På vägen till Hellas

AntonD

Ny medlem
På vägen till Hellas
På vägen till Hellas idag så upptänkte jag att mitt växelöra var böjt, lätt fixat tänkte jag och cyklade till cykelcity, stängt… men dr spoke har ju öppet. Jag cyklade dit och berättade om mitt problem då antog jag att dom skulle byta växelörat men istället så stoppade dom in en nyckel i växeln och böjde till den. Då tänkte jag, ok det är ju billigare att böja den än att köpa nytt i och med att hela operationen tog 5min. Då sa snubben att han skulle ha 100kr för det!! Ett nytt öra kostar ju 50!! Jag blev så paff att jag betalade och gick. Kan inte låta bli att känna mig blåst.

//A\\

På vägen till Hellas
AntonD skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett nytt öra kostar ju 50!!

Jäkla billiga växelöron det finns då. De brukar vara betydligt dyrare. Plus att frakt och sånt tillkommer, eftersom alla växelöron av någon anledning verkar vara unika för just en ram/baksving. Ingenting som man har hemma normalt sett, alltså.

Säker på att det var växelörat i sig som justerades?

På vägen till Hellas
AntonD skrev:
> Ok 50spänn var väl att ta i men jag skulle kunna
> böja den själv gratis.

Varför gjorde du inte det då?

På vägen till Hellas
AntonD skrev:
> Fan vad ni tjafsar. Ok jag fattar vad ni menar,
> men fortfarande, men hur kan man ta 100 spänn för
> att böja ett växelöra.

Det finns ju folk som betalar för det så........=)

/Fredde

På vägen till Hellas
Jadu, jag skulle kunna ta 200 spänn för att göra samma sak. ;-)

Vad jag undrar är om det verkligen var växelörat som han böjde till, eller om det var själva växelarmen.

Varför undrar jag? Jo, därför att ett löst växelöra fungerar på samma sätt som en brytpinne i propellern på en utombordare. Dvs är avsedd att gå av när någonting fastnar, för att undvika skador på de dyrare delarna - Baksvingen eller växelföraren. Och av den anledningen ska man inte böja tillbaka ett löst växelöra om det har blivit böjt, eftersom det försvagas ytterligare då. Kan gå av när som helst efter en sådan justering. Istället byter man ut det.

Så att böja tillbaka ett böjt växelöra är någonting som jag skulle kunna tänka mig att man gör på t ex Sportex eller Cykelringen. Men jag har ändå svårt att tro att de skulle göra så hos Dr Spoke. Därför undrar jag.

På vägen till Hellas
På sätt och vis tycker jag att AntonD har rätt. Det är en förskräcklig massa pengar att betala både 100 och 200 kr för en bit aluminium som massproduceras i Taiwan.

På vägen till Hellas
Hej

Jag håller med om att det var rent ut sagt förjävlig prissumma för den typen av reparation !

Jävligt kass kundservice låter det som,visst det är jobb och strul och kanske dyrt att beställa hem ett växelöra och även försöka leta reda på den typen av öra som passar till din cykel,men att bocka till den är sista utvägen enligt mig,det beror ju såklart på om det är en dyr fin cykel el en pendlarhärk också.

Dessutom finns alltid en liten risk att man försvagar rammatrialet när man "bockar" till en del på ramen,är det en proffsig cykelrep tycker jag att dom borde fråga först om man går med på att dom försöker bocka till örat,fast det kanske dom gjorde ?

Speciellt efter det jag har sett om dr spoke så verkar det vara en proffsig butik,men jag avskyr deras jävla hemsida,tacka vet jag cc.

"Once you go bike,you never go back "

På vägen till Hellas
smurfrox skrev:
>
> Vad jag undrar är om det verkligen var växelörat
> som han böjde till, eller om det var själva
> växelarmen.

Skulle det ha varit växelarmen skulle jag tycka att det var billigt.

