På tal om älgjakten

På tal om älgjakten
TOST sa:
Jag lägger mig sällan i vad andra har för intressen utan försöker för det mesta förstå, men personer som väljer att äta kött, men hatar jakt för att man dödar djur har jag väldigt lite förståelse för. Det är om någonting sjukt att äta djur som lever. Jag har full förståelse för människor som är veganer oavsett anledning (miljö, hälsa eller moraliska skäl) och jag äter själv ofta vegetariskt när jag inte äter kött och fisk som jag definitivt vet var det kommer ifrån.

För min del handlar det väldigt mycket om att vuxna människor springer runt med dödliga vapen i skogarna. Jag har inga problem med jakt i sig. Men jag har problem med en del jägare. Och jag har problem med alla vapen.

I övrigt håller jag med om att kött från vilda djur är bättre än kött från djur som hålls som boskap.

Men jag håller inte med om att viltstammen måste hållas låg med jakt. Det kan rovdjur sköta fint. Problemet är att jägare under århundraden nästan helt utrotat rovdjuren för att de konkurrerar om bytet. Men om all jakt upphörde och naturen fick chans att hamna i balans igen så skulle det absolut funka fint. Det tar nog mindre än en mansålder innan det är hyfsat balanserat.

På tal om älgjakten
Det var inte för jaktens skull rovdjuren nästan utrotades, det var för att skydda tamboskapen.
Sedan om du ska ha rovdjur till att balansera viltstammarna får du nog ta och kraftigt vrida tillbaka tiden även hur människan lever och hur vi bosätter oss...

Förresten, är det bättre om det är barn som springer runt med dödliga vapen i skogarna? Jag föredrar nog vuxna människor trots allt.

På tal om älgjakten
TOST sa:
m3lk3r sa:
Flumskola sa:
ooms sa:
Häromdagen startades en tråd om Aftonbladet och "cyklisthatet" i samhället och varifrån det kommer... Idag startas denna tråd och "jägarhatet" flödar (företrädesvis fr folk som inte verkar vara insatt i jakt öht)... Antagligen finns det nån tråd på nåt jägarforum som diskuterar varifrån "jägarhatet" kommer...

Hat är ett starkt ord, men jag kan tala varför jag har svårt för jägare.

Jägare påstår att de bara jagar för att älgstammen ska hållas nere, att de bara gör det för någon slags samhällstjänst, men alla fattar ju att det är för att de gillar att döda djur. Det bekräftas av alla bilder som tas av jaktlag som sitter och flinar vid en död älg, bilder som inte sällan publiceras i lokaltidningen med en intervju där de stolt får redogöra för hur det gick till. Jag äter kött, och har slaktat djur, men jag tar inte kort på det och lägger upp på sociala medier. Varje gång jag anser att jag behöver döda något känner jag avsmak inför det. Gillar man att döda har man ganska uppenbart en skruv lös.
Säger man att man sitter ute i skogen 7 timmar om dagen med avsikt att döda djur för att man vill "vårda" skogen, djurens stam och dylikt är man en lögnare.

Jag kan inte svara för andra än mig själv, men jag jagar av 3 anledningar:

1. Jag tycker väldigt illa om djurhantering på industriell skala, jag vet att det är mycket bättre i Sverige än i de flesta andra länder, men oavsett vad matbutiken har märkt köttet med så är det inget bevis för vad det faktiskt är jag stoppar i mig. Faktumet att jag vet att jag äter det bästa, mest ekologiska och minst miljöpåverkande kött som finns att tillgå, i kombination med att det är ett djur som levt och dött fritt i sin naturliga miljö med minimal stress och smärta från människan gör att jag har ett gott samvete.

2. Som samhället ser ut så är jakt det bästa sättet för att hålla mängden rovdjur, växtätare och invasiva djurarter på en lämplig nivå. Nog finns det säkert andra sätt att göra det på, men inget som vi vet fungerar och definitivt finns inget som är billigare för staten. Tro mig, om all jakt upphörde över en natt skulle vi få stora bekymmer med ekosystemet. Jag själv jagar ingenting som jag inte har för avsikt att äta, men har respekt för dem som även jagar till exempel rovdjur.

