På stelben i skogen!

• Trådstartare Trådstartare NickeB
  • Start datum Start datum
N

NickeB

Guest
På stelben i skogen!
Pratade med min spinning-ledare i helgen, cyklar tydligen på en "stelben" i skogen!
- Det blir roligare så! (Alltså inga dämpare). Cool kille.

På stelben i skogen!
Det är "inne" att vara "anti"... ;-) Inga växlar, ingen dämpning, ingen cykel är nog nästa grej - dvs terränglöpning. Wow vilken grej, man liksom trialar över stenarna och rötterna med fötterna! :-D

/Leo

På stelben i skogen!
höhö, mycket bra! :-)

Leo Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är "inne" att vara "anti"... ;-) Inga växlar,
> ingen dämpning, ingen cykel är nog nästa grej -
> dvs terränglöpning. Wow vilken grej, man liksom
> trialar över stenarna och rötterna med fötterna!
> :-D
>
> /Leo
>
>
> ------------------------------------
> ...man lever bara en gång...
>

På stelben i skogen!
Skillnaden är väl att det helt enkelt är svårare utan dämpning. Utan cykel blir det ju lättare!

Funderar på om man kanske skulle bygga sig något helstelt trial-aktigt... Eller inte. :)

På stelben i skogen!
Usch, känner att man börjar bli gammal...

Förstår inte det konstiga i att köra stelt? Tävlade i början av 90-talet utan dämpare men köpte en Rock shox -92. När den var utsliten typ -95 så slängde jag på chromogaffeln igen & p.g.a. att tävlandet avtog så har jag kört så sen dess. Har kört 5 finnmarksturer odämpat & det går alldeles utmärkt, självfallet så spar man överkroppen med en framdämpare men jag brukar ibland blåsa om killar på heldämpat utför tvättbrädsbackarna så träning & rätt avslappnad teknik är inte heller att förakta.

I år så blir det FMT på stel cyclocross, lite nervös är man dock över den styva aluminiumramen. MTB:n är i titan & den är ju ganska så fjädrande i sig.

Så här ska det se ut.

attachment.php

På stelben i skogen!
Tycker SS och "low tech" är en skön trend och motvikt till alla 45 000 kr moppar som glider runt i skogen. Blåser man dessutom om dessa moppar på sin lowtech raket så blir dagen lite bättre.

Flonk!

På stelben i skogen!
"i skogen"... Det kan betyda precis vad som helst. I stökig terräng gör det bara ont med helstelt. Eftersom den coola killen i fråga är en spinningledare så är det väl mysiga mjuka skogsstigar han gillar..

På stelben i skogen!
Ord!

Det är skillnad på skog och skog. :)

© Lida Loop

© Andreas K, Erik H trixar runt på endon

På stelben i skogen!
=David Skrev:
> "i skogen"... Det kan betyda precis vad som helst.
> I stökig terräng gör det bara ont med helstelt.
> Eftersom den coola killen i fråga är en
> spinningledare så är det väl mysiga mjuka
> skogsstigar han gillar..
>
> Mvh David
>

Jag är också spinninginstrukör men attackerar gärna ett stenröse, stelt då förstås...

Varför göra det så lätt för sig?

Dämpare är för mesar;-)

På stelben i skogen!
Äsch, det är väl inget att förskräckas över! Det är ju mer spännande med "force feedback" på cykel-tv-spelet ibland. Fast det sliter ju lite mer på känsliga leder, till exempel.

Jeff Jones fuskar. Den där är inte helstel, den är bara odämpad.

På stelben i skogen!
Nog med sarkasm från min sida nu.

Jag förstår självfallet fördelen med moderna heldämpade monster men har en liten reflektion.

Någon skrev ett det gör ont att köra odämpat. Kan det vara så att de som i princip bara kört med dämpade hojar aldrig har lärt sig den riktiga tekniken, vad det gäller avslappnig & detta med att få cykeln att "flyta" under sig? Jag får lite av den känslan när jag under FMT blåst förbi heldämpade killar utför tvättbrädsbackarna på min stela titanhoj. Självfallet så blåser folk förbi mig också men jag tror att vissa skulle kunna bli mycket snabbare på sina dämpade cyklar om dom tränade på en stel också...

