pann lampa

scrap1

Aktiv medlem
pann lampa
jo nu ska jag också ha en pann lampa så jag kan cykla i skogen när det är mörkt. jag ska inte bygga egen för att jag klarar nog inte det. så nu har jag hittat en men jag behöver mer tips!

Lamphus: 90 mm

Ljuset når 250m vid användande av 20W lampan

Två halogenlampor

Med elastiskt resårband i neoprene för hjälm eller huvud

Vikt: 160g (enligt Silva)

Bilagor

• SILVA001_1.jpg.gif
    SILVA001_1.jpg.gif
    55.4 KB · Besök: 82
pann lampa
Jag e`nöjd med min grym när man sätter på 20w. Minus laddaren dvs man måste ha koll på laddtiden när man laddar batteriet. Finns att köpa en sk smart laddare för ca 400 kr.

pann lampa
Tjena Philip,

Det finns antagligen 100 trådar om pannlampor ... (vår gode vän =David hade den goda smaken att sammanställa några - se bilden nedan), men svara på din fråga - Jag har en sån som på bilden (Silva 478) och den kostar ca 2200 kronor med bra batteri och snabbladdare. Jag tycker att den är helt ok tills man kör med nån som har en HID-lampa, men då börjar vi prata helt andra pengar.

/Jonas

Bilagor

• happy_david.JPG
    happy_david.JPG
    149.6 KB · Besök: 70
Senast redigerad av en moderator:
pann lampa
JLarsson skrev:
----------------------
Tjena Philip,

Det finns antagligen 100 trådar om pannlampor ... (vår gode vän =David hade den goda smaken att sammanställa några - se bilden nedan), men svara på din fråga - Jag har en sån som på bilden (Silva 478) och den kostar ca 2200 kronor med bra batteri och snabbladdare. Jag tycker att den är helt ok tills man kör med nån som har en HID-lampa, men då börjar vi prata helt andra pengar.

/Jonas

jo jag vet det men det är ju bara om hur man BYGGER lampor, jag är inte så smart så jag klarar det. den lampan som jag visade man behöver väll köpa till ett batteri och en laddare eller? kostar det 400 kr som Black Ribbon sa eller va det bara för laddarern? sen tror jag att 2200 kr är för mycket för mig!!

pann lampa
Black Ribbon skrev:
-----------------
Clas Olsson har ett kitt med dum laddaren och ett batt på 4.5 ah brinntit 10w 2,40tim. 20w 1,20tim för ca 1800kr.

det va lite för dyrt nästan :P min mor vill inte att jag köper nått för dyrt. :( man tackar edicivz, den sidan är jätte bra :D

pann lampa
scrap skrev:
-------------------------------------------------------
> kostar
> det 400 kr som Black Ribbon sa eller va det bara
> för laddarern? sen tror jag att 2200 kr är för
> mycket för mig!!

400 är bara laddaren. Ett 6V 9Ah batteri till den lampan kostar > 1000 spänn.

pann lampa
scrap skrev:
> man tackar
> edicivz, den sidan är jätte bra :D

Japp, det syns tydligt att Silvan står sig hyfsat, ljusbilden liknar HIDarna. Skillnaden är att HIDarna ger MER och VITARE ljus. ARC och Lupine som det står mellan för gruppinköp är ganska likvärdiga med ett litet plus för Lupine. Jag som lämnat de 30 bakom mig sedan ett antal år börjar känna att MER ljus är BRA.

Den hypade diodlampan från USE-Exposure är som synes inte mycket att hänga i julgranen. Eller, kanske ändå, den är ju liten och snygg ;).

pann lampa
nu har jag hittat en men jag vet inte om den har så himla bra passform.. vad säger ni?

Mila-Letro 10 W 4,5 Ah NiMH paket

I priset ingår huvudställning Mila-Letro 10 W 60 mm reflektor med 4,5 Ah NiMH batteri samt laddare. Brinntid 20W ca 80 minuter och 10W ca 2 timmar 40 minuter. Laddning ca 10 timmar. I priset ingår huvudställning, batteri och laddare.

Bilagor

• 20000010490S.jpg
    20000010490S.jpg
    12.2 KB · Besök: 20
pann lampa
scrap skrev:
> jo eric, den hade ass dåligt ljus och kostade
> 1500, lite överpris!

Ingen hit med andra ord..

pann lampa
Jag kör med denna lampan och den duger i Östersunds skogar, fast jag skulle vilja komplittera med en pannlampa! Priset är bra för laddare, NiHM batteri och lampa. Allt som du behöver kostar 620kr + frakt!

Du måste dock fixa till laddaren så att den passar i svenska uttag! Själv så tog jag en gammal kontakt och lödde fast i laddaren!

