Pakethållare fram

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Pakethållare fram
Jag tänker eftermontera en pakethållare fram på min pendlare och funderar på om jag samtidigt behöver byta gaffel till en med kortare/längre försprång. Frågan är alltså om man skall ha en gaffel med långt eller kort försprång (rake?) om man skall montera en pakethållare fram?

Pakethållare fram
Ha-ha-ha, jag är ert nya svensklärarett. Vad jag undrar är om man bör öka/minska antingen rake eller försprång (genom att skaffa en gaffel med önskade egenskaper) när man monterar en pakethållare fram?

Pakethållare fram
Cyklar är som regel rätt förlåtande i såna här ärenden, så behovet att byta nåt i förebyggande syfte är väldigt litet. Om det inte är så att du brinner av lust att göra av med pengar så kan du lika gärna bara bulta på och köra. Då kan du känna på lite om ett byte fortfarande verkar behövas.

Pakethållare fram
Gubbcyklist skrev:
-------------------------------------------------------
> Ha-ha-ha, jag är ert nya svensklärarett. Vad jag
> undrar är om man bör öka/minska antingen rake
> eller försprång (genom att skaffa en gaffel med
> önskade egenskaper) när man monterar en
> pakethållare fram?

Fattar inte frågan... Är det inte enklare att köpa en pakethållare som passar till den gaffeln som man redan har? Men kanske du redan har en pakethållare i titan eller kolfiber som du verkligen vill använda.

Överlämna tråden till någon som vet mer.

/Stellan

Pakethållare fram
Efter att ha byggt 2 pakethållare fram, eller räserflak som jag föredrar att kalla dom så kan jag inte påstå att mängden försprång är av nån större vikt.
Man får dock komma ihåg att ökad vikt på gaffeln ovanför tyngdpuntken gör den lite vingligare att cykla utan händer.. Samt även att styret styr mer när cykeln står still..

Men däremot så styr cykeln stadigare genom snömodd och lera, när man har lite last :)

Pakethållare fram
lleberg skrev:
> Man får dock komma ihåg att ökad vikt på
> gaffeln ovanför tyngdpuntken gör den lite