiska vilodagar, kör de övriga dagarna, det är fem kvar då. På så sätt är du utvilad och pigg inför passen på lördag och tisdag, prova så får du se.

Det är dock högst personligt hur mycket kroppen tål att tränas eller för den delen hur mycket träning ger optimal effekt. Jag kör endast 3-4 pass i veckan, ca 10-20 timmar i veckan beroende på årstid, det känns bra för mig men det är inte säkert det är bra för andra.

/Leo

Övertränad?
Jepp, och på tal om ryckningar, näringsbrist osv:

jag brukar i perioder av hårdare träning få ryckning och småkramper i benen vid vila. Men magnesium hjälper och det brukar vara ett tecken på att jag druckit fel/för lite och troligen har magnesiumbrist.

I övrigt håller jag med de andra. Ha roligt med lägg lite struktur i träningen, 1-2 vilodagar, kör olika intensitet och ta det lugnt de dagar kroppen säger ifrån. Och se också till årstiden - inte ens proffsen går ju för fullt hela året utan har ju perioder av hårdare träning och perioder av lugn träning och vila.

Se också över ditt näringsintag. Drick ordentligt och inte bara vatten om du tränar mycket.

En enkel orsak till huvudvärken kan ju vara att du har styva nackmuskler och att huvudvärken orsakas av detta. Brukar hända mig ibland när jag cyklar ofta. Uppsök i så fall en massör/fysioterapeut och kolla över din klädsel samt din position på cykeln.

Övertränad?
Om du ändå vill cykla varje dag så kan det vara bra att dels variera intensiteten (som castrello nämnde) men också bara köra lite lugn lek-körning, dvs trixa och leka lite. Speciellt om du är ny på hojen så kan det utveckla dig enormt mycket! O kul är det ju oxå!

Övertränad?
Och en annan möjlighet till skallvärk och att det knycker i ansiktet: det har blivit kallare, så klä på dig också annars när du är ute: handskar, vantar, mössa och en varm jacka! Samma sak när du cyklar plus att det är bra att använda glasögon mot fartvinden.

Dessutom... om du verkligen var övertränad så skulle nog symptomen vara lite mera omfattande än skallvärk och att det knycker i ögat. Du skulle troligen sova massor, ha konstig puls, tappa apttiten, bli långsam och orkeslös när du tränar och helt tappa motivationen.

Men det är bra att du lyssnar till kroppen.

Övertränad?
Som med allt annat finns det såklart olika grader av överträning. När jag tränade för hårt för fort under min korta och intensiva cykelkarriär (7 pass i veckan, 1 vilodag) fick jag problem med orken som du berättar om, jag ville men benen orkade inte. (de andra sumptomen med huvudvärk och nerver beror nog sannolikt på nåt annat, eller på att du tränat för hårt eller båda).

Jag träffade aldrig någon idrottsläkare men min tränare ordinerade mig vila och jag var helt stilla i 3 månader. Därefter ökade jag träningsdosen mycket långsammare (man ska väl lära av misstagen är det inte så?) och det funkade mycket bättre.

Kort sagt, träning är individuellt och även om vissa klarar en högre stegring än träningsdosen än andra så handlar det om att lära känna sig själv och sin gräns.

Om du vill ha experttips, träffa läkare, annars träna så hårt som du klarar av och framförallt ät och drick. Vila ett tag och börja sen försigtigt igen är mitt tips.

Dessutom är det ju som Leo säger att man behöver minst en vilodag i veeckan, det är ju under vilan som musklerna återhämtar sig och har möjlighet att byggas upp.

Tillbaka
Topp