Jag kör en del i mycket stökig terräng, ok inga 2 metershopp men ändå, & har inte ont. Sen så är det en annan sak att överkroppen tar slut snabbare på en FMT om man kör odämpat än dämpat, åtminstone på mig...

Varför göra det så lätt för sig?

På stelben i skogen!
OK!
Killen jag nämnde började inte sin karriär som "spinning-ledare".
Verkar som han har tävlat en del. Mtb o lvg. Och kanske endast 25år.
Tror han är med och skapar en "ny" trend.(Om vi räknar bort cyclocross)
Tror inte han cyklar enbart på "mys"-stigar.
Jag "flaxar" omkring på helstelt i skogen, försöker dock att inte hoppa, skulle nog vara slutet för min cykel;}
Bland kottar och bär..........

På stelben i skogen!
Låter som du snackar om mig???

Fast jag leker ju cyclocross också...

Edit: fast jag är ju inte 25, det är däremot min son om några år.

Senast redigerad av en moderator:
På stelben i skogen!
I den här tråden känns det som om ett helt hockeylag försvarar det manliga i att piska varandra med tvinnade handdukar i duschen..

På stelben i skogen!
.Z. Skrev:
> Någon skrev ett det gör ont att köra odämpat. Kan
> det vara så att de som i princip bara kört med
> dämpade hojar aldrig har lärt sig den riktiga
> tekniken, vad det gäller avslappnig & detta
> med att få cykeln att "flyta" under sig? Jag får
> lite av den känslan när jag under FMT blåst förbi
> heldämpade killar utför tvättbrädsbackarna på min
> stela titanhoj. Självfallet så blåser folk förbi
> mig också men jag tror att vissa skulle kunna bli
> mycket snabbare på sina dämpade cyklar om dom
> tränade på en stel också...

Jag hade tänkt skriva nåt sånt själv men det behövde jag ju inte :)

Somliga som bara har lärt sig köra med fjädring har skaffat sig en klar nackdel då en hel del av dom är OTROLIGT dåliga på att välja spår. Rakt in i skiten och låta fjädringen "göra jobbet" funkar inte alltid och överallt. Därtill är en cykel för lätt. Med en motorcykel kan man ju ofta "slå" sig igenom men det funkar dåligt med MTB:n. Själv kör jag nästan bara väldigt "teknisk" terräng och fjädringen på min Orange Hitman är inte alltid en fördel. Den är f-n så kul när det går undan och att hoppa med men vid vissa tighta och tokbranta sektioner är flex och mjukhet fram det minsta man vill ha.

Att låsa sig vid viss teknik p g a att "alla" andra har den är ju inte alltid bra men med dagens ängslighet inför att inte ha "rätt" prylar får man väl ha viss förståelse för det. Jag har annars haft rätt svårt att få vissa att fatta att jag inte vill ha t ex SAS Halo-hjul på Hitman:en för att det inte passar min körning. Nähädå, på en sån ram SKA man ha grejer som man inte kommer att behöva för det "ska" se ut på ett visst sätt. Mycket identitetsskapande och sån skit nu...

På stelben i skogen!
=David Skrev:
> I den här tråden känns det som om ett helt
> hockeylag försvarar det manliga i att piska
> varandra med tvinnade handdukar i duschen..
>

Aha.

Det var det Modograbbarna gjorde hela säsongen, jävla nötter!

Larsa/F.d Ö-viksbo som skäms tillsammans med en hel bygd...

På stelben i skogen!
Burner Skrev:
> det är roligt med helstelt. ibland.. knäckte 2
> stela gafflar i sommras.. de verkar inte palla
> lika mycket som en dämpad.
>

Chromo, aluminium, Carbon?

På stelben i skogen!
Hockey, var det inte såhär Håkan bråkan sjöng med hockeykompisarna?

