Påkörd , ram (kolfiber)eventuellt paj , vart vända sig?

simson

Aktiv medlem
Blev ju påkörd förra veckan på väg till jobbet , försäkringsbolaget vill att jag lämnar in cykeln för undersökning…..
Som skrivet i rubriken bird i kolfiber , lackskador men jag tror oxå att vevpartiet är löst (hylsan i ramen) . Var vänder man sig i Stockholm
Tips .
Mange

Senast ändrad:
Egentligen vilken vettig butik som helst. Har du smällt ordentligt så bör de väl inte våga/kunna garantera att ramen är frisk.

Egentligen vilken vettig butik som helst. Har du smällt ordentligt så bör de väl inte våga/kunna garantera att ramen är frisk.
Blev som skrivet påkörd av en bil och jag flög ordentligt och det handlar mer om skälig ersättning för jag förstår att ingen kan garantera att ramen är hel men nån professionell måste i så fall döma ut den , jag har såklart knackat själv men som skrivet så är det vevlagerhylsan jag är mest fundersam över….
IF nämnde Cykelcity och jag fick hjälp av Mario för en sådär 25 år sen efter en annan påkörning, kanske tar mig dit imorgon.

Senast ändrad:
Jag vände mig till Cykelcity och skickade bilder till tillverkaren för en uppskattning av hur mycket som behövdes/kunde lagas.
Det blev skrot och ny cykel, bägge uppskattningarna var samstämmiga och försäkringsbolaget hade inga invändningar.

Jag vände mig till Cykelcity och skickade bilder till tillverkaren för en uppskattning av hur mycket som behövdes/kunde lagas.
Det blev skrot och ny cykel, bägge uppskattningarna var samstämmiga och försäkringsbolaget hade inga invändningar.
Vad hade du för försäkring och försäkringsbolag?

Hoppas du har samma tur (om jag tolkar det rätt att försäkringsbolaget stod för den nya cykeln).

Verkar som att du kanske har dragit en jackpot ändå!

IMG_8002.webp

Trygg Hansa och drulle
Sorry lite sent svar men bilen i fråga är försäkrad hos If , jag lämnade in hojen hos Cykelcity och de har ganska mycket att göra men de hörde iallafall av sig idag att de ska gå igenom hojen men var oxå tydliga med att de INTE kan garantera att det inte finns sprickor och dyl ….
Fortsättning följer…

Ja, de ska beskriva skador som har uppkommit och ge ett kostnadsförslag på vad det skulle kosta att åtgärda dessa. Spara kvittot. I slutändan kommer du att skicka in det som underlag till försäkringsbolaget där bilen är trafikförsäkrad när du ger ditt anspråk. Troligt är att de inser att det blir för dyrt att reparera allt och att de istället kommer att ersätta dig kontant. I och med att utbudet på begagnatmarknaden är skralt så bör den kontanta ersättningen vara hög. Sälj dig inte för billigt där.

Ja, de ska beskriva skador som har uppkommit och ge ett kostnadsförslag på vad det skulle kosta att åtgärda dessa. Spara kvittot. I slutändan kommer du att skicka in det som underlag till försäkringsbolaget där bilen är trafikförsäkrad när du ger ditt anspråk. Troligt är att de inser att det blir för dyrt att reparera allt och att de istället kommer att ersätta dig kontant. I och med att utbudet på begagnatmarknaden är skralt så bör den kontanta ersättningen vara hög. Sälj dig inte för billigt där.
Cykelcity ringde nyss å sa precis det vi hade pratat om de kan inte garantera utan föreslår att om möjligt försöka få tag i en ny baktriangel men jag får höra av mig till if hur vi ska komma vidare……

Gör så. Kan nästan garantera att de vill ha ett kostnadsförslag för komplett reperation av allt som återställer cykeln till det skick den hade före olycksn. Sen vill de säkert veta vad en motsvarande cykel kostar ny och utgående från dessa uppgifter så kommer de med ett förslag.

Jag skulle nog gå till Cykelcity eller vad den heter cykelaffären vid Hornstull.

Turen bestod nog mest av att jag inte blev mer skadad, har fortfarande duktigt ont axeln ska röntga den nästa vecka….
Men det kunde gått värre…

För ersättning vid ev framtida men är det viktigt att det finns dokumentation.

Jag tycker att du resonerar helt rätt. Cykeln går att ersätta, det är svårare med din kropp.

