Pajade vevlager gängor

hoppetoss

Ny medlem
Pajade vevlager gängor
Hej
Efter att ha försökt lära mig meka själv med cykeln så har jag lyckats paja gängorna för vevlagret i ramen. Även då jag var helt säker på att jag skruvade på rätt håll så verkar fallet inte vara så.

Nu undrar jag om ni har någon fantastisk lösning/ide som skulle göra att jag slapp skaffa ny ram då budgeten inte alls tillåter det för tillfället.

Vevlagret är ett BBES25 68/126

Många tack
/hoppetoss

Pajade vevlager gängor
Min cykelmek gjorde samma sak (ett PF-30 vevlager). Slutade med att de fick såga av ena vevarmen. Gick både snabbare och var enklare än att borra bort vevlagret.

Pajade vevlager gängor
Det är gängorna i ramen som är paj. Jag kan ta bort vevlagret, men det sitter väldigt löst när jag skruvar dit det och glappar när man rör vevarmarna. När jag ska ta bort lagret så behöver jag trycka på det lite för att det ska få lite grepp i de förstörda gängorna som finns kvar och sen gå att skruva ut.

Hoppas detta gjorde det lite klarare.

Pajade vevlager gängor
Efter att ha läst en del trådar på diverse forum har jag kommit fram till att jag har 3st alternativ:

1. Skaffa ett threadless vevlager som nämndes ovan. Då är jag tvungen att skaffa nya vevarmar och ev. klingor framtill. Jag antar att man fortfarande kan använda deraillern även till det nya setet.
Kostnad: ca 1000kr

2. Fylla i gängorna med liknande http://www.techno-weld.se (en sorts lödning/svetsning) och gänga om till ursprungliga gängningen. Ska kolla runt med LBS och se om någon av de kan göra en omgängning.
Kostnad: ca 400-500kr

3. Limma fast vevlagret och därmed vara tvungen att byta hela ramen nästa gång vevlagret går sönder.
Kostnad: en ny ram (dyrt)

Någon som har några tankar/erfarenhet/ideer om de olika alternativen?

Pajade vevlager gängor
Beroende på vad det är för vevlager ( om det är HT eller liknande ) kan du ju limma fast vevlagerkopparna, sen när lagerna är slut, bara byta lagerna, och låta kopparna sitta i.

Detta är ett alternativ till nr.3

Pajade vevlager gängor
RasmusOlofsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Beroende på vad det är för vevlager ( om det
> är HT eller liknande ) kan du ju limma fast
> vevlagerkopparna, sen när lagerna är slut, bara
> byta lagerna, och låta kopparna sitta i.
>
> Detta är ett alternativ till nr.3

Skulle eventuellt fungera på icke-driv sidan, men den andra koppen sitter fast i själva lagret.

Brando skrev:
> Brotscha vevlagerhuset sen pressade vevlager
> kanske funkar. :)

Brotcha? Innebär väl nästan samma sak som alternativ 1 eller har jag fel? Kanske slipper att byta vevpartierna förvisso.

Pajade vevlager gängor
Aha, tror jag förstår hur du menar nu. Du menar att jag ska skära bort på vevlagerhuset och sen eventuellt nå hela gängor inuti huset? Har tyvärr inget utrymme att göra det, då kommer det skära på ramrören.

Pajade vevlager gängor
Tanken är att brotscha upp hålet så gängorna är borta blir en fin yta sen pressa in pressade vevlager istället för gängade vevlager osäker om det funkar om det var rätt verktyg . :)

Pajade vevlager gängor
Hmm....verkar som att en svetsning/löddning försvagar ramen med upp till 80%, så det får nog vara.

Om jag nu bestämmer mig för att byta till antingen DH-vevlager (som har en längre gängning så de tar i de gängor som finns kvar längre in) eller till pressade vevlager, vilka sorter eller storlekar är det jag ska ha då? Nuvarande vevlager är ett BBES25 68mm och 126mm.

Pajade vevlager gängor
-Andy- skrev:
> Min cykelmek gjorde samma sak (ett PF-30
> vevlager). Slutade med att de fick såga av ena
> vevarmen. Gick både snabbare och var enklare än
> att borra bort vevlagret.

Vad snackar du om? Finns inga gängor i en ram som har PF30lager. Är ju bara ett 46x68/73 hål.

Pajade vevlager gängor
Jag tycker det låter märkligt. Den vänstergängade koppen är ju av plast och borde ha gått sönder först. Den högergängade borde du inte ha vridit åt fel håll. Du har ingen bild på det som är trasigt så vi kan räta ut alla missförstånd?

Oavsett är det ju väldigt korta gängor på drivsidan på det vevlagret, så att ta bort de trasiga gängorna ur hylsan och sätta dit ett vevlager med längre gängor borde ju vara en smal sak.

Pajade vevlager gängor
Här ser ni bilder på driv och icke-driv sidan. Ni ser vilken som är vilken på kedjan som ligger på hylsan.

IMAG0696.jpg

IMAG0682.jpg

rikard: Du får gärna visa vad det kan vara för lager då jag har dålig koll själv.

KentS: Det är det jag tänkt testa först, innan jag blandar in någon åverkan på hylsan.

Tillbaka
Topp