H-O-C-K-E-Y - HOCKEY! Hockey-hockey-hockey!
SS nu är det macho-feber
SS vi ska försvara vårt slit
SS kämpa för varje meter
Knäcka knäna och köra som fan
ÅÅÅÅH ÅÅÅÅÅÅH
Våra växlar de ska samla damm
Vi ska köra som fannn

Society made us do it...

På stelben i skogen!
Burner Skrev:
> chromo.... kan ha varit dålig droppteknik.. ett
> par framhjulslandnigar på plan asfalt och
> gafflarna sa good bye..

Nä, fy f-n! Då viker det ju sig. Synd ändå.

Jag har nån bild från tidigt 90-tal på en av tungviktarna i Spårvägen där gaffeln på hans Univega "fladdrar" utför vid hård bromsning så den nästan tar i ramen. Dom gjorde ju så där men det höll ändå på nåt vis. Nu känns det som vikten har blivit ett så stort försäljningsargument att marginalerna hållfasthetsmässigt är till stor del borta. Det får väl var och en själv avgöra vad man vill ha ut av sin hoj men själv tar jag hellre något högre vikt om det håller lite extra. Om det sen är med eller utan fjädring är väl rätt likgiltigt för mig då jag inte tävlar på nåt vis utan väljer hoj efter användning istället. Fisher:n till mer XC-aktigt och Hitman:en till stöket. En hoj klarar man ju sig inte med... :)

På stelben i skogen!
Grabbar.

Nu har jag sedan jag trädde in här på happy för några veckor sedan haft kväljningar inför dessa groteska monster ni kör omkring på, inte lätt för en gubbe som tappade kontakten med MTB-utvecklingen nån gång när Bridgestone MB1 var högteknologi:-)

Ju mer jag läser här & tittar så kan jag dock inte annat än erkänna att ett lätt sug börjar skönjas efter en sån häringa konstig pryl.

Vad är lämpligt för mig?

Motionär (f.d. tävlingsMTB:are tidigt 90-tal). Gillar stökig terräng men är ingen trixare, ofta duktigare på att forcera stenrösen än grabbarna som kör på bakhjulet med en hand på styret i 3 mil. Är dock värdelös på såna grejor själv & desssutom ointresserad.
Några långlopp per år, FMT givet på typ 5.30-6 timmar.

Vad finns det för typer av heldämpade hojar? Freeride? (lämplig?) Fler typer?
Vad kan vara lämpligt för en inte allt för avskräckande summa typ 15 000 (kan man gå lägre?)

På stelben i skogen!
Newsboy Skrev:
> För er som inte gillar ont, svårt och vill ha det
> skönt på cykeln.
>
>
> :Z. Är det så att mitt öga förnimmer en fin
> gammal
> Ritchey-gaffel på din cykele?

Exakt...

På stelben i skogen!
Newsboy Skrev:
> För er som inte gillar ont, svårt och vill ha det
> skönt på cykeln...

Hehe, ta du och gör som jag och testa en sån där trehjulig sparkcykel i en riktigt hårig backe så får du garanterat ont och svårt nog är det definitivt. Allt som går (För) fort är ju dessutom skönt :D

På stelben i skogen!
På den gamla goda tiden telnettade man till port 25 när man skulle maila. Nu finns det grafiska fina gränssnitt. Lättare, mer tillgängligt och dyrare.

På den gamla goda tiden debatterade vi om man skulle ha rak eller böjd framgaffel, och precis då började dom dämpade framgafflarna att komma.

Vad är bäst? Vad måste man cykla på? Så länge man har kul så kvittar väl det? Om man "blåser" om någon på heldämpat trots att man själv har helstelt, är man bättre cyklist då?

På stelben i skogen!
Min heldämpade tycker jag är en perfekt kompromiss för allt jag ger mig på, men det tycker väl alla om sina heldämpade? Kör en Enduro -99 med med knappt fyra tum slag bak och knappt fem fram. Tillräckligt lätt för långlopp och tillräckligt robust för allt jag vågar utsätta den för. Prislapp för begagnad ram och dämpare men i övrigt sprillans nya komponenter tror jag blev 11000 spänn.

