Påcyklad och tillknuffad. Vad göra?

Musli

Medlem
Hej! Idag blev jag påcyklad och därefter tillknuffad så att jag var mycket nära att ramla. Jag skulle vilja ha tips om hur jag skall gå vidare. För just nu är jag fly förbannad.

Vad har hänt?
  • Jag cyklade på en vanlig dubbelriktad cykelbana. C.a. 2,2 m bred enligt Google Earth.
  • Det var bara jag och en annan cyklist i området. Den andra cyklisten hade en elcykel av längre modell med stort barn där bak.
  • När jag kom upp bakom den andra cyklisten så höll han sig på högersidan vilket som sig bör. Jag kanske cyklade 5 km/h fortare än honom.
  • Precis när jag skall cykla om flyttar han sig lååångt åt vänster utan anledning eller förvarning. Prejar mig mot vänstra kantstenen samtidigt som jag fastnar i hans cykel med högra delen av styret. Det fanns ingenstans att ta vägen. Noll plats i sidled.
  • Jag är en van cyclist (~600 mil/år) och lyckades på något sätt att inte ramla.
  • När jag sedan cyklade ikapp honom, höll mig jämte, sa till honom att det han gjorde var helt galet, så knuffade han till mig med sin vänsterhand så hårt att jag vinglade in i vänstra kantstenen igen. Återigen lyckades jag att inte ramla. Han skrek och gormade och var helt övertygad om att det var jag som hade gjort fel. Att han cyklade på mig gjorde han säkert inte med flit. Jag gissar att han bara var ännu en elcyklist som inte kan cykla. Att knuffa till någon och med flit försöka skada personen är däremot en annan sak.
Enligt mig är inte detta ett OK beteende på något sätt och jag har svårt att släppa det. Jag har hans personnummer och skulle kunna polisanmäla honom. Samtidigt vet jag att en anmälan inte skulle leda någonstans, och han är tillräckligt högutbildad (och intelligent?) för att säkert kunna ställa till det för mig (efter att han fått reda på vem jag är) om jag skulle göra en anmälan.

Vad skulle ni gjort? Polisanmäla eller förtränga det hela?

(Märkligt att du är tok säker på hans personnummer. Finns det en backstory här kanske?)

STRADA är bara för om man blir skadad kroppsligt. Lägg ner. Cykla vidare.

/A

(Märkligt att du är tok säker på hans personnummer. Finns det en backstory här kanske?)

STRADA är bara för om man blir skadad kroppsligt. Lägg ner. Cykla vidare.

/A
Följde efter honom hem på betryggande avstånd för att få hans adress. Kollade Ratsit för att se vilka som bor i trappuppgången. Kollade sedan alla namnen på Linkedin för att hitta foton. Därefter har du personnumret.

Alltid när det blir något litet och totalt obetydligt vardagsbråk så åker man direkt hem och hämtar basebollträet.

Tack alla. Det verkar som att det bara är att förtränga det. Skönt att veta till nästa gång jag känner att jag behöver avreagera mig på någon. :)

Sky cykelbanor och el-cyklar som pesten. För övrigt är rekommenderade mini-bredden för en cykelbana 3 meter, finns dom där lömska kantstenarna borde det vara avsevärt bredare

Man bör helst kunna läsa tankar. Då hade ts kunnat förutse vingelpellens beteende.
Men det där är svåra grejer det. Livslång träning räcker inte alltid. Jag hade nog stoppat händelsen i runda arkivet bara.

Har erfarenhet av samma buffliga beteende i biltrafiken. Jag och min kollega som kör samma sträcka har skaffat oss en rutin på vilka reklamblad, kataloger, försäljare, religiösa samfund och annat otyg man kan beställa hem till folk via internet...

IMG_3019.jpeg

Sätt den på trapphusdörren

Vad lustigt, eller olustigt.

Jag var med om liknande så sent som i tisdags. (Men vi slogs aldrig.) Elcyklist med backspegel. Mitt i cykelbanan. När jag kommer nära vinglar hon vänster så det är bara att avbryta... Körde förbi i uppförsbacken sen. Snabb var hon inte.