3. Den största anledningen är att jag tycker om jakt, det är inte mitt största intresse men jag gillar att utöva det. Det är svårt att sätta fingret på varför, men jag tror det mycket beror på utmaningen i det och inte själva dödandet. Det är samma mekanismer som gör att vissa väljer att störta nerför en smal stig i skogen eller trampa ur i +70km/h längs en trafikerad väg med en frigolitbit på huvudet, man känner sig levande.
Jag har väldigt få djur på mitt samvete och ofta far ja ut med bara kameran. Jag jagar väldigt sällan älg, som de flesta tänker på när man pratar om jakt. När jag jagar älg så är det i princip enbart av anledning 1 och för att hjälpa mitt jaktlag, för att jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att sitta stilla i skogen i timtal och det ligger väldigt lite utmaning i att vänta på en älg. Jag tycker om jaktformer där man är aktiv och samarbetar med en hund, där jag får om vartannat gå, smyga och springa för att hitta det vilt vi spårar. Det är mycket adrenalin inblandat och det är väldigt utmanande när man jagar på egen hand, om det så bara är för att få en bra bild. Att fälla vilt är en dubbel känsla, det är till viss del avsmak och jag känner alltid dåligt samvete efteråt, samtidigt känner man glädje över att man lyckats med det man for ut för att göra.

Självklart så tar jag också kort på vilt som jag fällt, varför vet jag inte riktigt, men det är väl av samma jävla anledning som folk fotar maten de lagat, bordet de snickrat, bilen de köpt eller den där sandstranden de ligger på. Lägger jag upp någonting överhuvudtaget är det bara en utvald skara människor som tar del av bilden, personer jag tror är intresserade, men jag föredrar att förmedla en vacker bild och inte någon händelse jag vill skryta med.

Jag lägger mig sällan i vad andra har för intressen utan försöker för det mesta förstå, men personer som väljer att äta kött, men hatar jakt för att man dödar djur har jag väldigt lite förståelse för. Det är om någonting sjukt att äta djur som lever. Jag har full förståelse för människor som är veganer oavsett anledning (miljö, hälsa eller moraliska skäl) och jag äter själv ofta vegetariskt när jag inte äter kött och fisk som jag definitivt vet var det kommer ifrån.
Tror ingen här hatar jakt här. Köper hellre jagad vilt än något från slakt men ärligt talat, det är främst en hobby och inte någon hjälteinsats att sitta ute på jaktpass.

På tal om älgjakten
geologen sa:
För min del handlar det väldigt mycket om att vuxna människor springer runt med dödliga vapen i skogarna. Jag har inga problem med jakt i sig. Men jag har problem med en del jägare. Och jag har problem med alla vapen.
Jag håller med dig om problemet med många människors brist på respekt för vapen, otroligt många verkar inte inse vad det faktiskt är de håller i händerna. En väldigt sund inställning är att känna sig obekväm vid tanken på att hålla i ett vapen, oavsett om det är laddat eller inte. De flesta människorna måste träna sig till att bli bekväma vid att hantera vapen, de övriga kan bli väldigt farliga då de inte har någon naturlig respekt.

m3lk3r sa:
Tror ingen här hatar jakt här. Köper hellre jagad vilt än något från slakt men ärligt talat, det är främst en hobby och inte någon hjälteinsats att sitta ute på jaktpass.
Det håller jag med om och jag säger även att största anledningen till att jag jagar är just som hobby. Jag målar inte upp mig själv som något helgon men försöker ge en mer nyanserad bild och få folk att inse att det även för något gott med sig för resten av samhället.

På tal om älgjakten
TOST sa:
Det håller jag med om och jag säger även att största anledningen till att jag jagar är just som hobby.

Exakt. En hobby som går ut på att döda djur.

Jag har förståelse för väldigt många hobbys som jag själv inte utför. Jag har förståelse för att folk slaktar djur som en del av sitt jobb. Men jag har inte förståelse för att man gillar att döda djur så mycket att man har det som hobby, vill skryta och skrävla och visa upp bilder på det.

På tal om älgjakten
Flumskola sa:
TOST sa:
Det håller jag med om och jag säger även att största anledningen till att jag jagar är just som hobby.

Jag har förståelse för väldigt många hobbys som jag själv inte utför. Jag har förståelse för att folk slaktar djur som en del av sitt jobb. Men jag har inte förståelse för att man gillar att döda djur så mycket att man har det som hobby, vill skryta och skrävla och visa upp bilder på det.

Du har alltså förståelse för folk som gillar att döda djur så mycket att de har det som sitt jobb?

På tal om älgjakten
Flumskola sa:
TOST sa:

Om du förstår att personer slaktar djur som del av sitt jobb, så borde du ju även förstå den som har i uppgift att avliva djuret och du borde i så fall ha förståelse för att folk föder upp djur i syfte att slakta dem. Tror du att köttbönder är bönder för att det är ett lukrativt jobb?
Skillnaden här är att jag inte föder upp djuren, de lever inte i fångenskap och jag ger mig inte ut för att skjuta ett djur jag inte har för avsikt att ta tillvara på och äta.
Att du inte förstår varför man vill visa upp, skryta och ta bilder på djur man fällt kan jag köpa, för det kan jag inte svara på.

