Pakethållare fram

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Pakethållare fram
Jag tänker eftermontera en pakethållare fram på min pendlare och funderar på om jag samtidigt behöver byta gaffel till en med kortare/längre försprång. Frågan är alltså om man skall ha en gaffel med långt eller kort försprång (rake?) om man skall montera en pakethållare fram?

Pakethållare fram
Ha-ha-ha, jag är ert nya svensklärarett. Vad jag undrar är om man bör öka/minska antingen rake eller försprång (genom att skaffa en gaffel med önskade egenskaper) när man monterar en pakethållare fram?

Pakethållare fram
Cyklar är som regel rätt förlåtande i såna här ärenden, så behovet att byta nåt i förebyggande syfte är väldigt litet. Om det inte är så att du brinner av lust att göra av med pengar så kan du lika gärna bara bulta på och köra. Då kan du känna på lite om ett byte fortfarande verkar behövas.

Pakethållare fram
Gubbcyklist skrev:
-------------------------------------------------------
> Ha-ha-ha, jag är ert nya svensklärarett. Vad jag
> undrar är om man bör öka/minska antingen rake
> eller försprång (genom att skaffa en gaffel med
> önskade egenskaper) när man monterar en
> pakethållare fram?

Fattar inte frågan... Är det inte enklare att köpa en pakethållare som passar till den gaffeln som man redan har? Men kanske du redan har en pakethållare i titan eller kolfiber som du verkligen vill använda.

Överlämna tråden till någon som vet mer.

/Stellan

Pakethållare fram
Efter att ha byggt 2 pakethållare fram, eller räserflak som jag föredrar att kalla dom så kan jag inte påstå att mängden försprång är av nån större vikt.
Man får dock komma ihåg att ökad vikt på gaffeln ovanför tyngdpuntken gör den lite vingligare att cykla utan händer.. Samt även att styret styr mer när cykeln står still..

Men däremot så styr cykeln stadigare genom snömodd och lera, när man har lite last :)

Pakethållare fram
lleberg skrev:
> Man får dock komma ihåg att ökad vikt på
> gaffeln ovanför tyngdpuntken gör den lite
> vingligare att cykla utan händer..

Du får träna mer... Gjorde det ett tag för att se hur långt jag kunde cykla utan att hålla i styret. Efter 6 mil var det tråkigt och jag stannade.

Pakethållare fram
Tack för synpunkterna. Jag tror mig ha förstått att jag inte skall hålla på och "exprimentera" eftersom mina kunskaper inte räcker till för detta. Jag har en gaffel och jag har en pakethållare. Så långt inga problem. Jag fick dock plötsligt för mig att det skulle bli snyggare om jag hade fästen till pakethållaren (eller skärmar) på ovansidan av drop-outen. Därför började jag leta anledningar till att köpa ny gaffel som har just sådana fästen. Ja, jag vet att det kan verka som att jag är en idiit med för mycket pengar. Min fru brukar påpeka att jag har rätt i det ena, men vilket, det säger hon inte. För övrigt är jag likadan vad gäller det mesta i cykelunderhållsväg. Jag vet inte hur många lagerkulor som rullat ner i garagets golvbrunn efter att jag bara skulle göra rent och fetta om helt fungerande lager. Eller hur många Nexusnav jag har liggande som saknar en eller två delar eller som av annan anledning inte fungerar efter att jag bara skulle "fixa lite" med fullt fungerande prylar. Jag skulle lätt kunna bidra med ganska många inlägg i "Mektabbe-tråden". Hur som haver; tack för synpunkterna, jag behåller originalgaffeln.

Pakethållare fram
Gubbcyklist skrev:
> Tack för synpunkterna. ... Hur som haver; tack för synpunkterna, jag
> behåller originalgaffeln.

Alltså, det är ju inget som hindrar att du byter senare, när du har nåt slags underlag för att bedöma om du vill ha längre eller kortare rake. Men att börja mickla med en gång leder ju bara till fummel och gissningar - var det flaket eller gaffeln som bidrog mest till att cykeln kändes annorlunda?
Eller övertrumfas alltihop av det rent visuella av att ha ett flak i synfältets underkant?

Pakethållare fram
Stellan skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man får dock komma ihåg att ökad vikt på
> > gaffeln ovanför tyngdpuntken gör den lite
> > vingligare att cykla utan händer..
>
> Du får träna mer... Gjorde det ett tag för att
> se hur långt jag kunde cykla utan att hålla i
> styret. Efter 6 mil var det tråkigt och jag
> stannade.

Jag sa inte att det inte går, men det kan vara bra att tänka på :)

Pakethållare fram
Helt rätt! Jag håller med Dig dabac. När cykeln är klar monterar jag på pakethållaren och känner efter om ekipaget beter sig som jag önskar. Först därefter kan jag (kanske) börja byta delar för att förändra egenskaperna hos cykeln. Jag har ju ingen aning om cykelskrället kommer att passa mig över huvud taget. Jag har köpt delar "pö om pö", det kanske blir skit av allting, vi får se. Lev väl alla glada Happyiter!

