Påfyllbara energy gel förpackningar, tips?

Barbastark

Aktiv medlem
Hej!

Är ute efter ett antal små och smidiga förpackningnar i "energy gel format". Ska vara tillverkade för att återanvändas samt lätta att fylla på och rengöra. Någon som har några tips?

(Har massa maltodextrin och vill kunna göra göra egen "energy gel" för att ha med i tröjfickorna vid cykling).

Om det finns några med enbart skruvkort så skulle det nog vara opti, vid närmare eftertanke (dvs inte klick lock eller "vatten flask lock").

jag använder såna här powerbar-flaskor till min hemmakokta gel:
1647243346438.png

De är dock inte jättemjuka, så man får ha en lite mer lättflytande gel, men de har plats till 180ml och passar fint i ryggfickan, en sån brukar räcka ett långlopp för mig, går mycket snabbare att få i sig än en vanlig gel-förpackning och är relativt enkla att diska. Finns andra, liknande flaskor i vätskebälten för löpning.

Visa bilaga 544100
De är dock inte jättemjuka, så man får ha en lite mer lättflytande gel, men de har plats till 180ml och passar fint i ryggfickan, en sån brukar räcka ett långlopp för mig, går mycket snabbare att få i sig än en vanlig gel-förpackning och är relativt enkla att diska. Finns andra, liknande flaskor i vätskebälten för löpning.
Jag använder samma fast mina kommer från ett löparbälte det står adidas på.
Jag har även några flaskor från Stadium som det står SOC på, fanns i fyrpack för 100kr men verkar inte finnas kvar.

Visa bilaga 544100

Skulle du kunna dela receptet på dina hemmagjorda energy gels?

också intresserad av att hitta bra flaskor. såna små vattenflaskor är ju relativt hårda så de känns svåra att få ur allt respektive att fylla.

Skulle du kunna dela receptet på dina hemmagjorda energy gels?
Jag hittade grundreceptet här på happy men har nog ändrat lite under åren, så här blandar jag nu:

161g maltodextrin
100g fruktos
0,5dl juicekoncentrat (från en 2dl ica äpple/apelsin/passionsfrukt)
4 kryddmått vätskeersättningssalt (från bulk.com)
260g vatten

Blandar allt i en kastrull och kokar ihop under omrörning tills det blir en klar vätska, brukar ta 7-8 min. Häller det i en glasflaska och förvarar i kyl tills jag använder den (gissar att det håller 3 veckor iaf). 30ml ger ungefär 24g kolhydrater om jag räknat rätt, så jag får 6x24g i en powerbar-flaska.

Konsistensen blir som enervit liquid och andra liknande som är gjorda för att vara mer lättflytande, inga problem att få ut den ur de flaskorna jag använder.

Beställde ett sånt där 5-pack, ska bli kul att testa.
Ett tips på gelbryggeri - koka upp ris och kör i matberedare sen, bland ihop med godsaker som frusen mango, hallon, honung .etc så får man en fin mix av snabbare olika kolhydrater och en gel som mättar också. Spä ut med vatten efter behag.

För de som till äventyrs är på väg att få en unge (till) så kan jag inte tipsa nog om de där. Fatta pengarna man sparar genom att koka egen gröt med frukt att ta med istället för att köpa de där klämmisarna på Ica/Coop som kostar 22.95/st. Och det är inte ens jobbigt.

Så kan man lägga pengarna man sparar på latte från hipstercafeet på hörnet, eller kanske, mot förmodan, spara några f-ledighetsdagar till senare i avkommans liv.

I mina butiker finns halvkilospaket från Dansukker.

Typ denna? Får ge mig ut på jakt igen.

Har du någon länk till bra ställe att köpa fruktos på? Kollade på myprotein som du hade med på bild, hittade inget där längre?
Hah! Det var intressant! Försökte googla upp något ställe som säljer fruktos/fruktsocker och det var minsann inte lätt. Nej, jag vet faktiskt inte. Det var ett tag sedan jag köpte.

Jag har läst rön (t.ex. här https://umarasports.com/nyheter/2019/hur-hart-kan-du-blanda-umaras-sportdryck/ ) om att det idag rekommenderas en jämnare fördelning av snabba sockerarter (maltodextrin, glukos) och långsamma (fruktos). Och voila: strösocker innehåller sackaros som är detsamma som en glukos- och en fruktosmolekyl. Så om man tycker att 1:1 duger för en själv när 1:0,8 rekommenderas så kan man köra på vanligt, enkelt, strösocker och ha kolhydraterna färdigblandade från vilken matvarubutik som helst.

Jag har läst rön (t.ex. här https://umarasports.com/nyheter/2019/hur-hart-kan-du-blanda-umaras-sportdryck/ ) om att det idag rekommenderas en jämnare fördelning av snabba sockerarter (maltodextrin, glukos) och långsamma (fruktos). Och voila: strösocker innehåller sackaros som är detsamma som en glukos- och en fruktosmolekyl. Så om man tycker att 1:1 duger för en själv när 1:0,8 rekommenderas så kan man köra på vanligt, enkelt, strösocker och ha kolhydraterna färdigblandade från vilken matvarubutik som helst.