Här är en bild på den!
5769.jpg

/Erik

pann lampa
scrap: Det finns inga billiga "paket" med pannlampa, batteri & laddare. De kostar allt mellan 1500-2500kr beroende på batteri och laddare. Mila och Silva, med 10+20W, är det som fungerar bäst i skogen. Bara 10W är lite för lite för att kunna köra fullt, men det funkar det också.

Är det priset som är ett hinder så måste du nog överväga att bygga ihop något själv, ta hjälp av någon som kan och vill bygga om du själv inte kan.

/Leo

pann lampa
Engelskan verkar fungera bra trots alla dess särskrivningar, så varför skulle inte svenskan klara sig med särskrivingar?;)

Förövrigt kan du nog montera den lampan jag rekommenderade på hjälmen med lite mekande. Typ ett styre och...

/Erik

Senast redigerad av en moderator:
pann lampa
Drifter skrev:
> Engelskan verkar fungera bra trots alla dess
> särskrivningar, så varför skulle inte svenskan
> klara sig med särskrivingar?;)
>

Sorry, det var inte meningen att vara dum. Tar tillbaka. Har för mycket att göra i tvättstugan och med dammsugaren istället för mitt ss-bygge, det gick ut över en stackars särskrivare. Sorry. Är ju förresten inte särskilt bra på svenska själv. Du ser ju hur många ofullständiga meningar jag har skrivit enbart i detta inlägg...

pann lampa
Jag vågar inte skapa ytterligare en lamptråd, så jag kapar en gammal istället...

Först, är det inte skumt att denna är billigare...
http://www.letro.se/default.asp?pag...op/shopfiles/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=20127
Silva 480 10+20 W 9 Ah NiMH snabbladdare 2.200 kr

...än denna? Eller har jag missat nåt?
http://www.letro.se/default.asp?pag...op/shopfiles/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=20174
Silva 480 10+20 W 5,4 Ah NiMH med snabbladdare 2.300 kr

Men nu till huvudfrågan, vad skiljer den förstnämnda från denna?
http://www.letro.se/default.asp?pag...op/shopfiles/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=20126
Silva 478 10+20 W 9 Ah NiMH snabbladdare 2.600 kr

Silva 480 är billigare och de har samma brinntid så den känns som det självklara valet, eller har Silva 478 någon feature som jag missat?

/Magnus

pann lampa
Sungam skrev:
> Silva 480 är billigare och de har samma brinntid
> så den känns som det självklara valet, eller har
> Silva 478 någon feature som jag missat?
>
> /Magnus
>

På modellen 478 är själva lampan avtagningsbar om jag
minns rätt. Den sitter fast med karborre på själva
remanordning. Så är man smart så applicerar man motsvarande
kardborre på hjälmen så är det sedan hemskt smidigt att ta av
och på lampan utan trassel med remmar eller så...
Sitter som berg, inga problem.
/janne

pann lampa
Hej!

Mysko priser på pannlampspaket?!

Vi har valt att SÄNKA priset rejält på Silva 480 med 9 AH utan resp med Oltech snabbladdare.
Dels för att VI m fl tycker den är bäst och för att vi köper mycket = bättre priser!

2200:- med riktig snabbladdare (1900:- med standard)
http://www.letro.se/default.asp?page=aspshop/shopfiles/shopartinfo_mer.asp?prodid=18853

med 4,5 Ah och standardladdare 1500:-
http://www.letro.se/default.asp?page=aspshop/shopfiles/shopartinfo_mer.asp?prodid=18850

Det kan därför se lite märkligt ut på vissa paket!

Silva 480 är en bättre pannlampa för de flesta - bra till löpning, skidåkning och självklart MTB!
OBS!
Resårbanden är så pass långa att de räcker runt t ex en MTB-hjälm eller ridhjälm.
Huvudställningen fixeras sedan med t ex 2 st skosnören eller 2-3 st plaststripes (buntband).
http://www.letro.se/bilder/silva_480.jpg
Fastsättning fram:
http://www.letro.se/bilder/silva_480_fast_fram.jpg

Av någon anledning köper många fortfarande Silva 478 i tron att den är bättre för att den är dyrare eller?

MTB-hälsning
/Lennart
Som körde med 480 senast igår kväll
Kul!

pann lampa
Efter dagens tur i mörkret insåg jag att jag var tvungen att ha en pannlampa för att våga cykla själv ute i mörkret! Se min tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/311883 om ni vill läsa lite mer om turen.

Här är två bilder på min Electron Light System EHP310 Twin 5w-10w NiMH. Jag har bytt ut 5w lampan mot en 10w. Nu kör jag med 2x10w istället! Så här kan det se ut om man fäster lampan på hjälmen med hjälp av två stycken buntband! Mindre mekande än så för att få en BILLIG pannlampa kan jag inte tänka mig.

Pannlampa_003.jpg

Pannlampa_004.jpg

/Erik

Tillbaka
Topp