På tal om älgjakten
Oskar sa:
Flumskola sa:
TOST sa:

Du har alltså förståelse för folk som gillar att döda djur så mycket att de har det som sitt jobb?

Ja, är det bättre att köpa kött i affären från ett industriellt uppfött djur som slaktats i en fabrik än att jaga i skogen och äta köttet?

På tal om älgjakten
42Hz sa:
Oskar sa:
Flumskola sa:
TOST sa:

Ja, är det bättre att köpa kött i affären från ett industriellt uppfött djur som slaktats i en fabrik än att jaga i skogen och äta köttet?

Ja, kött i butiken kommer från fabriker. Det är bättre än när man måste döda djur.

På tal om älgjakten
Tänk om det faktiskt kan vara så att det bara är en minoritet av jägarna som primärt jagar för att det är roligt att döda? Jag tror det faktiskt. Jag tror de flesta som jagar värdesätter naturupplevelse, gemenskap, viltköttet, spänningen, bortkopplandet av vardagen, sova över i en stuga med andra smutsiga män, elda, grilla korv, supa, trivas osv mer än just själva momentet av att döda.
Om dödandet vore den enda drivkraften för jägare borde väl slaktare vara ett populärare yrke? De jägare som jag känner har i alla fall inte dödandet som huvudanledning till jakten. Åtminstone två av dem ser det till och med som en negativ del av jagandet (de kanske slutar som naturfotografer eller fågelskådare?).

Lite som att jag själv inte cyklar primärt för att det är så roligt att meka. Det är faktiskt bara en liten del av det som oundgängligen följer med cyklandet och inte alls själva drivkraften för mig.

På tal om älgjakten
Luthman Photography sa:
42Hz sa:
Oskar sa:
Flumskola sa:
TOST sa:

Ja, kött i butiken kommer från fabriker. Det är bättre än när man måste döda djur.

Så är det inte! Kebab kommer från den mycket oetiska och ifrågasatta jakten på det hotade Kebabdjuret.

På tal om älgjakten
Lejon sa:
Tänk om det faktiskt kan vara så att det bara är en minoritet av jägarna som primärt jagar för att det är roligt att döda? Jag tror det faktiskt. Jag tror de flesta som jagar värdesätter naturupplevelse, gemenskap, viltköttet, spänningen, bortkopplandet av vardagen, sova över i en stuga med andra smutsiga män, elda, grilla korv, supa, trivas osv mer än just själva momentet av att döda.
Om dödandet vore den enda drivkraften för jägare borde väl slaktare vara ett populärare yrke? De jägare som jag känner har i alla fall inte dödandet som huvudanledning till jakten. Åtminstone två av dem ser det till och med som en negativ del av jagandet (de kanske slutar som naturfotografer eller fågelskådare?).

Lite som att jag själv inte cyklar primärt för att det är så roligt att meka. Det är faktiskt bara en liten del av det som oundgängligen följer med cyklandet och inte alls själva drivkraften för mig.

+1
gillar friluftsliv och i brist på annat har jag börjat lyssna på jaktpoddar via spotify, jaktradion och jaktpodden, två bra poddar om ni vill få lite insikt hur jägarna tänker.
De medger dels att själva skjutandet ger en endorfinkick, men det är hela upplevelsen som gör jakten, allt från planering i jaktstugan med laget till avslutet i jaktstugan.
Det är även intressant att lyssna på

På tal om älgjakten
Man kan jaga älg på bio också.

IMG_1176.JPG

På tal om älgjakten
Stick från stan jävla Flumskola!
Stick ut o meta dej en fisk för fan, grilla den med lite salt o käka upp den.
Den kommer att smaka jättegott trots att du "mördat" den.

På tal om älgjakten
Jag fick faktiskt ont i öronen av den där låten.
Pausade min sköna Fleetwood Mac för o höra efter o fick ångra mej.
Eddie for king!

På tal om älgjakten
daikai1 sa:
De medger dels att själva skjutandet ger en endorfinkick, men det är hela upplevelsen som gör jakten, allt från planering i jaktstugan med laget till avslutet i jaktstugan.
Låter lite som några amerikanska soldater (och säkert också från andra nationer) beskrev sina uppdrag i långtbortistan.

