Panik inför cykel köp.

Jenses

Ny medlem
Panik inför cykel köp.
Hejsan vore underbart att kunna få lite hjälp inför en ganska stor investering.

har kollat på den här: http://www.blocket.se/halland/Specialized_Epic_22896678.htm
Har fått höra att man borde ha en "Fox brain" dämpare bak men undrar nu om nån vet om de är en dyr grej att byta till längre fram eller om man kanske ens behöver ha en "Brain" eller om "Float R" kan funka lika bra.
Jag är ingen jätte van MTB åkare utan tillbringar den mesta delen på en spinning cykel som ledare.

Vore jätte bra även med andra tankar om val av cykel, vet inte riktigt hur bra tex. LX serien är.
Tack på förhand // Jens

Panik inför cykel köp.
Nope, bara specialdämpare för epicen passar.
Men det ska inte vara något hinder, och dämparen som sitter där har en "brain" funktion, så finns ingen anledning att byta.

Panik inför cykel köp.
alltså en sådan funktion att den bara blir mjuk när den får en stöt och sen fjädrar under några sekunder?

Om den verkar dyr.... Vad skulle du säga var ett lämpligt pris?

Panik inför cykel köp.
Hade det varit skivbromsar så hade det varit ett bra pris, med v-broms är det på gränsen.
Men är den i fint skick så är det nog en riktigt fin hoj, och skivbromsar kan du ju uppgradera till senare.

Kolla bara att storleken passar.

Panik inför cykel köp.
05 och inte 07... jag har samma cykel! Riktig bra!! Skivbroms gör den grym. Jag beställde från CRC.
LX funkar mycket bra för mig, inga problem för mig de senaste 2 åren.

Köp den bara och njut... det gjorde jag och har inte ångrat det!!

Lycka till.

/Kiwi

NYpris 2005: 24000:-

Senast redigerad av en moderator:
Panik inför cykel köp.
Uppgradera till skivbromsar är 2st fälgar och 2 st kompletta bromskit.
Kolla vad det kostar.
Räkna med minst 3-4000 till då om du ska ha nåt vettigt.
Sen en sån special dämpare och lösning? Orkar man med det sen när det glappar och strular/läcker/ går sönder?

Vill inte vara elak men man kan få en ny schysst hoj för 15 000kr.

Panik inför cykel köp.
är det en 05a och dessutom inga skivor (såg inte det först) så kanske du kan pruta men å andra sidan så är den ju i princip oanvänd så det är ett bra köp ialla fall i mina ögon. pruta lite och det är ett kap.

Panik inför cykel köp.
Jenses skrev:
-------------------------------------------------------
> har kollat lite på denna med:
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=35693
> Den känns kanske mer prisvärd eller?
>
> Jag är 180cm lång tror ni den känns för liten?
> det är ju en M borde jag ha en L istället?

Jag tycker du är inne på en trevlig cykel, jag kör själv en Epic. Dämparkonceptet är toppen, jag tycker det är skönt att slippa gunghästkänslan som är vanlig på FS-cyklar.

Angående storlek så ligger du på gränsen mellan M och L, jag kör själv en L och är 180. en medium kan man baxa runt en tight böj lättare, men L storleken klättrar bättre och är stabilare nerför och man åker inte över styret lika lätt :-)

Jag tror en M skulle funka fint.

tycker cykel du länkade till sist är prisvärd.

Trampefektivare cyklar fins knappast

Panik inför cykel köp.
Jag kör en Epic S-works och de är grymma!

Jag är 187 cm och kör en medium, den är precis på håret men jag gillar ganska små snabba cyklar.

/Jerka

Panik inför cykel köp.
är epicarna små i storlek? för annars äre oftast en Medium man ska ha om man är 180 cm lång.

Senast redigerad av en moderator:
Panik inför cykel köp.
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Reflexerna i hjulen är ett bra tecken, då är
> den inte använd mycket..
>
> Jag tycker det verkar vara ett bra köp.

+1

Jag anser att Epic (Specialized heldämpade) är ganska stora i storlekarna, i alla fall långa!

Panik inför cykel köp.
På väg hem med en Epic i bagaget, underbar känsla.

Fick den för 8k och fick med hjälm och överdragsbyxor, nu ska jag hem och gå på anställnings intervju, känns som en bra dag.

Panik inför cykel köp.
Tack tack!
känns bra, tyvärr en liten buckla i ramen framför sadelstolpen så färgen hade spruckit lite.
En trä regel hade ramlat ner i garaget å slått i cykeln, men de blir till att skrapa och måla lite i vinter.

Jag blev grymt sugen på Kinnekulle, Har kompisar som bor i Götene.
Har tidigare bott i Mariestad och Skara innan jag flyttade till Uddevalla.

Panik inför cykel köp.
de blev den utan skivor men hjulen var förberedda med fästen så ja behöver bara skaffa skivor, ok och handtag så de blir en ganska billigt ändå, men denna investering får komma lite längre fram.

Nej Bucklan får nog vara kvar, kanske mattar ner lite, spacklar i och målar på lite grann.
Kunde nästan ha orsakat en liknande buckla själv på min provtur *pinsamt* var alldeles för lite luft i däcken så höll på att lägga mig. Det hade varit just snyggt de! *ler*

Tack återigen för alla bra tips å råd! :)

Tillbaka
Topp