Cykelcity ringde nyss å sa precis det vi hade pratat om de kan inte garantera utan föreslår att om möjligt försöka få tag i en ny baktriangel men jag får höra av mig till if hur vi ska komma vidare……
om baktriangen bör bytas då hade jag nog oxå framfört till försäkringsbolaget att om den fått sig så pass de rekomenderas byte så skulle jag vara orolig för påfrestningarna orsakat dolda skador vid baktriangelns infästning i framtriangeln

o har bakriangeln fått sig så pass så e de nytt bakhjul ev ny bakväxel beroende på hur olyckan tagit styret lär ju fått en törn sadel lär ju vara skavd etc om du avslutade med en flygtur

jag hade bett cykelcity speca noga allt som kan ha fått sig en törn in i minsta skruv även kosmetiska skador som repigt bromshandtag skavda bromshandtag osv osv för o lämna in till bolaget ink uppskattad arbetstid för allt byte dvs en komplett skadebesikning i detaljnivå

oftast brukar de sluta med dom löser in hojjen har du bilder på hojjen innan olyckan som kan påvisa ett bra skick på den så kan även sånt hjälpa att slippa skambud från bolaget

om baktriangen bör bytas då hade jag nog oxå framfört till försäkringsbolaget att om den fått sig så pass de rekomenderas byte så skulle jag vara orolig för påfrestningarna orsakat dolda skador vid baktriangelns infästning i framtriangeln

o har bakriangeln fått sig så pass så e de nytt bakhjul ev ny bakväxel beroende på hur olyckan tagit styret lär ju fått en törn sadel lär ju vara skavd etc om du avslutade med en flygtur

jag hade bett cykelcity speca noga allt som kan ha fått sig en törn in i minsta skruv även kosmetiska skador som repigt bromshandtag skavda bromshandtag osv osv för o lämna in till bolaget ink uppskattad arbetstid för allt byte dvs en komplett skadebesikning i detaljnivå

oftast brukar de sluta med dom löser in hojjen har du bilder på hojjen innan olyckan som kan påvisa ett bra skick på den så kan även sånt hjälpa att slippa skambud från bolaget
1746854784202.webp

Så här såg den ut oktober ,
lite cyklad på efter det men väldigt okrashad😕.
Bird har inga reservdelar förutom bultar å lager, det finns bara en ram kvar i rätt storlek å kränger dem den är jag helt rökt……

Senast ändrad:
Visa bilaga 768018
Så här såg den ut oktober ,
lite cyklad på efter det men väldigt okrashad😕.
Bird har inga reservdelar förutom bultar å lager, det finns bara en ram kvar i rätt storlek å kränger dem den är jag helt rökt……
Så fin. Tyvärr en anledning till till att inte pendla på fin-cyklar.

Såg fin ut. Hoppas att det löser sig. En positiv sak är att skador på bilar tenderar att bli dyra så handläggarna är vana vid ärenden med höga belopp som ändå måste hanteras snabbt och smidigt. Bra dokumentation gör större delen av jobbet åt dem, då blir de glada.

Såg fin ut. Hoppas att det löser sig. En positiv sak är att skador på bilar tenderar att bli dyra så handläggarna är vana vid ärenden med höga belopp som ändå måste hanteras snabbt och smidigt. Bra dokumentation gör större delen av jobbet åt dem, då blir de glada.
De blir väl lyckliga då eftersom min ram var ju ”billig ” pga paint imperfection, men sen tillkommer alla delar . Bakdämp ,gaffel, bromsar , växel , vevar , hjul , handtag , styre mm , många bäckar små …En del grejer är säkert okej men som skrivet jag har inge större lust att krascha pga att ramen kollapsar….

Absolut. Att laga och garantera att ramen är säker och fungerar som förut blir nog inte billigare än att byta ram. En del komponenter behöver bytas och allt behöver flyttas över. I slutändan är det troligt att det blir billigare/enklare för dem att erbjuda en ny cykel eller motsvarande utbetalt.

Jaha liten uppdatering då !
Det händer absolut ingenting, de har fått bilderna och utlåtandet från Cykelcity men jag har inte fått någon återkoppling överhuvudtaget.
Vad gör man , ska man sitta lugnt i båten eller ska jag jaga på ?
Jag gissar att bilen är reparerad sen länge….
Mange

Jaha liten uppdatering då !
Det händer absolut ingenting, de har fått bilderna och utlåtandet från Cykelcity men jag har inte fått någon återkoppling överhuvudtaget.
Vad gör man , ska man sitta lugnt i båten eller ska jag jaga på ?
Jag gissar att bilen är reparerad sen länge….
Mange
Ligg på artigt, händer inget snart så närmar vi oss semestertider.....

Ja. Då behövs ju cykeln. När min bil blev påkörd fick jag en hyrbil under tiden. Borde väl gälla cyklar också tycker jag.