På vägen till Hellas
Ett nytt växelöra kostar väl närmare 200 hos spoke. Lämna in cykeln för byte antagligen en hundring till vilket jag tycker är skäligt om man är för lat eller inkompetent för att byra själv. Du sparade alltså 200 kronor på att spoke kunde rädda ditt gamla öra och du slapp cykla runt i hellas med växlar som inte fungerade. En del växelöron går att böja tillbaka flera ggr utan att gå av. Dom är alla olika.

Så den här tråden borde väl egentligen heta "Tack till dr spoke som räddade min dag i hellas och sparade på mina slantar". Du kan ändra den nu.

På vägen till Hellas
Det är meningslöst att ta mindre än 100 kr för en reparation. Skulle han ägnat de minutrarna åt att sälja ett nytt öra (eller nåt annat) så hade han ju tjänat mer.

Om man inte vet hur man böjjer tillbaka ett öra med en insexa, så har man dessutom lärt sig det på köpet. Bara det kan vara värt en 50-lapp nästa gång man står där i skogen med kass växel.

På vägen till Hellas
Hahaha, jag lider verkligen med dig, Anton!
Jag fick själv betala 110kr nät jag lämnade in mitt bromshantag på grund av att det inte funka som det skulle. I hopp om att de skulle fixa det så gick jag dit och fick veta att det inte gick att laga.Och inte nog med det så fick jag betala för att de hade konstaterat att den var trasig, vilket jag skulle kunnat lista ut själv.
Men det är som mårten säger: Hur skulle det vara om cykelmeken bjöd på allt, då skulle han ju gå i konkurs!

På vägen till Hellas
Jag förstår att ni blir upprörda. Dr Spoke ÄR en bra affär.....Ni kan koppla av nu. Det jag ville tala om var bara att jag tycker att det var dyrt! :)

På vägen till Hellas
100:- för att en kvalificerad yrkesman gör en enkel reparation på din cykel är inte dyrt. Och ett nytt öra kostar inte 50:-.

Sluta lipa.

På vägen till Hellas
Ok, du säger det tog 5 minuter för honom att fixa felet. Men hur lång tid ägnade han åt dig totalt? 10 minuter kanske, först lyssna på dig, kanske föreslå en lösning å sen ta betalt. Ok 10 min för 100 kr blir 600 kr per timme inklusive moms. Det är jävligt billigt det! Vad tar en tandläkare? En duktig webbdesigner jag känner tar minst 750 kr per timme, PLUS moms. Jag är billig, tar bara 500 plus moms.

Så 100 kronor är vad som är skäligt, det ska betala hans lön + socialaavgifter, hyra på en central lokal, elen, inköp av verktyg, utbildning osv mm etc.

Senast redigerad av en moderator:
På vägen till Hellas
Friskis skrev:
> Bruse: kollade liet, inte min smak alls, men hon
> verkar vara säker och omtyckt av sina
> uppdragsgivare, kul för henne!

Smak? Hon gör det folk beställer, skyll på beställeran isåfall för taskig smak ;~)

På vägen till Hellas
Friskis skrev:
> Sista inlägget på min födelsedag!
> Jag älskar er alla och då särskild bruse!!

Tack Friskis, gillar dig med. Snålar med min kärlen till förmån för klonen!

På vägen till Hellas
Roger skrev:
> Hur riktar man ett växelöra med bara en
> insexnyckel?
Det går till och med utan insex. Man tar bort hjulet och växeln, och skruvar fast hjulet i växelörat med Quickreleasen. Sen har man hur mycket hävstång som helst och kan dra sakta utan att behöva använda en massa kraft.

På vägen till Hellas
Markus F skrev:

> Det går till och med utan insex. Man tar bort
> hjulet och växeln,

Hur får du bort växeln utan insex?????????? kazing =)

På vägen till Hellas
ähhh.. ta tag i växeln och böj till den med handen bara. hade man långa armar skulle man nästan kunna göra det cyklandes.

och jorden går inte under bara för att metallen försvagats lite. tämligen odramatiskt det hela.

På vägen till Hellas
Håller med Micke! rikta d i fält om man kan leta sedan upp ett nytt öra. Ett Merida Öra brukar ligga på ca 75 kronor tex men kalrt d finns dyrare.

//Peter

Tillbaka
Topp