Påkörd av bil vad gäller?

Eddy

Aktiv medlem
Cyklade förbi en mataffär i stan, en bilist svänger rakt framför mig in mot parkeringen och vi krockar. Jag hamnar på motorhuven. Skrap på ett växelreglage, vint framhjul med spricka i ett ekerfäste. I övrigt ok(tror jag) sprickan i ekerfästet hittade jag när jag kom hem.

Jag tog tog regnummer och födelsedata. Han tog mitt födelsedata och sa att han skulle lämna anmälan till sitt FB.

Skärrad som jag var cyklade jag hem. Fick ställa ut bromsen ordentligt pga att hjulet var vint.

Jag kollade inget inget leg osv. Dumt men jag var inte helt klartänkt.

Räcker de data jag har för att få ersättning? Bilen är påställd, har kollat ägare på bilen och det var föraren.

Mvh E

Anmäl till försäkringsbolaget, och, om du känner den allra minsta fysiska påkänning, sög det till bolaget och säg att du vill ha en läkarundersökning, om det kommer men efteråt är det jätteviktigt. Och polisanmäl föraren för vårdslöshet i trafik, man får inte göra så.
Förarens försäkringsbolag ska står för alla kostnader för dig och cykeln.

Det kommer att ordna sig via bilens trafikförsäkring. När bilistens försäkringsbolag har fått koll på ärendet kommer de att höra av sig till dig. Med största sannolikhet vill de att du tar cykeln till en cykelhandlare som får ge kostnadsförslag på att återställa cykeln.

Kläder, läkarbesök osv får du också betalt för, dock är det ett separat ärende.

Alltid bra att besöka husläkaren efter liknande incidenter så du är undersökt och journalförd om det blir ett försäkringsärende längre fram. Paranoid, japp!

Hej! Tack för svar, blev nog mest materiella skador. Körde ett KB pass med massor av svingar nyss och det gick ua, så en läkarundersökning känns omotiverad, andra kan behöva tiden bättre.

Frågan är hur man blir ersatt för det förstörda framhjulet.
Är ju precis som allt annat köpt i andra hand.
Hjulet (Corima) var dock som nytt

//F

Alltid bra att besöka husläkaren efter liknande incidenter så du är undersökt och journalförd om det blir ett försäkringsärende längre fram. Paranoid, japp!
+1
Att dessutom kontrollera nacken, vid minsta lilla känning, är att rekommendera. Whiplash och dylikt som poppar fram efter några år är inte ett trevligt alternativ.

Hej! Tack för svar, blev nog mest materiella skador. Körde ett KB pass med massor av svingar nyss och det gick ua, så en läkarundersökning känns omotiverad, andra kan behöva tiden bättre.

Frågan är hur man blir ersatt för det förstörda framhjulet.
Är ju precis som allt annat köpt i andra hand.
Hjulet (Corima) var dock som nytt

//F
Det ger sig när du pratar med dit bolag oftast så räcker det att uppge vad ett motsvarande nytt kostar

Grundprincipen är att du ska gå skadelös, dvs du bör bli ersatt så att du utan problem kan återställa cykeln/köpa ny utan att ha gått med förlust

Det ger sig när du pratar med dit bolag oftast så räcker det att uppge vad ett motsvarande nytt kostar
+1. Jag har i samband med cykelolycka fått full ersättning för dyr jacka, jeans, handskar mm utan att behövt visa några kvitton (trots att jag hade det på rubbet). Antar att det inte är värt risken att förlora de kassakor till kunder som vi är för några ynka tusenlappar, killgissar att de är mer nogräknade vid större ärenden typ kvaddad bil/hus/husvagn etc.

Uppdatering, snubben hade inte anmält skadan. tog dock direkt på sig skulden då hans bolag kontaktade honom efter jag pratat med de angående mina eventuella krav.

Nu blir det spännande att se vad man får för ett trasigt Corimahjul, det gick inte att laga då en bit ur navet släppt. Även fälgen var lätt defekt.

Eddy: För Corimahjulet ska du ju få vad ett kostar, inget snack om de. Du ska inte förlora på att du blev påkörde som d_anders också skriver.

Hej!
Uppdatering! Allt gick min väg(förutom krocken då) Bolaget bråkade inte om något, behövde inte visa kvitton el.dyl, allt köpt begagnat. Fick ersättning i nivå med vad billigaste webshopen erbjöd samma framhjul för. Inser så här i efterhand att det var grymt tur att jag lyckades "bunnyhoppa" upp på motorhuven, ja alltså hjulen lättade väl knappt men röven gled lite sådär snyggt upp motorhuven, villket förmodligen räckte för att rädda mycket skinn och utrustning.

Tillbaka
Topp