Kolla upp var det går att hyra en motsvarande och se vad de säger.
Cyklar har man ju i överflöd så cykla kan jag men jag vill ju att de ska laga/ersätta den som är paj🙁

Senast ändrad:
E väl bara säga att inga reservdelar finns med ett intyg från cykelcity .
Och begära e ny cykel a' 95000kr eller va den nu kostar . Sen om du köper en ny ram, lagar eller investerar pengar i aktier bryr sig inte försäkringsbolaget eller har något att invända emot .

E väl bara säga att inga reservdelar finns med ett intyg från cykelcity .
Och begära e ny cykel a' 95000kr eller va den nu kostar . Sen om du köper en ny ram, lagar eller investerar pengar i aktier bryr sig inte försäkringsbolaget eller har något att invända emot .
Om det vore så enkelt, bird har inga reservdelar däremot så finns det en ram kvar i min storlek (relativt billigt, dock utan dämpare) men som skrivet tystnad från IF…..😕

Om det vore så enkelt, bird har inga reservdelar däremot så finns det en ram kvar i min storlek (relativt billigt, dock utan dämpare) men som skrivet tystnad från IF…..😕
Du får nog hjälpa dom lite på traven. Maila ett kostnadsförslag, med inköp av ny sving/ram och en offert från tex cykelcity för att transplantera delarna till den nya ramen. + Alt 2 med inköp av ny motsvarande cykel hos Cykelcity.
Så har dom två enkla alternativ attta ställning till.

Du får nog hjälpa dom lite på traven. Maila ett kostnadsförslag, med inköp av ny sving/ram och en offert från tex cykelcity för att transplantera delarna till den nya ramen. + Alt 2 med inköp av ny motsvarande cykel hos Cykelcity.
Så har dom två enkla alternativ attta ställning till.
Får lyssna av med Cykelcity, gillar inte att slösa på butikens tid utan att de får betalt alternativt att de får fakturera tid löpande, if har sagt att de ersätter mig för utlägg men tystnaden råder även där….

När jag hade ett sånt här ärende så gjorde en butik ett utlåtande/skadebedömning/kostnadsförslag som jag betalade några hundralappar för och som jag sen fick tillbaka av försäkringsbolaget tillsammans med övrig ersättning.

När jag hade ett sånt här ärende så gjorde en butik ett utlåtande/skadebedömning/kostnadsförslag som jag betalade några hundralappar för och som jag sen fick tillbaka av försäkringsbolaget tillsammans med övrig ersättning.
Tja !
Jag hade hojen hos Cykelcity för kontroll men pga platsbrist så kan de inte ha cykeln stående där och den femhundring som det kostade kan inte räcka så långt känner jag….
Dessutom eftersom cykeln är en postordercykel så har jag ännu sämre samvete mot dem , för en typ 20-25 år sen så plöjde jag ner ganska mycket deg hos dem men det räcker inte tycker jag själv , sen var IF väldigt vaga om ersättning för utlägg annat än för sjukvårdskostnader 😕

Senast ändrad:
Hej!
uppdatering nu verkar det iallafall som (efter otaliga mejl och samtal) att jag får ersättning för ramen , kostnaderna runt omkring och kostnaden för Cykelcity (sjukt hjälpsamma trots att cykeln inte är köpt därifrån) att montera den nya ramen med de gamla delarna.
Känns som att det blev en bra start på helgen !
(Ska kanske inte ropa hej än förrän man ser pengarna på kontot)😜

Hej!
uppdatering nu verkar det iallafall som (efter otaliga mejl och samtal) att jag får ersättning för ramen , kostnaderna runt omkring och kostnaden för Cykelcity (sjukt hjälpsamma trots att cykeln inte är köpt därifrån) att montera den nya ramen med de gamla delarna.
Känns som att det blev en bra start på helgen !
(Ska kanske inte ropa hej än förrän man ser pengarna på kontot)😜
Blev du ersatt så att du kunde köpa en ny ram i samma klass eller för vad den du hade ”är värd idag”? Bara nyfiken fråga om hur det brukar gå till!

Blev du ersatt så att du kunde köpa en ny ram i samma klass eller för vad den du hade ”är värd idag”? Bara nyfiken fråga om hur det brukar gå till!
Jag har pratat och mejlat med tre olika handläggare plus ytterligare if personal innan jag blev kopplad till fordonsavd.
De har haft olika uppfattning men de två jag pratat med idag sa att jag ska bli fullt ersatt .
Som skrivet vi får se när ersättningen dyker upp , en ny ram är beställd och den är på ”Rea” å de tyckte nog If var bra , så enligt de två senaste så ska jag få ersättning för ram, frakten och monteringen hos Cykelcity.
Fick ramen i augusti så det skulle va tungt att inte bli ersatt på ett schysst sätt .🤞

Tillbaka
Topp