Packning på cykel

• Trådstartare Trådstartare Ulrika_S
  • Start datum Start datum
U

Ulrika_S

Guest
Packning på cykel
Jag har 2 barn en på 15 kg och en på 20kg. Kör oftast 15 kg i barnsits + två ryggsäckar på ryggstödet på barnsitsen... blir väldigt baktungt och vingligt speciellt när man är på väg att stiga av. Funderar på att skaffa hållare och väskor att sätta fram. Kan det vara någon bra idé?

Är det någon som har kört med denna kombination eller last även på framgaffel på snömoddiga cykelvägar. Hur känns det?

Tilläggas bör kanske att jag cyklar till vardags på en Crescent NIKKA, dvs en vanlig damcykel.
Skulle antagligen bli/kännas mer stabilt om man har en herrcykel.

/Ulrika

Packning på cykel
Hej! Jag har tidigare kört som du med barnsits bak och full last, och det är rejält baktungt.

Det bästa du kan göra är att skaffa en pakethållare och montera på framgaffeln. Hur du fördelar lasten är väldigt avgörande för manövreringen av cykeln. Det är framhjulet du styr med, är det baktungt försämras styrförmågan drastiskt
På snömoddiga vägar behöver du tyngd på framhjulet för att överhuvudtaget kunna styra, så det blir bara bättre. En sladd med bakhjulet råkar alla ut för då och då utan problem, men framhjul som tappar greppet brukar göra ont ;-) och med barn på cykeln vill man inte tappa kontrollen.

Det bästa är om du köper en pakethållare som är gjord enbart för packväskor typ Tubus, och skaffar Ortlieb eller Vaudes vattentäta packväskor. Men det blir ganska dyrt, och har du inte så mycket pengar så kan du spänna fast ryggsäckar på vilken frampakethållare som helst, så länge du ser till att inga remmar kommer in i hjulet

När man cyklar med barnsits bakpå så är det lite problem att kliva av och på cykeln, så det är faktist den enda gången jag skulle rekommendera en damcykel. Behåll du din Nikka för dom tillfällena, där är den perfekt. För att underlätta av och påstigning kan man skaffa ett cykelstöd modell "postcykel", dvs ett tvåbent stöd som lyfter bakhjulet.

Packning på cykel
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> När man cyklar med barnsits bakpå så är det lite
> problem att kliva av och på cykeln, så det är
> faktist den enda gången jag skulle rekommendera en
> damcykel. Behåll du din Nikka för dom tillfällena,
> där är den perfekt. För att underlätta av och
> påstigning kan man skaffa ett cykelstöd modell
> "postcykel", dvs ett tvåbent stöd som lyfter
> bakhjulet.
>
>
> ----------------
> Om man blöder efter en cykeltur har man glömt att
> ta med sig första förband.

Just "poststöd" har jag frågat efter. Känner du till någon butik som säljer det?

/Ulrika

Packning på cykel
Kanske en cykelkärra för det ena barnet och lite packning skulle vara fint, när jag kör med kärra blir det jätte bekvämt att cykla, som vanligt fast det går tyngre.
Vår kärra är en spectra och inte så dyr (1700), jag har kör två barn i den ibland eller ett och tre fulla matkassar tex och då finns hela cykeln kvar att lasta på om det behövs...!!
Frågan är om du inte på sikt skulle ha en lite bättre cykel med fler växlar som gör att du orkar dra mer, för det är bra med låga växlar när man har mycket last.

Packning på cykel
Jag tror att Atran Velo tillverkar något poststöd.

Nikka har väl till och med gaffel förberedd för frampakethållare? Tubus är dyrt, det finns billigare och det funkar nog lika bra om man inte ska korsa kontinenter.

Packning på cykel
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Tubus är dyrt, det finns
> billigare och det funkar nog lika bra om man inte
> ska korsa kontinenter.

Ja men jag skrev ju det: "Men det blir ganska dyrt, och har du inte så mycket pengar så kan du spänna fast ryggsäckar på vilken frampakethållare som helst"

När jag cyklade omkring med barnen hade jag knappt några stålar, så en pakethållare från Tores Cykel&Sport för 200:- fick duga med fastsurrade ryggsäckar jag hade köpt på loppis. Barnsitsen tog jag från en cykel som en granne hade lämnat vid en flytt. En Crescent Nikka hade dessutom varit höjden av lyx för mig på den tiden ;-)

För övrigt är nog en cykelkärra en riktigt bra idé.

( nu börjar jag låta som "på min tid fick vi bo en en skokartong och äta en näve kallt grus innan vi gick till kolgruvan".. så jag slutar. Jag har sagt det lilla vettiga jag kan)

Packning på cykel
Har en cykelkärra, men den använder jag endast när 5-åringen inte kan cykla själv. dvs när det är isigt eller snöigt. Tyvärr verkar cykelkärrorna inte riktigt vara dimensionerade för 2 barn i vinteroveraller. 5-åringen går inte in på höjden heller, så då får man köra utan tak och "skydd" i fronten. Funderar faktiskt på att fixa till en tygbit, så att jag ialla fall kan höja takhöjden till vintern, så barnet i vagnen slipper bli nersprutat.

Kommer antagligen att försöka hitta något att sätta där fram. Verkar som att Getout är "billiga" på Vaude. De har dessutom någon lowrider från Vaude som man tyvärr inte kan se på bild på hemsidan. Skall ta reda på hur den fästs.

/Ulrika

Packning på cykel
Det verkar som en självklar fall för...

Xtracycle!

Image-70FB1BDCC70411D9.jpg

Mina barn vägar 35kg och 22kg och jag har rullat runt kvarteret med dem ett antal ggr. Både 2 på en gång. Med utrymme på packethållaren fram för ryggsäckar.

Läs mer på http://www.xtracycle.com/html/home.php

Packning på cykel
En kärra att antingen knöla ner ungarna eller bagaget i är nog vad du behöver. Körde själv med kärra när dottern var liten, perfekt. Köp i så fall en sådan som har fästpunkten nere vid cykelns bakaxel, då inkräktar den inte på cykelns lastförmåga och kärran är stabilare med last. Å´ så dubbdäck på cykeln på vintern. Det är mycket billigare än en sjukskrivning eller vård av omkullcyklat barn...

/Steen

Tillbaka
Topp