På stelben i skogen!
Nu kan jag inte hålla mig längre. En fundering/fråga från
en nybörjare.

När jag kör spinning kör jag med några fingrar på styret
vid stående sprintar, jumps etc, eller bara står upp och
spinner, eller sitter ner för den delen också.

Tror att detta är rätt teknik i skogen också men att jag
kanske måste ha ett lite fastare grepp om styret?

.Z. Skrev:
> Nog med sarkasm från min sida nu.
>
> Jag förstår självfallet fördelen med moderna
> heldämpade monster men har en liten reflektion.
>
> Någon skrev ett det gör ont att köra odämpat. Kan
> det vara så att de som i princip bara kört med
> dämpade hojar aldrig har lärt sig den riktiga
> tekniken, vad det gäller avslappnig & detta
> med att få cykeln att "flyta" under sig? Jag får
> lite av den känslan när jag under FMT blåst förbi
> heldämpade killar utför tvättbrädsbackarna på min
> stela titanhoj. Självfallet så blåser folk förbi
> mig också men jag tror att vissa skulle kunna bli
> mycket snabbare på sina dämpade cyklar om dom
> tränade på en stel också...
>
> Jag kör en del i mycket stökig terräng, ok inga 2
> metershopp men ändå, & har inte ont. Sen så är
> det en annan sak att överkroppen tar slut snabbare
> på en FMT om man kör odämpat än dämpat, åtminstone
> på mig...
>
> Varför göra det så lätt för sig?

På stelben i skogen!
.Z. Skrev:
> Grabbar.
>
> Nu har jag sedan jag trädde in här på happy för
> några veckor sedan haft kväljningar inför dessa
> groteska monster ni kör omkring på, inte lätt för
> en gubbe som tappade kontakten med
> MTB-utvecklingen nån gång när Bridgestone MB1 var
> högteknologi:-)
>
> Ju mer jag läser här & tittar så kan jag dock
> inte annat än erkänna att ett lätt sug börjar
> skönjas efter en sån häringa konstig pryl.
>
> Vad är lämpligt för mig?
>
> Motionär (f.d. tävlingsMTB:are tidigt 90-tal).
> Gillar stökig terräng men är ingen trixare, ofta
> duktigare på att forcera stenrösen än grabbarna
> som kör på bakhjulet med en hand på styret i 3
> mil. Är dock värdelös på såna grejor själv &
> desssutom ointresserad.
> Några långlopp per år, FMT givet på typ 5.30-6
> timmar.
>
> Vad finns det för typer av heldämpade hojar?
> Freeride? (lämplig?) Fler typer?
> Vad kan vara lämpligt för en inte allt för
> avskräckande summa typ 15 000 (kan man gå lägre?)

Våndas inte! Vid den ohyggligt höga åldern av 38 så köpte jag mig en Orange Hitman ( http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=408128 ). Om man ska tro på vissa så måste man vara nån sorts otrolig, licensierad gymnastisk atlet för att ens få sätta sig på en sån. Gamla gubbar som jag ska inte ens besvära sig. Vem bryr sig. Jag har skitkul med den till det jag har köpt den för d v s terrängen som syns i bakgrunden på bilden. Helfjädrat var dock aldrig nåt direkt alternativ för mig och XC-egenskaperna var inte heller prioriterade.

Bridgestone MB1? Det var mitt andraval när jag köpte min förra hoj -89, fast kanske det snarare var förra ramen egentligen. Man uppdaterar ju alltid ändå när det behövs. Idag verkar allt bli omodert toksnabbt även om det inte finns nån ens märkbar prestandaskillnad. Kletmärkena verkar viktigare idag än det mesta annat på cykeln...

:)

På stelben i skogen!
Jag, som är nybörjare, tänker köra helstelt ett tag till i skogen. Mest för att få bra teknik där det är bökigt, och inte "plöja", som en del uttrycker det. Men sen blir det nog en ht, mest för hållbarheten. Och för att orka 6-12 mil, utan att armarna kroknar.
Är det en bra eller dålig taktik?
Min plan är att cykla långloppscupen 2006, hela och inte komma dåligt till!? En utopi?