Pakethållare fram
Gubbcyklist skrev:
> Jag tänker eftermontera en pakethållare fram på
> min pendlare och funderar på om jag samtidigt
> behöver byta gaffel till en med kortare/längre
> försprång.

Det finns de (läs: Jan Heine) som med eftertryck hävdar att skall man ha last på sin cykel så skall man ha den fram och en sådan cykel skall ha min 28mm och "low trail", samma som efterkrigstidens franska "porteur"-cyklar,
dvs den tidens tidningsbud
porteur_1955.jpg

I den här bloggen står det lite mer
http://cykelsnack.sandborgh.se/#post4

Om du vill ha lite underhållande läsning kan du Googla på "low trail" "Jan Heine"

/Håkan

Pakethållare fram
Det är en Velo Orange Porteur Rack, alltså ett "tidningsbudsflak". Vi får dock se om och när projektet blir klart, cyklar idag på en Cannodale Street 4 som funkar fint för pendelturen till och från jobbet m.m. Fick dock för mig att jag ville ha en stålcykel varför jag slog till på en Salsa El Mariachiram för ett år sedan. Om det blir klart någon gång så blir det en heltokig blandning av modernt och gammalmodigt. Salsaram, rostfria skärmar från Skeppshult, Schwalbe Big Apples, Porteur Rack, skivbromsar, "gubbstyre" (är dock lite sugen på en mustach, vet dock inte hur det kommer att se ut med sluttande överrör), Brookssadel, Rohloffnav bak och SONnav fram är det tänkt att det skall bli. Jag har det mesta förutom hjulen :P så jag är snart hemma. Saknas bara 15 papp. Ror jag inte hem projektet till nästa vår kommer allt på nästa Yardsale.

Pakethållare fram
Om du väljer mellan olika framgafflar ska du ta den med mer försprång. Har du en flack styrvinkel finns det dock inga framgafflar att köpa som gör att du kommer ner till de låga värden på "trail" som används till rena budcyklar/porteurer. Men det kommer att fungera bra ändå.

Pakethållare fram
nä, jag har haft tunga matkassar på den och den känns stabil, nästar mer stabil än när den sitter fast i styret och navet, när man svänger då så blir det mer vingligt, har en annan cykel med wald-korg fram:)

Pakethållare fram
Wiberg_d skrev:
> Jag byggde en egen låda på en stålhästen
> frampakethållare:)

Snygg! Ser ut som jag tänker mig att min nästa cykel ska se ut. Vad är det för en?

Pakethållare fram
kungl_hofleverantör skrev:
> Snygg! Ser ut som jag tänker mig att min nästa
> cykel ska se ut. Vad är det för en?

Tack!
Om du menar lådan så är den byggd av:
6m obehandlad läkt 50mm
1m spett tror jag det var
Och momteringsskruv för gips för att få stora hattar:)
Lådan är målad med brunpigmenterad lasyr.
Den sitter fast på en frampakethållare från stålhästen, finns likadana hon kronan för en lite dyrare peng:)

Pakethållare fram
kungl_hofleverantör skrev:
> Tänkte både på låda, pakethållare och cykel
> delvis. Kanske får bli ett byggprojekt fram i
> höst.
>
> Vad är erfarenheten av stålhästen annars, är
> den prisvärd (för billig är den ju)?

Min ända erfarenhet av stålhästen är att mina vänner som har en inte har tagit hand om den eller att kvalitén är av den sämre skalan.
Tex, sadelskruv har vibrerat bort eller små rostfläckar efter skador från lås.

Jag har ingen stålhästen, utan endast den pakethållaren:)
Jag har en Cykel från Gant. Grunden kommer från danska Viva.
Ska du ha en "gubbcykel" skulle jag välja pilen eller skeppshult med Brooks sadel:)

Pakethållare fram
Det slog mig att om man vill ha en fast (ej styrmonterad) pakethållare fram, och fullkomligt skiter i estetiken, så borde man kanske kunna utgå från en sådan här Biltemasak:

27-045_l.jpg

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyk...ethallare/Pakethallare-for-sadelstolpe-27045/

Borde gå att vända upp och ner när man monterar den på styrröret så den inte pekar mot himlen och så kan man ju fixa en bredare plattform.

Bara en idé alltså. Vet inte om det funkar...

Pakethållare fram
Byggde ihop ett flak av en gammal trådback. Funkar utmärkt att transportera cyjelrelaterade paket ?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    73.3 KB · Besök: 264
  • image.jpg
    image.jpg
    105.6 KB · Besök: 268
Tillbaka
Topp