Påcyklad och tillknuffad. Vad göra?

Antar att man ska tuta med bilen med innan omkörning, gjorde ju teorin förra seklet, så kan ju ha glömt det :ROFLMAO:
Nä, men bilar har backspeglar och blinkers som är till för att användas, exempelvis vid dylika tillfällen. Tror man att den framför är omedveten så kan man blinka med helljuset. Är ju ungefär samma sak som ringklocka.

Hej! Idag blev jag påcyklad och därefter tillknuffad så att jag var mycket nära att ramla. Jag skulle vilja ha tips om hur jag skall gå vidare. För just nu är jag fly förbannad.

Vad har hänt?
  • Jag cyklade på en vanlig dubbelriktad cykelbana. C.a. 2,2 m bred enligt Google Earth.
  • Det var bara jag och en annan cyklist i området. Den andra cyklisten hade en elcykel av längre modell med stort barn där bak.
  • När jag kom upp bakom den andra cyklisten så höll han sig på högersidan vilket som sig bör. Jag kanske cyklade 5 km/h fortare än honom.
  • Precis när jag skall cykla om flyttar han sig lååångt åt vänster utan anledning eller förvarning. Prejar mig mot vänstra kantstenen samtidigt som jag fastnar i hans cykel med högra delen av styret. Det fanns ingenstans att ta vägen. Noll plats i sidled.
  • Jag är en van cyclist (~600 mil/år) och lyckades på något sätt att inte ramla.
  • När jag sedan cyklade ikapp honom, höll mig jämte, sa till honom att det han gjorde var helt galet, så knuffade han till mig med sin vänsterhand så hårt att jag vinglade in i vänstra kantstenen igen. Återigen lyckades jag att inte ramla. Han skrek och gormade och var helt övertygad om att det var jag som hade gjort fel. Att han cyklade på mig gjorde han säkert inte med flit. Jag gissar att han bara var ännu en elcyklist som inte kan cykla. Att knuffa till någon och med flit försöka skada personen är däremot en annan sak.
Enligt mig är inte detta ett OK beteende på något sätt och jag har svårt att släppa det. Jag har hans personnummer och skulle kunna polisanmäla honom. Samtidigt vet jag att en anmälan inte skulle leda någonstans, och han är tillräckligt högutbildad (och intelligent?) för att säkert kunna ställa till det för mig (efter att han fått reda på vem jag är) om jag skulle göra en anmälan.

Vad skulle ni gjort? Polisanmäla eller förtränga det hela?
Få människor vill vara elaka. Få mäniskor vill erkänna att de har gjort fel. Det krävs ofta lite tid att erkänna att man gjort fel. När man blir anklagad så är det sålunda lätt att reagera med taggarna utåt. Cyklar man en väg och stöter på någon och får en konflikt så är det stor risk att den dagligen kommer att inträffa om det är vägen till jobbet. Mitt råd är sålunda att hitta empati samförstånd så när ni möts framgent så hälsar ni på varandra med glädje.

Att den omkörde blir våldsam är väl knappast omkörarens fel?
OK, för den med lågt förstånd: det är alltid den omkörande som gör fel om det blir problem vid en omkörningen. Om den klumpige omkörande cyklisten inte hade börjat argumentera hade det inte blivit något våldsamt agerande (den klumpige omkörarens fel igen). Slutligen det våldsamma var den omkördes fel men det står minst 2 - 1 i fel till omköraren.

OK, för den med lågt förstånd: det är alltid den omkörande som gör fel om det blir problem vid en omkörningen. Om den klumpige omkörande cyklisten inte hade börjat argumentera hade det inte blivit något våldsamt agerande (den klumpige omkörarens fel igen). Slutligen det våldsamma var den omkördes fel men det står minst 2 - 1 i fel till omköraren.
Det är det inte alltid.
En bil som kör om en plötsligt vänstersvängande bil på en raksträcka landsväg. Då är det vänstersvängarens fel om det smäller det har vi alla lärt oss i körskolan.
Att vingla åt vänster vid en cykelomkörning skulle kunna vara analogt dvs vinglrens fel om det smäller.

Ah, lite som att om inte frun ”käftat emot” så hade inte mannen behövt bli våldsam? Eller så kanske det bara är mitt låga förstånd som spökar.

