På tal om älgjakten

På tal om älgjakten
TorakP sa:
Vafaan va jävliga bilder Yonna!!!
Okej, speciellt för känsliga själar; en varm blöt söt ko puss :)

P1100432.jpg

Angående jaktbilder, jag har många sådana bilder, hittar ofta slakta djur eller 'slaktavfall' som några här kallas dem. Inte roligt att tältar i närheten (man kan ju inte veta att avfallet finns) för då vaknar man av hemska ljud och oväsen och blir man rädd inne i tältet, iaf jag. Vildsvin, räv, järv, varg, lodjur, björn .. även grävlingar och råttor är inte alls snälla när de tror att jag är ett hot mot deras mat eller barn. Och det är jag när jag behöver kissa och ramlar i mörket på dem eller helt plötsligt dyker upp med min fatbike. Det har hänt några gånger att jag mötte en arg grävling och några vilda svin, inte alls roligt. Även en arg bäver var hemskt med sina långa tänder.
Har också sett stora björnspår i marken, hörde vargar yla, hörde några gånger vildsvin arg och sur bökade upp jorden runtom tältet, hör ofta rävens skrikande skall bredvid tältet .. då sitter man rakt upp i tältet ja :)

Och tjuvjakt eller inte, det spelar ingen roll; man kastar inte slaktavfall i skogen var det kan finnas lekande barn eller oskyldiga snälla fatbikers. Jo, cykeläventyr blir större men att se älgarna ligga som respektlöst avfall är obegripligt, tycker jag.

Min erfarenhet med jägare är inte heller alltid så trevligt. Det är helt otroligt att skogen från 1 sept till 1 mars skulle vara bara för jägare. Skogen är för alla som älskar den, alla har samma rättighet att vara där. Har därför haft några inte så roliga diskussioner om detta med jägare, de påstår att dem betalar för sina rättigheter och därför har de mer rätt att vara där än jag. Jag är bara en fri cyklist/paddlare, utan betalrätt. Helt otroligt tycker jag.

Jag cyklar, tältar och paddlar mycket i skogen, ibland några veckor/månader i ett sträck och vet nästan aldrig om det är jakt pågående när jag vaknar i tältet. Lite konstigt att behöver sjunga, vissla etc när jag kryper tex ut tältet för annars kan jag få en kulla i huvudet. Också lite konstigt att jag behöver sjunga/vissla vartenda dag, tex 80km per dag, för annars tror man att jag är gratis kött på fyra ben. Jag har varit några gånger mycket rädd när jag hörde skott i närheten, man vet ju aldrig var jägaren finns. Rädda djur som är sårad och springer bort är även jättefarliga, hoppas jag aldrig träffas ett sårad vildsvin, björn eller älg ..

Men iaf är en sak tydligt: jägare förstår att jag är rädd att få en kula i huvudet och jag förstår att de är rädda att skjuta mig.

ForesterGuy sa:
Jo, dem kan man också hitta i svenska skog:

DSC08904.jpg

DSC08905.jpg

På tal om älgjakten
Det där är tamdjur och olagligt att dumpa i naturen oavsett vad. Den med horn kan möjligen vara mufflon och därmed kanske frilevande men den utan är det inte. Jag tycker verkligen att du borde prata med miljökontoret där du bor.

På tal om älgjakten
Paka sa:
Det där är tamdjur och olagligt att dumpa i naturen oavsett vad. Den med horn kan möjligen vara mufflon och därmed kanske frilevande men den utan är det inte. Jag tycker verkligen att du borde prata med miljökontoret där du bor.

Yonna cyklar ungefär land och rike runt. Miljökontoret där hon bor kasnke inte har mycket med geten att göra.

På tal om älgjakten
marr sa:
Paka sa:

Yonna cyklar ungefär land och rike runt. Miljökontoret där hon bor kasnke inte har mycket med geten att göra.

Jo, jag cyklar och tältar mycket, ibland från syd till norr sverige och då tillbaka igen, så hittar dem alltså inte bara på en plats. Är därför lite förvånad att jag är den enda här som hittar dem, trodde det är 'vanligt' när det är jaktmånader (dvs från sept till mars)? Jag slutade förresten fota dem för jag kände mig lite ledsen varje gång.

