Musli
Medlem
Påcyklad och tillknuffad. Vad göra?
Hej! Idag blev jag påcyklad och därefter tillknuffad så att jag var mycket nära att ramla. Jag skulle vilja ha tips om hur jag skall gå vidare. För just nu är jag fly förbannad.
Vad har hänt?
Vad skulle ni gjort? Polisanmäla eller förtränga det hela?
Vad har hänt?
- Jag cyklade på en vanlig dubbelriktad cykelbana. C.a. 2,2 m bred enligt Google Earth.
- Det var bara jag och en annan cyklist i området. Den andra cyklisten hade en elcykel av längre modell med stort barn där bak.
- När jag kom upp bakom den andra cyklisten så höll han sig på högersidan vilket som sig bör. Jag kanske cyklade 5 km/h fortare än honom.
- Precis när jag skall cykla om flyttar han sig lååångt åt vänster utan anledning eller förvarning. Prejar mig mot vänstra kantstenen samtidigt som jag fastnar i hans cykel med högra delen av styret. Det fanns ingenstans att ta vägen. Noll plats i sidled.
- Jag är en van cyclist (~600 mil/år) och lyckades på något sätt att inte ramla.
- När jag sedan cyklade ikapp honom, höll mig jämte, sa till honom att det han gjorde var helt galet, så knuffade han till mig med sin vänsterhand så hårt att jag vinglade in i vänstra kantstenen igen. Återigen lyckades jag att inte ramla. Han skrek och gormade och var helt övertygad om att det var jag som hade gjort fel. Att han cyklade på mig gjorde han säkert inte med flit. Jag gissar att han bara var ännu en elcyklist som inte kan cykla. Att knuffa till någon och med flit försöka skada personen är däremot en annan sak.
Vad skulle ni gjort? Polisanmäla eller förtränga det hela?