Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
eketjall sa:Alternativ 1 är ju i princip omöjligt om man inte råkar vara uppvuxen i just den skogen. Men då har man nog koll på jaktlagen redan.TOST sa:Ja det kanske jag kunde ha gått in lite bättre på, men det är ändå relativt lätt.eketjall sa:Inte så enkelt som att skriva in gps-koordinater, datum/tid och få fram ett telefonnummer va?TOST sa:Det går att ta reda på vem som jagar där jag vill cykla. Vet jag vem som jagar och under vilka månader som jakt pågår där så kan jag enkelt höra mig för, alternativt meddela jaktledaren när jag åker dit och cyklar.
Hur/var tar man ens reda på vem som jagar när?
Vet du vad platsen heter där du ska vara, så kan man söka på den platsen och "Viltvårdsområde" eller "VVO" så träffar du ofta på någon hemsida där man har listat namn och telefonnummer till kontaktperson.
Ett annat alternativ är att gå in på Svenska Jägareförbundets hemsida och sedan gå in via fliken "Länens hemsidor"
https://jagareforbundet.se/var-verksamhet/lansforeningar-och-kretsar/
där finns information om alla jaktkretsar i alla län. Hemsidan är inte jätteintuitiv och det kan vara lite klickande innan man hittar kontaktuppgifter, men all information finns där.
Ett tredje alternativ är att använda lantmäteriets karttjänst eller hitta.se för att söka upp namn på den fastighet man ska cykla på. Därefter kan man kontakta lantmäteriet
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Kontakta-oss/
och ta reda på vem som äger den. Markägaren har skyldighet att veta vem som jagar på dennes fastighet och ha kontaktuppgifter till jaktledaren.
Det kanske finns utrymme för att skapa en tjänst som informerar jaktlag och markägare om att personer kommer att röra sig i området? De behöver ju inte veta vem eller kunna kontakta personen direkt, bara veta var och när så att de blir förvarnade.
Edit: Fixade länkarna
Vad lokalbefolkningen kallar en viss hektar skog står ju inte direkt på en vanlig karta.
Alternativ 2 är inte så mycket bättre. Hittade inga kartor så var går gränsen mellan norra och mellersta srörmland? Varför är Rekarne en egen krets och hur förhåller sig den till norra sörmland?
Alternativ 3 kräver ett par dagars semester under kontorstid för att ro iland.
Finns lite att jobba med om man är jägare och tycker att "folk" ska ha koll på var när och hur det är jakt.
geologen sa:Borde inte kulor som bromsas kraftigare användas då, för att eliminera risken för att de lämnar älgkroppen igen? Vad jag förstår är kulorna gjorda för att träffa relativt optimalt. Vilket innebär att en sämre träff medför stor risk för att kulan inte stannar.
Vad jag vill påpeka är att det knappast är en en-klicks-lösning att få fram om det jagas på fastighet x kl 8:30-12:45 på lördag den 10 november.TOST sa:eketjall sa:Alternativ 1 är ju i princip omöjligt om man inte råkar vara uppvuxen i just den skogen. Men då har man nog koll på jaktlagen redan.TOST sa:Ja det kanske jag kunde ha gått in lite bättre på, men det är ändå relativt lätt.eketjall sa:Inte så enkelt som att skriva in gps-koordinater, datum/tid och få fram ett telefonnummer va?TOST sa:Det går att ta reda på vem som jagar där jag vill cykla. Vet jag vem som jagar och under vilka månader som jakt pågår där så kan jag enkelt höra mig för, alternativt meddela jaktledaren när jag åker dit och cyklar.
Hur/var tar man ens reda på vem som jagar när?
Vet du vad platsen heter där du ska vara, så kan man söka på den platsen och "Viltvårdsområde" eller "VVO" så träffar du ofta på någon hemsida där man har listat namn och telefonnummer till kontaktperson.
Ett annat alternativ är att gå in på Svenska Jägareförbundets hemsida och sedan gå in via fliken "Länens hemsidor"
https://jagareforbundet.se/var-verksamhet/lansforeningar-och-kretsar/
där finns information om alla jaktkretsar i alla län. Hemsidan är inte jätteintuitiv och det kan vara lite klickande innan man hittar kontaktuppgifter, men all information finns där.