Åt ena sidan håller jag med att att säga till frågar om en reaktion. År andra sidan har jag märkt att det råder nolltolerans mot att säga till i Sverige. I t.ex. Tyskland är det helt normalt att säga till någon som gör något emot trafikreglerna. Här i Sverige ärhar blir merparten arg när jag säger till och en del gör som om de inte har gjort något. Aldrig har någon bett om ursäkt. En enkel exempel är folk som kör med bil in i en gatan där det tydligen står att bara bussarna får köra i. På någon sätt tycker folk att de har rätt att bryter mot reglerna och det är jag som är fel som säger till. Eller så har folk aldrig lärt sig att acceptera att man kan blir sagt till. Hursomhelst, otrevligt är det och det kan leda till farliga situationer när du säger till.

EDIT: jag har mycket problem med det när sonen var 3/4 år och cyklister passerade med 30 km/h på en meter avstånd på övergångsställen. Nuförtiden har jag (tyvärr?) slutat att säga till, framförallt för min egen mentala hälsa.

Senast ändrad:
Det är ju inte alltid så svart eller vitt. Som omkörande ska man så klart göra sitt yttersta för att inte orsaka något när man kör om.

Men samtidigt, om man cyklar i rusningstrafik i stockholm så borde man vara medveten om att omkörningar händer. Man bör underlätta omkörningar och t ex inte tvärnita eller byta riktning på ett oväntat sätt.

Sedan bör man vara medveten om att i 90% av fallen då man försöker kommunicera med en medtrafikant så går inte budskapet fram, t ex pga ljud från omgivande trafik.

Det kan ju även vara så att barnet som satt bak har gjort en plötslig rörelse som cyklisten parerade precis när du ska förbi. Att du sedan kommer upp tätt inpå och börja diskutera kanske lede till att han kände sig hotad och trängd. En känsla som kanske blir ännu värre med sitt barn bakom.

Följde efter honom hem på betryggande avstånd för att få hans adress. Kollade Ratsit för att se vilka som bor i trappuppgången. Kollade sedan alla namnen på Linkedin för att hitta foton. Därefter har du personnumret.
Anmäl honom om man inte står upp mot den typen av beteende så kommer han att fortsätta, han lär ut det till sina barn så hjälp bryta den onda cirkeln. Eftersom många med elcyklar inte klarar av att använda dem trafiksäkert så är en anmälan även ett sätt att uppmärksamma samhället på detta. Om problemet uppmärksammas kanske man inför registrering och förarbevis för elcyklister. Det kommer såklart ta tid men om mängden anmälningar ökar förled skador efter olyckor kommer in så kommer samhället reglera detta.

Senast ändrad:
Om vederbörande verkar helt omedveten om min närvaro, ja. Händer ganska ofta att puckon ligger mitt på landsvägen utan att kolla backspegeln på flera minuter. Gärna i 40-50 när det är 70.
Ok jag fattar vad du menar, du blinkar när någon blockerar vägen. Samtidigt måste väl varje bilist ha en möjlighet att bedöma vad som är trafiksäkert för hen. Men då bör man såklart köra åt sidan när möjligheten ges. Jag tycker ringklockan är bra ibland kommer det någon som har mer bråttom och blir man plingad i tid så försöker alltid jag underlätta för den omkörande. Nu är nog inte detta relevant i situationen som TS beskriver,

Ok jag fattar vad du menar, du blinkar när någon blockerar vägen. Samtidigt måste väl varje bilist ha en möjlighet att bedöma vad som är trafiksäkert för hen. Men då bör man såklart köra åt sidan när möjligheten ges. Jag tycker ringklockan är bra ibland kommer det någon som har mer bråttom och blir man plingad i tid så försöker alltid jag underlätta för den omkörande. Nu är nog inte detta relevant i situationen som TS beskriver,
Det är sällan eller aldrig mer trafiksäkert att köra i mitten eller vingla över hela vägbanan/GC-banan, så oavsett hur sakta man vill köra så är det rimligt att hålla sig till höger. Sen kan det vara så smalt att omkörning bara kan ske om den man kör om flyttar på sig ytterligare, och då måste man ofta påkalla uppmärksamhet. Om vederbörande inte på eget bevåg flyttar på sig.

Hur som helst; det är väldigt, väldigt många i trafiken som är helt omedvetna om sin omgivning. Vilket är lite tråkigt.

Edit: Jag använder ringklockan i stort sett varje dag på min superkorta pendlingsväg på GC-bana. I regel för att väcka drönande fotgängare, inte cyklister.

Det kan ju även vara så att barnet som satt bak har gjort en plötslig rörelse som cyklisten parerade precis när du ska förbi. Att du sedan kommer upp tätt inpå och börja diskutera kanske lede till att han kände sig hotad och trängd. En känsla som kanske blir ännu värre med sitt barn bakom.
Låter som den mest rimliga förklaringen hittills i tråden. Alla är inte vana cyklister och behöver lite vingelutrymme.