På tal om älgjakten
Ärligt talat, kan inte finnas många runt 40 som inte skulle njuta av att damma av pickan och skjuta ett gäng ankor:

På tal om älgjakten
Jag känner bara en jägare och jobbar tajt ihop med hennes gubbe.
Jag kan påstå, större djurvänner än dessa två är svårt att hitta.
Hon jagar runt i butiker och hämtar kasserad frukt o grönt som hon utfodrar
djuren med, även vintertid så köps det in pellets till rådjuren (mm) så dom skall klara vintern.
Visst, ett o annat rådjur hamnar i frysen (dock, absolut ingen åteljakt), men garanterat för
varje som skjuts klarar sej två andra pga utfodringen.
Bilder från den "förbjudna" åtelkameran denna torra sommar visar att vildsvin, rådjur och framförallt
en hel älgfamilj med mamma pappa barn (även en fjolårskalv) varit och käkat gott.
Så att kalla alla jägare för djurmördare är nog lika illa som att kalla alla cyklister för "Tour de France" cyklister.

På tal om älgjakten
Självklart är de måna om att viltet inte försvinner.
Ungefär som att många här ser att allemansrätten är kvar.
Egentligen är det ju i naturens intresse att inte lägga sig i, dvs inte mata djuren.

På tal om älgjakten
Iom att det inte heter jaktområde, utan viltvårdsområde, så kanske det ger ett hum om vad det handlar. Det handlar om att hålla viltet på en lämplig nivå, och det innebär naturligtvis inte bara jakt utan även stödåtgärder när viltet har det tufft.

På tal om älgjakten
1888 sa:
djuren med, även vintertid så köps det in pellets till rådjuren (mm) så dom skall klara vintern.
Visst, ett o annat rådjur hamnar i frysen (dock, absolut ingen åteljakt), men garanterat för
Bilder från den "förbjudna" åtelkameran denna torra sommar visar att vildsvin, rådjur och framförallt
en hel älgfamilj med mamma pappa barn (även en fjolårskalv) varit och käkat gott.
Så att kalla alla jägare för djurmördare är nog lika illa som att kalla alla cyklister för "Tour de France" cyklister.

Men ändå dödar de djuren sedan?!

På tal om älgjakten
Jägarna vill ju skyta flest möjligt med djur så det är ju klart att de är snälla mot djuren förutom under jakttiden. De vill ju inte att djuren ska bli uppättna av rovdjur eller svälta ihjäl. Vad ska de i så fall jaga?

På tal om älgjakten
1888 sa:

Menar du på allvar att de utfodrar rådjur och vildsvin för att de ska bli fler? Hela syftet med jakten var ju alldeles nyss att hålla nere stammen?

På tal om älgjakten
skier sa:
1888 sa:

Menar du på allvar att de utfodrar rådjur och vildsvin för att de ska bli fler? Hela syftet med jakten var ju alldeles nyss att hålla nere stammen?
Oj, blev det jobbigt när du insåg att det finns människor som klarar att hålla två tankar i huvudet samtidigt? Fundera på begreppet "viltvård" ett tag, så kanske det klarnar vad det handlar om.

Senast ändrad:
På tal om älgjakten
Det är ju gott om bisonoxar i Amerika numera. Det är gott om Elefanter & noshörningar som ligger som kadaver utan betar.
Tack vare att den äkta Homosapiens utvandra & para sig med Neandertalare. 100% homosapiens finns bara i Afrika. Tänk om
Hitler vetat att han inte va en äkta människa utan hade runt 5-10% DNA från Neandertalare!

På tal om älgjakten
jonte987 sa:
Djur blir inte fler av att äta. Det går till på annat sätt.
Du tycket svältdöden är ett lämpligt sätt att reglera stammen på?
Ju mer det finns att äta, ju fler blir det.

Svältdöden är ett för naturen naturligt sätt att reglera bestånden på. Hade det funnits "naturliga" rovdjur så hade det i de flesta fall inte gått så långt som till svältdöd, djuren hade blivit offer långt tidigare. Naturens sätt att hålla faunan och floran sund och livskraftig. Men sen kommer ju människor och skall lägga sig i med sin "expertis", det finns ju otaliga exempel på hur "bra" det går då.

På tal om älgjakten
janolle sa:
Det är ju gott om bisonoxar i Amerika numera. Det är gott om Elefanter & noshörningar som ligger som kadaver utan betar.
Tack vare att den äkta Homosapiens utvandra & para sig med Neandertalare. 100% homosapiens finns bara i Afrika. Tänk om
Hitler vetat att han inte va en äkta människa utan hade runt 5-10% DNA från Neandertalare!

En genomsnittslig europé har 2,4% neandertal-DNA.

På tal om älgjakten
ooms sa:
Oj, blev det jobbigt när du insåg att det finns människor som klarar att hålla två tankar i huvudet samtidigt? Fundera på begreppet "viltvård" ett tag, så kanske det klarnar vad det handlar om.

Har funderat, förstår ändå inte. "För varje som skjuts klarar sig två pga utfodringen". Väldigt enkel matematik att det blir fler rådjur av "viltvården", inte färre eller en konstant mängd.

Tillbaka
Topp