Ett tredje alternativ är att använda lantmäteriets karttjänst eller hitta.se för att söka upp namn på den fastighet man ska cykla på. Därefter kan man kontakta lantmäteriet
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Kontakta-oss/
och ta reda på vem som äger den. Markägaren har skyldighet att veta vem som jagar på dennes fastighet och ha kontaktuppgifter till jaktledaren.
Det kanske finns utrymme för att skapa en tjänst som informerar jaktlag och markägare om att personer kommer att röra sig i området? De behöver ju inte veta vem eller kunna kontakta personen direkt, bara veta var och när så att de blir förvarnade.
Edit: Fixade länkarna
Vad lokalbefolkningen kallar en viss hektar skog står ju inte direkt på en vanlig karta.
Alternativ 2 är inte så mycket bättre. Hittade inga kartor så var går gränsen mellan norra och mellersta srörmland? Varför är Rekarne en egen krets och hur förhåller sig den till norra sörmland?
Alternativ 3 kräver ett par dagars semester under kontorstid för att ro iland.
Finns lite att jobba med om man är jägare och tycker att "folk" ska ha koll på var när och hur det är jakt.
För alternativ 1 så behöver man inte vara uppväxt i skogen för att ta reda på vad en fastighet heter. Jag vet inte hur folk generellt gör när de cyklar i skogen, men det räcker att du har planerat din tur så pass att du kan hitta platsen du ska till på en karta. jag tycker https://www.hitta.se/kartan!~62.17408,14.93199,4z/tr!i=KavAfzoZ kart-tjänst är riktigt smidig, där kan man söka fram den plats man ska till, klicka på "Tomter", markera den som man kommer att befinna sig på och få fram namn, exempelvis "Viby 1:8". Går som sagt att få fram via lantmäteriet också men tycker att hitta.se fungerar snabbare och enklare.
Alternativ 2. Där var det synd att du inte fick fram någonting, för att de flesta har en kartbild över jaktkretsens område. Hur de förhåller sig mellan varandra kan de nog bäst svara på, det gör ingenting om man råkar kontakta fel eftersom de i sin tur kan hänvisa en till rätt person att tala med.
Alternativ 3 kan jag inte svara på handläggningstid då jag aldrig nyttjat det. Men det räcker ju med ett mail till Lantmäteriet (såg att de till och med har chatt-funktion) ett tag innan du har tänkt iväg på cykling i okänd terräng under älgjakten. Du behöver nog inte ta semester under tiden du väntar på svar, men beroende på hur långsamt du skriver kan du nog behöva en stund.
Tänk på att om man inte alltid cyklar på helt nya okända platser varje gång man ska ut och cykla på hösten så behöver man ju inte göra den här proceduren så många gånger.
Det finns mycket som jägare och framförallt jaktkretsar kan göra bättre för att informera om när och vart man jagar, men det är som sagt slöseri med tid att lyfta det i ett cykelforum.
Raggamuffin sa:Det är såklart stor blandning, allt från dem som mest vill komma från frugan och supa, de som betalar för att åka iväg och skjuta för det är "inne" och de som vårdar natur och skog.
Citat från bekant i veckan
"ett fyllo hade däckat ute på gräsmattan nånstans, varpå ett annat fyllo tagit bilen och råkat backa över honom.
Ambulanspersonalen hade frågat om det var nån mer som skulle med när de ändå var där."
Ni kan själva tilldela kategori. Man kan få gissa vilket landskap det utspelar sig i och från vilket jägarna kommer, det ligger 2 tomhylsor i potten.
eketjall sa:Vad jag vill påpeka är att det knappast är en en-klicks-lösning att få fram om det jagas på fastighet x kl 8:30-12:45 på lördag den 10 november.
Det är ju sällan ett problem, men det har ju hänt att man stött på jägare på någon grusväg som blivit uppenbart förbannade för att man "stört jakten" när det inte på något sett varit rimligt att veta att jakt pågår. Mer än att det typ är tillåtet att jaga nästan året om beroende på vilt. Vilket i sin tur betyder att det i praktiken INTE jagas 99,5% av tiden. Alltså rimligare att anta att jakt inte pågår utom möjligtvis under första veckan av älgjakten då.