Jag pinglar på allt som ligger framför när jag cyklar till jobbet. Har monterat en liten ringklocka lagom för tummen på höger hand. Bing bing bing bing bing genom Stockholm. Har fått nog av idioter som väjer för vattenpölar eller tycker att vänster sida är där man ska stanna.

Vid gruscykling så blir det ett artig bing på långt avstånd så att folk lämnar lite utrymme och får en chans att samla ihop hundarna.

Blir det gnäll så beter jag mig som en femåring direkt, bara svärord och oresonligt gapande. Direkt på refräng som vi säger i söderort.

Kan förstå att du blev förbannad.

Men alltid svårt att säga något säkert, när man inte själv observerat hela förloppet, med alla detaljer. Över lag så kan jag instämma i att el-cyklister är dom värsta och sämsta cyklisterna, om dom ens bör kallas cyklister.

Tycker inte att man bör låta det styra, vem någon eventuellt är, huruvida en polisanmälan tänkt göras eller ej. Polisen vill väl ha något slags rimligt utredningsläge, bevis, och så.

Plinga, eller ge någon form av signal, före omkörning, har nämnts. Brukar väl vara det vettigaste, och det i god tid före, och inte jämsides eller någon meter före den som ska köras om.

Enklaste är att bara ta det väldigt lugnt och inte ha bråttom när man kör i stadsmiljö.

Smart att du följde personen och tog reda på personnummer.

Gillar dom där paralellerna med när man kör bil. Knappast ok att köra ut i vänster körfält, omotivierat eller bara för att det är tomt, och samtidigt helt sakna uppfattning eller skita i vad som händer bakåt i körfält.

Vissa i tråden får det att framstå som att den som körs om, kategoriskt och omöjligt kan bära ansvar vid en olycka, krock. Att köra om med god marginal och hålla avstånd, håller jag givetvis med om.

Håller med om att saker tas upp, som borde ha stannat i ett disträ cykelforum. Tycker Grimpeurs inställning är bra ovan. I stundens hetta blir inget bra, sakligt utbyte. Tycker dock att någon t ex rättsmakterna bör reda ut vad som gäller, för att förhindra "återfall".

Mycket nonsens om elcyklister, happy har utvecklats till nått slags extremistnäste numera där direkt nonsens är rumsrent
beror nog på stor del här inne tillhör skaran av lycrafjantande tdf wannabe pendlare som jagar strava tider till o från arbetet o blir kränkt dagligen av elcyklister :LOL: som dessutom har mage nog att komma till jobbet fräscha o utvilade medans dom själva står o spyr en kvart i duschen samtidigt som dom firar att dom faktiskt kapade hela 10 sec på gårdagens stravatid :sick::ROFLMAO::ROFLMAO::poop:

personligen ser jag elcykeln som ett bra komplement i cykelstallet för minska mitt bilkörande
samt är elcyklar ett bra hjälpmedel för tex hemtjänst bud etc och trots allt bidrar även elcyklister till att cyklande med eller utan elassistans främjar för en bättre cykelifrastruktur för ju fler cyklande ju större är chanserna man förbättrar infrastrukturen för cyklister...

Finns få saker som gör en så förbannad som när man blir tillrättavisad i trafiken när man gör rätt. När idioten blandar in våld så blir det värre.

Jag cyklar i Uppsala där en femtedel av cyklisterna hört talas om trafikregler och ca hälften av dem försöker följa dem så händer något litet nästan varje år.

Jag önskar jag kunde rekommendera polisanmälan; men det bästa är nog tyvärr att hoppas att affekten lägger sig och att man kan komma över det.

Hej! Idag blev jag påcyklad och därefter tillknuffad så att jag var mycket nära att ramla.

Jag skulle bums ha åkt hem, registrerat mig på ett cykelforum för att skriva av mig och söka empati, för att med lite tur bli av med lite vardaglig frustration över att nästan ha ramlat.

beror nog på stor del här inne tillhör skaran av lycrafjantande tdf wannabe pendlare som jagar strava tider till o från arbetet o blir kränkt dagligen av elcyklister :LOL: som dessutom har mage nog att komma till jobbet fräscha o utvilade medans dom själva står o spyr en kvart i duschen samtidigt som dom firar att dom faktiskt kapade hela 10 sec på gårdagens stravatid :sick::ROFLMAO::ROFLMAO::poop:

personligen ser jag elcykeln som ett bra komplement i cykelstallet för minska mitt bilkörande
samt är elcyklar ett bra hjälpmedel för tex hemtjänst bud etc och trots allt bidrar även elcyklister till att cyklande med eller utan elassistans främjar för en bättre cykelifrastruktur för ju fler cyklande ju större är chanserna man förbättrar infrastrukturen för cyklister...
Jag är en vanlig pendlare i boende i Stockholms innerstad med vanliga kläder jag behöver inga snabba kläder eller elmoped. Lycka fjantarna är harmlösa och ofta trafikvettskunniga jämfört med majoriteten av elcyklister. Elcyklister är samma pack som i brist på att kunna köra bil säkert köper större SUV så deras skadliga körande mitigeras till offren för detta. Det stora problemet är dock alla från förorten som skall in till stan. Varför kan inte de jobba hemma eller nära sitt hus?

