Palma 20/5-27/5.....tacksam för litet guidning.

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Hej!
Kommer vara i Palma (området Molinar) 20/5-27/5. Åker dit med familjen för att besöka syster och svåger som skaffat lägenhet där. Hade ursprungligen inte tänkt mig hoja men ju närmre datumet kommer desto dummare och orimligare känns det att inte cykla när man är där. Det fina för mig vore såklart ifall det skulle visa sig att nån annan Happyit skall vara där under samma period. Gärna nån som kör räser dårå. Och gärna att hen är en bergsget som jag. Kan man ha sån tur? Jag har ju noll koll på var de fina bergen ligger....hur man bäst tar sig dit....var man bäst hyr hoj osv. När det kommer till cykel tänkte jag ta med mig hjälm, skor plus pedaler. Så man känner sig lite hemma sådär. Kravet på hojen jag hyr är att det är en fullkarbon och att den kommer från ett ställe där de servar hojarna erkänt bra. Litet novispladder här, kanske är självklart att man får bra saker när man hyr.... Är det värt att gå med i Raphas RCC för att hyra billigare därigenom? Skall jag hyra hojen på annan ort för att smidigare ta mig till mina fina berg....? Frågorna är många, jag har ingen koll...men jag är oerhört tacksam för lite vägledning.
Mvh//Ragnar

Skaffa en cykelkarta, sikta på Ma-1043, aka Militärvägen (då den går upp genom ett militärt övningsområde) så kommer du till bergen.

Jag brukar bo i Palma.
Några varianter är ut mot Soller - puig major sen om man ör pigg kan man skarva på sa calobra - sen ner via inca ut mot palma igen.

Man kan också köra längs kusten mot deija / valdemossa och tillbaka.

Alternativt köra establiments - mot esporles - banyalbufar och köra en småmysug klättring es canongea eller fortsätta längs kusten åt nåt av hållen.

Sen har du också typ esporlea - puigpunyet es capdellea calvia och sen militärvägen tillbaka.

Sen finns massor österut med klosterstopp som randa de cura mfl.

Som Jlarsson säger, bäst är att ha en papperskarta :)

Sista gångerna har jag hyrt av nano bikes i palma centralt. Har hyrt Tarmac som varit i bra skick.
Dryg kille som äger butiken men det har alltid funkat bra typ 25€ per dag om man bara hyr några få dagar.

Finns också en svensk bikehead.cc men då får man göra upp innan om avhätmning mm. Då det inte är en vanlig butik.

Har nu bokat en Cervélo hos Bikehead. Samt en "Tuesday Morning Spin" arrangerad av Rapha med start vid deras Clubhouse. "A quick morning loop from Palma into the Tramuntana range, with a good amount of climbing and some technical descents.Pace: relaxed, social". Känns stabilt. Tur att man har lite fina Rapha att packa ner dårå:)

_20170525_065058.JPG

Blev en för mig episk tur. Jobbigaste jag gjort i cykelväg men också den i särklass största cykelupplevelsen. Allt var perfekt. Från cykeluthyraren (Bikehead.cc) som var extremt smidig att ha att göra med till det fina hårda Raphagänget man fick äran att hoja med...top class all the way!

Och serpentinvägen ner mot havet här måste absolut vara bland det absolut finaste i hela världen man kan hoja. Amen.

Bilagor

• _20170525_070202.JPG
    _20170525_070202.JPG
    36.5 KB · Besök: 31
Grymt! Canonges är fin!

Hur var vägarna längs vattnet mellan banyalbufar och andratx? Har aldrig hunnit med att köra åt det hållet, brukar ju bli att man drar mot soller/deia/valdemossa hållet eller kommer därifrån.

glitch sa:
Hur var vägarna längs vattnet mellan banyalbufar och andratx? Har aldrig hunnit med att köra åt det hållet, brukar ju bli att man drar mot soller/deia/valdemossa hållet eller kommer därifrån.

MA-10 mellan Banyalbufar och Andratx är fin. Lite färre småorter som man kör igenom, lite mindre trafik. Halvstor, modern väg så relativt rak och bred för att vara bergsväg. Ungefär som vägen över Puig Major typ. Rekommenderas starkt om man inte gjort den förrut. Fortsätt gärna hela vägen ut till havet i Sant Elm, det är fint.

Tillbaka
Topp