TOST sa:Som tidigare nämnt av mikaeljc så är det mindre aktivitet på eftermiddagen då man ofta avslutar i god tid innan solnedgång för att undvika eftersök och tillvaratagande av vilt i mörkret.
geologen sa:Borde inte kulor som bromsas kraftigare användas då, för att eliminera risken för att de lämnar älgkroppen igen? Vad jag förstår är kulorna gjorda för att träffa relativt optimalt. Vilket innebär att en sämre träff medför stor risk för att kulan inte stannar.
Miss Lycka 2.0 sa:Den gamle langaren Leif GW pratade om detta häromdagen. Han tyckte att fler var nyktrare numera.
mikaeljc sa:TOST sa:Som tidigare nämnt av mikaeljc så är det mindre aktivitet på eftermiddagen då man ofta avslutar i god tid innan solnedgång för att undvika eftersök och tillvaratagande av vilt i mörkret.
Jag tänkte mest på att jägarna nyktrat till såpass framåt eftermiddagen.
mikaeljc sa:Miss Lycka 2.0 sa:Den gamle langaren Leif GW pratade om detta häromdagen. Han tyckte att fler var nyktrare numera.
Det kan man hoppas på. Men det förekommer veritabla fylleslag fortfarande. Att dessa personer sedan sitter med skarpladdade vapen i gryningen känns sådär...
ForesterGuy sa:mikaeljc sa:Miss Lycka 2.0 sa:Den gamle langaren Leif GW pratade om detta häromdagen. Han tyckte att fler var nyktrare numera.
Det kan man hoppas på. Men det förekommer veritabla fylleslag fortfarande. Att dessa personer sedan sitter med skarpladdade vapen i gryningen känns sådär...
Dessutom händer det att de tar bilen ut till skogen...
Polisen har haft nykterhetskontroller i samband med älgjakten, det är kanske inte enbart körkortet som ryker en sån gång.
Carl A sa:Skidåkaren som blev skjuten; tror att kulen vinklade 90 grader i älgen och att jägaren blev åtalad och frikänd. - En ren olycka. Jo, de sker. - De sker även i samband med cykling.
mikaeljc sa:ForesterGuy sa:mikaeljc sa:Miss Lycka 2.0 sa:Den gamle langaren Leif GW pratade om detta häromdagen. Han tyckte att fler var nyktrare numera.
Polisen har haft nykterhetskontroller i samband med älgjakten, det är kanske inte enbart körkortet som ryker en sån gång.
Finns väl inga promillegränser i samband med jakt (om man inte kör bil) så det är väl fritt fram.
mikaeljc sa:ForesterGuy sa:mikaeljc sa:Miss Lycka 2.0 sa:Den gamle langaren Leif GW pratade om detta häromdagen. Han tyckte att fler var nyktrare numera.
Finns väl inga promillegränser i samband med jakt (om man inte kör bil) så det är väl fritt fram.
ForesterGuy sa:mikaeljc sa:ForesterGuy sa:mikaeljc sa:Miss Lycka 2.0 sa:Den gamle langaren Leif GW pratade om detta häromdagen. Han tyckte att fler var nyktrare numera.
Du kan bli av med vapenlicensen ifall du blir tagen för fylleri, utan att ha haft vapen med dej.
https://www.hd.se/2018-04-26/vapenlicens-aterkallas-efter-fylleri
"Det räcker inte för den jaktintresserade att ha god hand med sina vapen och att hålla dessa ordentligt inlåsta när de inte används. Den som vill ha en vapenlicens ska även uppfylla lagens krav på att vara pålitlig, omdömesgill och laglydig.
När polisen i september 2016 omhändertog en jägare från Örkelljunga för berusning var det för andra gången på mindre än ett halvår. Därmed ansåg Polismyndigheten att mannen inte längre var lämplig som vapenägare och drog därför i juli 2017 in hans tillstånd för innehav av skjutvapen.
Mannen har därefter överklagat beslutet i två instanser. Först till förvaltningsrätten i Malmö, därefter till kammarrätten i Göteborg.