Baggen var från en bondgård i ett naturreservat var jag friviligt jobbade (bra sätt att tjäna mat och boplats när man cyklar runt). I reservatet fanns några lodjur så bonden kastade huvudet i skogen (på egen mark alltså). Jag hade bl.a som uppdrag att cykla på fatbiken och kolla om huvudet fortfarande fanns på stället och fota djurspåren, så jag fotade också baggens huvud. Förresten hjälpte jag att slakta baggen, den var livsfarligt sårad, tyvärr för det var en mycket fint bagge.

Stänga ögonen NU snalla Torak för det kommer en inte så trevlig bild ;)

DSC09861.jpg

På tal om älgjakten
Jag ser egentligen inget konstigt i att lämna slaktavfall eller vad man vill kalla det i skogen. Man tar av naturen och ger tillbaka till naturen.
Varenda del av djuret lär återanvändas. Naturvård helt enkelt. :) Men man behöver väl inte sprida det över stora områden.
Har för övrigt aldrig sett något liknande Yonnas bilder ute i naturen, mer än road kill.
Sedan kan det ju vara olagligt eller olagligheter inblandade av någon anledning.

På tal om älgjakten
Googlade lite om slaktavfall från vilda djur. Nu har jag dåligt kundskap om svenska regler/lagar och vem som hantera dem (bor inte så länge i Sverige) men både Jordbruksverket, Nodava (norra dalarna vatten&avfall) och Jägareförbundet säger samma: "Slaktbiprodukter som uppstår vid bland annat jakt för eget eller jaktlagets bruk kan lämnas kvar i skogen".

Citat från Jägareförbundet:
"Tyvärr tycks ingen längre vara intresserad av att köpa upp hudar från älg och hjort varför dessa tills vidare saknar kommersiellt värde. Istället har vi jägare problemet att göra av hudarna liksom skallar, ben och slaktrester. Den så kallade biproduktsförordningen som reglerar hur man ska hantera exempelvis slaktavfall från tamdjur gäller för närvarande inte vilda djur, men någon form av reglering av denna hantering kan förväntas den dag Jordbruksverket gör en föreskriftsändring.Ovanstående innebär att det i princip inte finns några generella regler mot att lägga hudar och skallar i soptunnor. Inte heller mot att lägga ut slaktavfall som mat till rovdjur och fåglar eller som åtel i skogen. Genom att använda slaktavfallet till utfodring och åtel får det också indirekt ett värde. Trots att generella regler saknas för hantering av biprodukter från vilda djur kan respektive kommun stödja sig på exempelvis miljöbalken (nedskräpning) och tillämpa lokala regler.
Fallvilt som ej stångats- eller trafikdödats skall alltid nedgrävas om inte prov visar på, ej smittat kött."

Så om jag läser rätt (min svenska är inte heller så bra) då kan slaktavfallet i skogen vara från vem som helst, det borde inte vara tjuvjakt menar jag :)

På tal om älgjakten
Yonna sa:
Citat från Jägareförbundet:
"Tyvärr tycks ingen längre vara intresserad av att köpa upp hudar från älg och hjort varför dessa tills vidare saknar kommersiellt värde.

En sanning med modifikation. Ingen var intresserad av att betala vettiga priser för älghudarna, fast skinnföretagen gärna beklagade sej i media över att jägarna inte tog vara på hudarna. Betalningen täckte möjligen saltet som gick åt...
Om man dessutom bär ut köttet med hjälp av bärmes så kan man testa hur roligt det är att binda fast en älghud i mesen, gå 100 meter, spänna fast huden på nytt, osv. ;-)

På tal om älgjakten
Yonna sa:
Så om jag läser rätt (min svenska är inte heller så bra) då kan slaktavfallet i skogen vara från vem som helst, det borde inte vara tjuvjakt menar jag :)

Det är den udda styckningsmetoden som luktar tjuvjakt, inte att det ligger skinn och ben i skogen.

Tillbaka
Topp