Flumskola sa:
ooms sa:
Häromdagen startades en tråd om Aftonbladet och "cyklisthatet" i samhället och varifrån det kommer... Idag startas denna tråd och "jägarhatet" flödar (företrädesvis fr folk som inte verkar vara insatt i jakt öht)... Antagligen finns det nån tråd på nåt jägarforum som diskuterar varifrån "jägarhatet" kommer...
Hat är ett starkt ord, men jag kan tala varför jag har svårt för jägare.
Jägare påstår att de bara jagar för att älgstammen ska hållas nere, att de bara gör det för någon slags samhällstjänst, men alla fattar ju att det är för att de gillar att döda djur. Det bekräftas av alla bilder som tas av jaktlag som sitter och flinar vid en död älg, bilder som inte sällan publiceras i lokaltidningen med en intervju där de stolt får redogöra för hur det gick till. Jag äter kött, och har slaktat djur, men jag tar inte kort på det och lägger upp på sociala medier. Varje gång jag anser att jag behöver döda något känner jag avsmak inför det. Gillar man att döda har man ganska uppenbart en skruv lös.
Ett stort problem vid all debatt är inställningen att allt är svart eller vitt.
Jag är inte, och har aldrig varit, jägare men jag måste säga att din beskrivning av jägare är långt ifrån min bild. Det ligger otroligt mycket tid och jobb bakom jakten och tittar vi på älgjakten som exempel finns jägare som jagar år efter år utan att fälla en älg.
Och tro det eller ej men vi får nog välja mellan att kontrollera viltstammen med jägarnas hjälp eller låta rovdjursstammen växa kraftigt. Alternativet är ökade viltolyckor och ökade skador på ungskog som blir väldigt kostsamt i längden.
Att man måste ”uppenbart en skruv lös” för att man fäller vilt indikerar också att du har liten insyn i vad jägare gör.