Påhängscykel

Supertramp_

Ny medlem
Påhängscykel
Någon mer som cyklar med påhängscykel?

Jag skjutsar varannan vecka min 6-årige grabb till dagis ca 11km.
Förra sommaren körde jag honom i en cykelkärra men den blev stulen (han höll i och för sig på att växa ur den ändå) så jag köpte en påhängscykel.

Har kört 3 dagar denna veckan och det funkar riktigt bra tycker jag!
Man får stor uppmärksamhet, folk stannar och pekar, små barn vinkar och en bilist tog till och med upp kameran och fotograferade oss.

Så här ser den ut:
kaffenbackmedpÃhÃng.jpg ht=482

Påhängscykel
Joakim Quensel skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon mer som cyklar med påhängscykel?

Jag och jansson99 har varsin som går varma. Två andra bekanta har varsin också.

Funkar riktigt bra faktiskt och alla inblandade är nöjda.

Påhängscykel
Jag har också en just nu utlånad till kompisar i väntan på att yngsta dottern skall bli
tillräckligt stor. Har vid några tillfällen även kopplat en kärra efter påhänget.
Lovar att folk vrider på huvet. Lite trixigt att ta sig förbi bommar dock.

Påhängscykel
Jag funderar på att köpa en, sonen har växt ur sitsen. Var kan man köpa en (butik i stockholm)? Hur mycket kostar det? Finns det bättre/sämre modeller?

Påhängscykel
Jag såg en påhängscykel här i Umeå på sista april, hade aldrig sett en tidigare. Jag tror inte att den hade trampor, men jag kan ha sett fel. Smart sak hur som helst!

Påhängscykel
Jag (=trådskaparen som bytt "nick") köpte min begagnad på Blocket.
Här disuterade vi lite modeller (verkar inte finnas så mycket):
http://happymtb.org/forum/read.php/1/747310/748437#msg-748437
Utan att ha provat så tycker jag att växlar verkar helt onödigt.

Viktigt som jag ser det är bra fäste som går enkelt att ta på och av och framför allt går att spänna ordentligt så att det inte glappar (för då blir det vingligt!). Jag har tejpat en sönderklippt musmatta + några varv silvertejp runt sadelstolpen, och nu sitter den bra.

Påhängscykel
Ok tack för svaren. Det lutar åt att beställa någon modell från crc. Troligtvis är det beställningsvara hos lbs i alla fall. Kanske kan vi köra någon ride sen, det skulle säkert väcka viss uppmärksamhet. ;)

Påhängscykel
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj, vad händer om man bromsar hårt tro?

då stannar nog ekipaget...

Påhängscykel
Efter lite trassel med schenker kom paketet till jobbet i fredags. Det blev en Adams folder 24" med 6 växlar. Crc har inga större modeller utan växlar. Vi provkörde lite i lördags morse, resten av helgen var vädret för uselt. Det kändes OK men lite vingligt - troligtvis beroende på att sonen inte har lärt sig cykla utan stödhjul ännu. Vad har ni för erfarenheter? Iallafall känns det som sommaren är räddad. ;)

Påhängscykel
Funkar bra för oss. Frun tycker det vinglar, jag bryr mig inte. Han var nån vecka från att lära sig cykla men jag tror inte det avgör utan hur mycket de ska trixa och greja. Vilket min grabb gör.

Tillbaka
Topp