Bara att glömma tycker jag, men det finns kanske en kategori att se upp lite extra med här... Man kanske skulle ha ett basebollträ monterat på pendlaren... 😚

fredagstråd redan? har en stark känsla TS inte riktigt ger hela sanningen... de saknas en hel del vitala delar av information dvs hur mycke TS höll ut för köra om från första början plus har denne uppmärksammat framförvarande att man kommer om? kommer nån uppsmygandes o ska köra om nära utan förvarning hade nog jag med tryckt vederbörande av vägen... sen knappast att TS cykla ikapp o samtala sitt missnöje i normal ton dessutom hålla sig så pass nära att vederbörende kan med en armlängds avstånd knuffa så pass hårt att TS knappt han hålla sig upprätt på en cykelbana som är 2,2 meter bred....

spännande är dock (detta är inte riktat mot TS) att cyklister som gapar o skriker o idiotförklarar bilister som inte håller sina 1,5 meter ifrån vid omkörning kan själva blåsa om en annan cyklist eller gångare så pass nära att man snudd på gnider mot varandra o tycker inte att dom gjort nått fel vid en sån idiotomkörning... kan man inte hålla en armängds avstånd vid omkörning då får man f*n ligga kvar bakom

Hej! Idag blev jag påcyklad och därefter tillknuffad så att jag var mycket nära att ramla. Jag skulle vilja ha tips om hur jag skall gå vidare. För just nu är jag fly förbannad.

Vad har hänt?
  • Jag cyklade på en vanlig dubbelriktad cykelbana. C.a. 2,2 m bred enligt Google Earth.
  • Det var bara jag och en annan cyklist i området. Den andra cyklisten hade en elcykel av längre modell med stort barn där bak.
  • När jag kom upp bakom den andra cyklisten så höll han sig på högersidan vilket som sig bör. Jag kanske cyklade 5 km/h fortare än honom.
  • Precis när jag skall cykla om flyttar han sig lååångt åt vänster utan anledning eller förvarning. Prejar mig mot vänstra kantstenen samtidigt som jag fastnar i hans cykel med högra delen av styret. Det fanns ingenstans att ta vägen. Noll plats i sidled.
  • Jag är en van cyclist (~600 mil/år) och lyckades på något sätt att inte ramla.
  • När jag sedan cyklade ikapp honom, höll mig jämte, sa till honom att det han gjorde var helt galet, så knuffade han till mig med sin vänsterhand så hårt att jag vinglade in i vänstra kantstenen igen. Återigen lyckades jag att inte ramla. Han skrek och gormade och var helt övertygad om att det var jag som hade gjort fel. Att han cyklade på mig gjorde han säkert inte med flit. Jag gissar att han bara var ännu en elcyklist som inte kan cykla. Att knuffa till någon och med flit försöka skada personen är däremot en annan sak.
Enligt mig är inte detta ett OK beteende på något sätt och jag har svårt att släppa det. Jag har hans personnummer och skulle kunna polisanmäla honom. Samtidigt vet jag att en anmälan inte skulle leda någonstans, och han är tillräckligt högutbildad (och intelligent?) för att säkert kunna ställa till det för mig (efter att han fått reda på vem jag är) om jag skulle göra en anmälan.

Vad skulle ni gjort? Polisanmäla eller förtränga det hela?
Detta är en klassiker!
Vi kommer ständigt påträffa människor ute i trafiken, som saknar förmågan till empati. Påstår inte för en sekund att vi måste vara överseende med deras beteende. Men märk då samtidigt att detta är människor, som ofta mår dåligt, (av vilka skäl det än månne vara!). Vi har dessa individer omkring oss hela tiden. Ofta att utan att tänka på det. Men dom finns. Garanterat! Förr eller senare lär du/vi stöta på dom; Om det inte redan skett!

Vad då göra? Händer det inte något tillbud i samband med situationen, står vi oftast maktlösa. Tyvärr!

Men tänk då så här: Dessa människor kommer hem och mår dåligt. Vilket du absolut inte har ngn anledning att göra pga situationen. Livet går trots allt vidare för både din antagonist och för dig själv.

Juridiskt? Inget att göra: Konfrontation, brukar sällan lösa problem. I synnerhet inte om det är man/kvinna med svag självkänsla och utåtriktad Machoattityd, som kompensation!

Hämnd kommer inte göra dig hel.

För att undvika konfrontation så är ett gäng vikter för att ändra hjulbalans på bilen elakt.
Vill du vara tydlig med varför dom sitter där kan du fästa en lapp med lämplig text under dom. Lär dig cykla, eller liknande..

fredagstråd redan? har en stark känsla TS inte riktigt ger hela sanningen... de saknas en hel del vitala delar av information dvs hur mycke TS höll ut för köra om från första början plus har denne uppmärksammat framförvarande att man kommer om?
Annan vital information som saknas är var elcyklisten hade varit; han kanske just hade utfört någon gängskjutning och var lite stressad hem.

Jag säger inte att man inte ska vara försiktig och visa hänsyn vid omkörningar på cykelbana, men någonstans blir det ju orimligt om man blir skuldbelagd som (rimligt) omkörande cyklist om man inte först har blåst i en mistlur i 10 sekunder.