Antar att man ska tuta med bilen med innan omkörning, gjorde ju teorin förra seklet, så kan ju ha glömt det :ROFLMAO:
Nu har man ju varit backspeglar eller döda vinkel varnare eller dylikt på en cykel, sen måste man heller inte ta någon form av körkort eller teori för att cykla, att lägga en snabb pling på rutin är väl bara win win.

Har du nåt bra recept?

INGREDIENSER​

Ungefär 1 timme

4
portioner

600 g hjortytterfilé
1 msk olja
1 msk smör
salt, peppar, färsk timjan och lagerblad
TILL SERVERING
rostad potatis och grönsaker
RÖDVINSSKY
1 dl schalottenlök, hackad
2 dl rotfrukter, hackade
1 msk smör
2 dl vin, rött
1 dl vatten
2 msk balsamicovinäger
3 msk Bong Touch of Taste Oxfond
1 msk farinsocker
maizena

SÅ HÄR GÖR DU​

1. Putsa och krydda köttet.
  2. Bryn köttet på hög värme.
  3. När det är brynt runt om, klicka i smöret och lägg i timjan och lagerblad.
  4. Ös köttet med smöret och lägg över det på en ugnsfast form.
  5. Efterstek i ugn, 110 grader i ca 20 minuter till önskad stekningsgrad. (Innertemperatur - blodig 53 grader, medium 58 grader och välstekt 65 grader.)
  6. Låt köttet vila en stund innan tranchering.
Rödvinssky

1. Bryn lök och rotfrukter i smör.
  2. Slå i vin, vatten, balsamico, fond och farinsocker, låt det koka försiktigt i 20 minuter.
  3. Red av såsen till önskad tjocklek med maizena utrört i lite vatten.

Men alltså.

Det som har hänt här är ju inte att person A gjorde en oförsiktig omkörning.
Det som har hänt är att person B blev våldsam! Inget i en oförsiktig omkörning motiverar att man blir våldsam. Den enda gången det är tillåtet att ta till våld är om det handlar om nödvärn.

Att person A gjorde en oförsiktig omkörning är lika irrelevant som att någon hade kort kjol.

Kommer polisen att göra något? Förmodligen inte. Ord står mot ord.

Jag var på väg hem och hade min son i barnstol på cykeln. Plötsligt kommer det en cyklist bakifrån och kör in i mig. Riktigt otäckt med tanke på att min son satt där bak, men jag lyckades parera och vi kunde fortsätta utan att krascha. Men efter en stund kommer cyklisten ikapp och kör upp brevid mig trots att cykelbanan är smal, skriker åt mig och beter sig hotfullt. Jag blir livrädd och knuffar till honom och cyklar så snabbt jag kan hem, ser att han följer efter. När vi kommit hem ser jag att han stannar utanför porten en stund innan han ger sig av. Riktigt otäckt. Jag har gjort en polisanmälan men de säger att de inte kan göra något om jag inte har ett namn eller tydligt signalement. Nu får det bli bilen framöver, vågar inte ge mig ut på cykeln igen.

Sanningen ligger i betraktarens ögon och det kan ofta vara en god idé att sätta sig in i hur motparten kan ha uppfattat situationen och känt sig ... :cool:

Over and out!
MM

Jag var på väg hem och hade min son i barnstol på cykeln. Plötsligt kommer det en cyklist bakifrån och kör in i mig. Riktigt otäckt med tanke på att min son satt där bak, men jag lyckades parera och vi kunde fortsätta utan att krascha. Men efter en stund kommer cyklisten ikapp och kör upp brevid mig trots att cykelbanan är smal, skriker åt mig och beter sig hotfullt. Jag blir livrädd och knuffar till honom och cyklar så snabbt jag kan hem, ser att han följer efter. När vi kommit hem ser jag att han stannar utanför porten en stund innan han ger sig av. Riktigt otäckt. Jag har gjort en polisanmälan men de säger att de inte kan göra något om jag inte har ett namn eller tydligt signalement. Nu får det bli bilen framöver, vågar inte ge mig ut på cykeln igen.