I sina överklaganden bedyrar mannen sin ånger över det inträffade och pekar på att han under sina år som jägare aldrig misskött sig vad det gäller själva vapenhanteringen.
Det hjälper dock inte. Såväl förvaltnings- som kammarrätt har nu avslagit mannens invändningar.
Mot bakgrunden av att han två gånger omhändertagits inom en kort tidsperiod, en av gångerna med ambulans då han haft 3,7 promille alkohol i blodet, kan han inte anses uppfylla de krav på personlig lämplighet som vapenlagen ställer upp, enligt kammarrätten."
mikaeljc sa:Jo det är klart, blir du LOB-ad så kan både det ena och andra hända med dej. Men att sitta med låt oss säga 0,7 promille på ett pass är väl knappast olagligt.
ForesterGuy sa:mikaeljc sa:Jo det är klart, blir du LOB-ad så kan både det ena och andra hända med dej. Men att sitta med låt oss säga 0,7 promille på ett pass är väl knappast olagligt.
Nej, men det borde vara.
Örjan Lax sa:Raggamuffin sa:Ni kan själva tilldela kategori. Man kan få gissa vilket landskap det utspelar sig i och från vilket jägarna kommer, det ligger 2 tomhylsor i potten.
Låter som Skåne.
mikaeljc sa:ForesterGuy sa:mikaeljc sa:ForesterGuy sa:mikaeljc sa:Miss Lycka 2.0 sa:Den gamle langaren Leif GW pratade om detta häromdagen. Han tyckte att fler var nyktrare numera.
Du kan bli av med vapenlicensen ifall du blir tagen för fylleri, utan att ha haft vapen med dej.
https://www.hd.se/2018-04-26/vapenlicens-aterkallas-efter-fylleri
"Det räcker inte för den jaktintresserade att ha god hand med sina vapen och att hålla dessa ordentligt inlåsta när de inte används. Den som vill ha en vapenlicens ska även uppfylla lagens krav på att vara pålitlig, omdömesgill och laglydig.
När polisen i september 2016 omhändertog en jägare från Örkelljunga för berusning var det för andra gången på mindre än ett halvår. Därmed ansåg Polismyndigheten att mannen inte längre var lämplig som vapenägare och drog därför i juli 2017 in hans tillstånd för innehav av skjutvapen.
Mannen har därefter överklagat beslutet i två instanser. Först till förvaltningsrätten i Malmö, därefter till kammarrätten i Göteborg.
I sina överklaganden bedyrar mannen sin ånger över det inträffade och pekar på att han under sina år som jägare aldrig misskött sig vad det gäller själva vapenhanteringen.
Det hjälper dock inte. Såväl förvaltnings- som kammarrätt har nu avslagit mannens invändningar.
Mot bakgrunden av att han två gånger omhändertagits inom en kort tidsperiod, en av gångerna med ambulans då han haft 3,7 promille alkohol i blodet, kan han inte anses uppfylla de krav på personlig lämplighet som vapenlagen ställer upp, enligt kammarrätten."
Jo det är klart, blir du LOB-ad så kan både det ena och andra hända med dej. Men att sitta med låt oss säga 0,7 promille på ett pass är väl knappast olagligt.
mikaeljc sa:Finns väl inga promillegränser i samband med jakt (om man inte kör bil) så det är väl fritt fram.
Säger man att man sitter ute i skogen 7 timmar om dagen med avsikt att döda djur för att man vill "vårda" skogen, djurens stam och dylikt är man en lögnare.Flumskola sa:ooms sa:Häromdagen startades en tråd om Aftonbladet och "cyklisthatet" i samhället och varifrån det kommer... Idag startas denna tråd och "jägarhatet" flödar (företrädesvis fr folk som inte verkar vara insatt i jakt öht)... Antagligen finns det nån tråd på nåt jägarforum som diskuterar varifrån "jägarhatet" kommer...
Hat är ett starkt ord, men jag kan tala varför jag har svårt för jägare.