Jag har i Sverige aldrig använt ringklockan när jag ska köra om någon, förutom om cyklisten framför kör på mitten eller vänstersidan av cykelbanan. Även om nästan alla cykelbanor i Stockholm är mycket för smala har jag aldrig haft problem. Det gäller dock att välja rätt moment: en inte för smal, rak bit utan mötande trafik. Och när cyklisten man ska köra om håller tillräckligt höger.

Jag får inte intrycket att TS gjorde något fel, men jag var inte där.

Det är alltid den omkörandes fel.
Jag har kraschat hårt på liknande. I mitt fall en äldre dam som hastigt tittade bakåt, cyklade 20 - 30 meter rakt fram och sedan svängde vänster.

Om det tävlas kan man kräva och förvänta sig att folk håller sitt spår på ett förutsägbart sätt. I trafiken kan man bara hoppas på detsamma, men om nån slarvig söndgstrafikant vinglar eller cyklar konstigt så är det den omkörande som ska ha marginal för att undvika olycka. Så enkelt är det.

Om det tävlas kan man kräva och förvänta sig att folk håller sitt spår på ett förutsägbart sätt. I trafiken kan man bara hoppas på detsamma, men om nån slarvig söndgstrafikant vinglar eller cyklar konstigt så är det den omkörande som ska ha marginal för att undvika olycka. Så enkelt är det.
Svårt att ha marginal när minst varannan cykel- och GC-bana är alldeles för smal. Och inte blir det lättare av den helt vansinniga blandningen med fotgängare. Det hade man aldrig accepterat i övrig trafik. Tänk dig massa förvirrade puckon med näsan i mobilen som dräller runt mitt i körbanan som du förväntas hålla avstånd till.

Edit: Jag påstår inte att TS är oskyldig eller att du har fel, men i praktiken går det ganska sällan att cykla säkert i svenska tätorter. Infrastrukturen är helt enkelt för dålig för det. Om man nu inte tänker nöja sig med att hålla 10 km/t, vilket i sin tur är helt orimligt om man vill kunna ta sig nån som helst sträcka per cykel.

Svårt att ha marginal när minst varannan cykel- och GC-bana är alldeles för smal. Och inte blir det lättare av den helt vansinniga blandningen med fotgängare. Det hade man aldrig accepterat i övrig trafik. Tänk dig massa förvirrade puckon med näsan i mobilen som dräller runt mitt i körbanan som du förväntas hålla avstånd till.

Edit: Jag påstår inte att TS är oskyldig eller att du har fel, men i praktiken går det ganska sällan att cykla säkert i svenska tätorter. Infrastrukturen är helt enkelt för dålig för det. Om man nu inte tänker nöja sig med att hålla 10 km/t, vilket i sin tur är helt orimligt om man vill kunna ta sig nån som helst sträcka per cykel.
Jo du har ju rätt i att infrastrukturen suger men det är ju en annan diskussion - där det inte finns marginal att köra om måste man vänta ÄVEN om det är en idiotiskt planerad väg man färdas på. Även på de värsta ställena i centrala Stockholm dröjer det ju oftast inte såååå länge innan man kan köra om på ett rimligt sätt. Förutom om man cyklar mitt i värsta pendlingstiden, då får man oftast bara acceptera och behålla sin plats i kön om man inte vill bete sig som en livsfarlig idiot.

//konspirationsteori//
En aning sketchy att ts pallar snoka rätt på vederbörandes personnummer o adress.
För att inte tala om hur enkelt det är att leta rätt på folks identitet/bostad/företag/ekonomi på nätet. Det är verkligen sketchy imho.

ehhm har du testat köra bil i sthlm? var o varannan bilf*n på essingeleden vinglar o kollar i mobil eller pillar med annat o har noll koll vid filbyten osv. essingen i kötrafik e snudd på som köra radiobilar på tivoli....

ehhm har du testat köra bil i sthlm? var o varannan bilf*n på essingeleden vinglar o kollar i mobil eller pillar med annat o har noll koll vid filbyten osv. essingen i kötrafik e snudd på som köra radiobilar på tivoli....
Jotack, men cykling är ungefär samma sak PLUS förvirrade fotgängare överallt. I norrgående högerkurvan mot Fredhäll på Essingeleden får man rätt ofta tuta på idoter som genar över i nästa fil.

Åker man som en idiot i köerna i bil på Essingeleden åker man på statliga pengar och slipper därför sakta in för möten och ta det lungt med pensionärer och hundar, dålig snöröjning och dåligt underhåll. Det gör man inte om man cyklar samma väg.

Tillbaka
Topp