Sanningen ligger i betraktarens ögon och det kan ofta vara en god idé att sätta sig in i hur motparten kan ha uppfattat situationen och känt sig ... :cool:

Over and out!
MM
Nja... "När jag kom upp bakom den andra cyklisten så höll han sig på högersidan vilket som sig bör. Jag kanske cyklade 5 km/h fortare än honom.
Precis när jag skall cykla om flyttar han sig lååångt åt vänster utan anledning eller förvarning. Prejar mig mot vänstra kantstenen samtidigt som jag fastnar i hans cykel med högra delen av styret. Det fanns ingenstans att ta vägen. Noll plats i sidled."

Det är bara bra att han tar bilen. Kör han lika illa så slutar han snart med det med. Förhoppningsvis innan någon annan blir skadad...

Hej! Idag blev jag påcyklad och därefter tillknuffad så att jag var mycket nära att ramla. Jag skulle vilja ha tips om hur jag skall gå vidare. För just nu är jag fly förbannad.

Vad har hänt?
  • Jag cyklade på en vanlig dubbelriktad cykelbana. C.a. 2,2 m bred enligt Google Earth.
  • Det var bara jag och en annan cyklist i området. Den andra cyklisten hade en elcykel av längre modell med stort barn där bak.
  • När jag kom upp bakom den andra cyklisten så höll han sig på högersidan vilket som sig bör. Jag kanske cyklade 5 km/h fortare än honom.
  • Precis när jag skall cykla om flyttar han sig lååångt åt vänster utan anledning eller förvarning. Prejar mig mot vänstra kantstenen samtidigt som jag fastnar i hans cykel med högra delen av styret. Det fanns ingenstans att ta vägen. Noll plats i sidled.
  • Jag är en van cyclist (~600 mil/år) och lyckades på något sätt att inte ramla.
  • När jag sedan cyklade ikapp honom, höll mig jämte, sa till honom att det han gjorde var helt galet, så knuffade han till mig med sin vänsterhand så hårt att jag vinglade in i vänstra kantstenen igen. Återigen lyckades jag att inte ramla. Han skrek och gormade och var helt övertygad om att det var jag som hade gjort fel. Att han cyklade på mig gjorde han säkert inte med flit. Jag gissar att han bara var ännu en elcyklist som inte kan cykla. Att knuffa till någon och med flit försöka skada personen är däremot en annan sak.
Enligt mig är inte detta ett OK beteende på något sätt och jag har svårt att släppa det. Jag har hans personnummer och skulle kunna polisanmäla honom. Samtidigt vet jag att en anmälan inte skulle leda någonstans, och han är tillräckligt högutbildad (och intelligent?) för att säkert kunna ställa till det för mig (efter att han fått reda på vem jag är) om jag skulle göra en anmälan.

Ringklocka... Plinga till när du är på väg om och speciellt om det är en elcyklist som vinglar till höger och vänster, har nästan skavsår på tummen av allt jävla plingande men då slipper man en del av dessa typer.

Blev själv påkörd tidigare i år och gick i backen. Upptäckte först två månader senare att jag hade en fraktur i armbågen som nu hade läkt. Om du hade haft det på film kanske du hade kunnat ta det till polisen om du dessutom visste vem den andre var men vad tjänar du på det? Innerst inne vet nog den andre personen att han gjorde något riktigt dumt.

Grunden i samspelet, mellan individer, (där man inte känner varandra), bygger nästan alltid på ömsesidig respekt i samhället, där vi lever och bor! Saknar vi detta förtroende för varandra. Kommer vi aldrig att komma till rätta, med apart beteende. I synnerhet inte i tätorter, där vi alla konfronteras med människor vi inte känner och där anonymiteten breder ut sig i allt större utsträckning. (Jmf gärna med alla dessa alias, som poserar Jorden runt) och enbart ställer till oreda!

Märk väl! Så gott som varje gång vi stöter på obekanta i trafiken i samband med incidenter, är det någon vi inte känner. Detta skapar på sikt, inte bara osäkerhet, utan många gånger också rädsla, för vem personen öht är!

Nu handlar dock beteendet i "trafiken", ofta om män, med Machobeteende och svag självkänsla. Kombinerat med självhävdelsekänsla och påtagen egenrätt. För den som vid incidenter, vill resonera med dessa män. Är det oftast meningslöst. Detta pga att deras hjärnor är präglade av att deras beteende i längden, (kanske sedan barndomen), lönar sig!

Dessa individer ute i samhället, lär vi tyvärr få tvinga oss att leva med i framtiden!

Tillbaka
Topp