Jägare påstår att de bara jagar för att älgstammen ska hållas nere, att de bara gör det för någon slags samhällstjänst, men alla fattar ju att det är för att de gillar att döda djur. Det bekräftas av alla bilder som tas av jaktlag som sitter och flinar vid en död älg, bilder som inte sällan publiceras i lokaltidningen med en intervju där de stolt får redogöra för hur det gick till. Jag äter kött, och har slaktat djur, men jag tar inte kort på det och lägger upp på sociala medier. Varje gång jag anser att jag behöver döda något känner jag avsmak inför det. Gillar man att döda har man ganska uppenbart en skruv lös.
Miss Lycka 2.0 sa:En lekkamrat glömde ett avsågat hagelgevär i en taxi efter en blöt tur i parken.
Miss Lycka 2.0 sa:Det komiska är att han fick behålla licensen och sina andra gevär.
Miss Lycka 2.0 sa:Det komiska är att han fick behålla licensen och sina andra gevär.
Jag skulle inte ducka i alla fall.Skogsgubben sa:Stewe sa:Både älg och rådjursstammen måste skjutas av, och tyvärr finns det nog inget lönsammare sätt än den frivilliga jakten vi har idag.
...
Öka på rovdjursstammen?
(duckar)
Ytterligare några är stolta över att fällt någon rivaliserande gängmedlem. Det finns alla typer.ForesterGuy sa:En del är stolta över att fälla vilt, andra är stolta över att vinna en cykeltävling, eller en cykelpendling...
Det var ju något man strävade efter på 40-talet.jonte987 sa:Så jägare är sjuka eftersom de strävar efter en frisk stam.
En del tycker säkert det är fräckt att skjuta vilt och känna adrenalinkicken. Andra deltar för traditionen och den sociala samvarons skull. Vissa för att stolt visa upp troféer.Raggamuffin sa:Det är såklart stor blandning, allt från dem som mest vill komma från frugan och supa, de som betalar för att åka iväg och skjuta för det är "inne" och de som vårdar natur och skog.
m3lk3r sa:Säger man att man sitter ute i skogen 7 timmar om dagen med avsikt att döda djur för att man vill "vårda" skogen, djurens stam och dylikt är man en lögnare.Flumskola sa:ooms sa:Häromdagen startades en tråd om Aftonbladet och "cyklisthatet" i samhället och varifrån det kommer... Idag startas denna tråd och "jägarhatet" flödar (företrädesvis fr folk som inte verkar vara insatt i jakt öht)... Antagligen finns det nån tråd på nåt jägarforum som diskuterar varifrån "jägarhatet" kommer...
Hat är ett starkt ord, men jag kan tala varför jag har svårt för jägare.
Jägare påstår att de bara jagar för att älgstammen ska hållas nere, att de bara gör det för någon slags samhällstjänst, men alla fattar ju att det är för att de gillar att döda djur. Det bekräftas av alla bilder som tas av jaktlag som sitter och flinar vid en död älg, bilder som inte sällan publiceras i lokaltidningen med en intervju där de stolt får redogöra för hur det gick till. Jag äter kött, och har slaktat djur, men jag tar inte kort på det och lägger upp på sociala medier. Varje gång jag anser att jag behöver döda något känner jag avsmak inför det. Gillar man att döda har man ganska uppenbart en skruv lös.
Käka myror?TOST sa:men hatar jakt för att man dödar djur har jag väldigt lite förståelse för. Det är om någonting sjukt att äta djur som lever.
rln sa:Käka myror?TOST sa:men hatar jakt för att man dödar djur har jag väldigt lite förståelse för. Det är om någonting sjukt att äta djur som lever.
Ja, det kittlar dödsskönt i kistan.
bearthefear sa:Var ute en tur i mörkret igår. På flera platser satt det gröna lampor uppsatta. Jag antar att det är någon form av åtelbelysning. Jag tog omvägar runt dessa, men inte är det väl någon som sitter på pass där på natten? Kanske ingen anledning att hålla sig undan?
Det är väl kameran som inte är OK?daikai1 sa:Åtel efter vildsvin kan det vara, tror det är ok med belysning då, annars är det inventering efter vad som finns på åtlarna med kamera.
Man kan bli åtalad av felaktig åtel.Fältprästen sa:Det är väl kameran som inte är OK?daikai1 sa:Åtel efter vildsvin kan det vara, tror det är ok med belysning då, annars är det inventering efter vad som finns på åtlarna med kamera.