Om jag inte förstår felt är bindningarna i sackaros annorlunda vilket gör att det inte riktigt fungerar som att blanda fruktos och glukos :)

Malto + strösocker funkar bra, kanske inte helt opti på hundradelen men det har funkat fint. Dock tycker jag att strösockret klumpar sig / segare att lösa upp sig. Har ibland med mig färdigblandade påsar med pulver och när man då blandar snabbt vid t.ex. en mack tänkte jag att fruktos blandar sig lite snabbare än strösockret.

Blir att testa i helgen. Köpte mixpack med 4 stora och 1 liten. med facit i hand hade nog bara små varit bättre. Philadelphia som referens?

Bilagor

• IMG_20220317_170021.jpg
    IMG_20220317_170021.jpg
    414.3 KB · Besök: 78
Om man nu skulle svära lite i kyrkan och fråga om det inte vore enklare att blanda sockergeggan med vatten och förvara den på vanliga vattenflaskor?

Jag menar, gel ger ju ändå varken tuggmotstånd eller något för magen att knåda och dricka måste man ju ändå...

Om man nu skulle svära lite i kyrkan och fråga om det inte vore enklare att blanda sockergeggan med vatten och förvara den på vanliga vattenflaskor?

Jag menar, gel ger ju ändå varken tuggmotstånd eller något för magen att knåda och dricka måste man ju ändå...
Jo, förvara går bra i vanliga vattenflaskor. Det är så jag gör. Men när man väl ska tävla så kan man inte ha en 50cl vattenflaska med gel i bakfickan och skruva loss korken varje gång man ska ta en slurk.

Jag tolkade Snutens fråga, som jag själv funderat på också, vad fördelen med gel+vatten är över energidryck.
Samma mängd kolhydrater och annat. Antar att nyckelordet är "koncentrat".

Jag tolkade Snutens fråga, som jag själv funderat på också, vad fördelen med gel+vatten är över energidryck.
Samma mängd kolhydrater och annat. Antar att nyckelordet är "koncentrat".
Aha! Då är jag med. Jag vet inte den vetenskapliga bakgrunden till att ha både gels och sportdryck. Kan det vara svårt att få tillräckligt med energi i sig mha vanlig sportdryck kanske? Alla proffsen kör med både gels o sportdryck så jag antar att experterna kommit fram till att det är så man ska göra för att få optimalt med energi i sig :)

Aha! Då är jag med. Jag vet inte den vetenskapliga bakgrunden till att ha både gels och sportdryck. Kan det vara svårt att få tillräckligt med energi i sig mha vanlig sportdryck kanske? Alla proffsen kör med både gels o sportdryck så jag antar att experterna kommit fram till att det är så man ska göra för att få optimalt med energi i sig :)
Så är det säkert. Jag tänker mig att man vill frikoppla energi-intag och vatten-intag. Inte vara beroende av det ena för att få det andra. Mängden kolhydrater man behöver är väl mer kopplad till ansträngningen och hur mycket kroppen kan ta upp medan vattenbehovet varierar med temperatur och annat.

För vanliga motionärer som jag själv tänker jag dock att energidryck verkar mycket smidigare än att ha gel-flaskor utöver vattenflaskorna. På bekostnad av optimalt intag då.

Så är det säkert. Jag tänker mig att man vill frikoppla energi-intag och vatten-intag. Inte vara beroende av det ena för att få det andra. Mängden kolhydrater man behöver är väl mer kopplad till ansträngningen och hur mycket kroppen kan ta upp medan vattenbehovet varierar med temperatur och annat.

För vanliga motionärer som jag själv tänker jag dock att energidryck verkar mycket smidigare än att ha gel-flaskor utöver vattenflaskorna. På bekostnad av optimalt intag då.
Jag har bara energi i flaskorna o gel när jag tävlar. På träningsrundor, om det ens behövs, så är det trevligare att ha något gott i fickan (en god nötbar, banan eller liknande) eller stanna o fika nånstans, än att äta/dricka något 'kemiskt' som energidryck/gels. Men det är bara jag :)

Jag har bara energi i flaskorna o gel när jag tävlar. På träningsrundor, om det ens behövs, så är det trevligare att ha något gott i fickan (en god nötbar, banan eller liknande) eller stanna o fika nånstans, än att äta/dricka något 'kemiskt' som energidryck/gels. Men det är bara jag :)
Låter vettigt. Jag har inte lyckats få någon riktig rutin ännu men brukar bli hemmablandad energidryck i flaskan och en banan i ryggfickan. Ska börja planera in fler fikapauser på längre turer dock.

Bara sportdryck är nog svårt att få i sig tillräckligt. Powerbar som jag dricker är 50g kolhydrater i en 750ml flaska, skulle behöva dricka nästan två flaskor/h.

Vissa sportdryckssorter ska gå att blanda riktigt starkt, så man kunde haft 250g kolhydrater i en flaska och vatten i den andra flaskan och stanna i depåer och fylla vatten.

Tillbaka
Topp