Annars verkar det som att vi nybörjare kanske börjar i fel ända?!......
Köper dyrt, går det sönder, lämna in..........
Tänker börja i andra änden, slita ut befintlig, köpa bättre , säg 7-10000:- klassen, uppdatera vid behov.
Lära mig och skruva med gammeln, osv osv.

På stelben i skogen!
Låter som en bra taktik att köra ett tag på stelt. Man lär sig känna underlaget och det kräver en god teknik och fart för att få flytt i körningen, fostrande på ett bra sätt. Sen kan man ju lyxa till det med en framdämpare för att ta de värsta guppen när man börjar bli trött.

På stelben i skogen!
bara en nyfiken fråga till er som kör helstelt i skogen, använder ni en commodore 128 för att det är mer utmanande att hacka er ut på nätet också? ;)

jag kör också helstelt fast endast och bara i stan, ser ingen poäng med att slita onödigt mycket på kroppen med en helstel i skogen. fine, jag kan nog driva på och köra över ganska mycket med min skogshoj men det krävs en hel del teknik för att få flyt och fart i skogen oavsett antal tum slag fram/bak.

mina pengar ligger på en heldämpad hoj med bra dämpare bak för trampförmågan.

På stelben i skogen!
mattel Skrev:
> bara en nyfiken fråga till er som kör helstelt i
> skogen, använder ni en commodore 128 för att det
> är mer utmanande att hacka er ut på nätet också?
> ;)

HAHAha!!=)

På stelben i skogen!
Jag började köra på helstelt och började använda en VIC 20

Edit: Kanske därför jag inte kan hoppa som i mattels profilbild och ta mig bortom Word i datorn.

Senast redigerad av en moderator:
På stelben i skogen!
.Z. Wrote:
> Grabbar.
>
> Nu har jag sedan jag trädde in här på happy för
> några veckor sedan haft kväljningar inför dessa
> groteska monster ni kör omkring på, inte lätt för
> en gubbe som tappade kontakten med
> MTB-utvecklingen nån gång när Bridgestone MB1 var
> högteknologi:-)

Jag känner lite likadant efter varit cyklolös sedan -99. Mycket har tydligen hänt på dessa åren.

På stelben i skogen!
mattel Wrote:
> bara en nyfiken fråga till er som kör helstelt i
> skogen, använder ni en commodore 128 för att det
> är mer utmanande att hacka er ut på nätet också?
> ;)

Det där var väl lite väl lågt :) En Amiga, 386 resp. 486:a, Pentium-1 och 2 och 3 har juh passerat förbi.

Mig skall man väl verkligen vända på stenen för att hitta isåfall.

Stålram
Framdämpare
V-bromsar

Då kanske jag är en Pentium 1 eller Pentium 2 då ;)

På stelben i skogen!
Ser inget egenvärde i att slita mer än onödigt på kroppen. Visserligen tror jag att legenden Eddy Merckx lär ha myntat uttrycket "man ska lida på cykeln", men jag är inte han och har inte riktigt hans ambitioner... Skulle jag skaffa en till cykel i dagsläget blir det heldämpat eller en softtail. Men har man råd tycker jag att det är meningsfullt att ha flera olika cyklar (helstelt, framdämpat, heldämpat, CX etc) för att därmed få nya upplevelser och utmaningar på samma runda.

Fick jag börja om och köpa bara en cykel så skulle det kanske rentav bli en heldämpad, ingen tyngre "FR"-modell utan något i Santa Cruz Hecklerstilen eller något ditåt. Gärna inte mer än 13-14 kg. Giant och Marin tror jag starkt på i klassen 15 000 kr-cyklar. Man kan kanske få något för mindre pengar - från Tyskland -, men ska man ha någotsådär bra grejor (LX eller motsvarande på SRAM-sidan) så får man kanske räkna med att offra den summan åtminstone i Sverige.

Tillbaka
Topp