Pannlampor vid löpning och skidåkning

rogga2

Ny medlem
Vad föredrar ni!?

Batteriet som sitter integrerat med pannlampan eller lösa batterier som man kan placera i fickan, ryggan eller motsvarande!?

Jag använder ju uteslutande mina cykellampor med lösa batterier men ser fler och fler som använder med batteri integrerat med själva lampan, känns inte det klumpigt?

Vad föredrar ni?

Det gör inte jag, men löparpår och asfal/grus fungerar och det är allt jag testat. Spinger man i snårig skog kanske bandet riskerar att fastna? Men jag är mest cyklist och inte orienterare.

Bra lampa hur som helst men om den passar dina behov vet jag inte.

Skidåkning skiljer sig från alla andra aktiviteter på grund av den vita snön. Den gör att även en svag pannlamoa kan ge tillräckligt med ljus, enligt min erfarenhet. Jag använder gärna en Silva på ca 140 lumen med 3 AAA batterier. Funkar fint!

Frid!

Visst behöver man inte lika mycket ljus vid skidåkning, men farten kan ofta ändå vara ganska hög om man inte bara åker på en platt golfbana.

Jag kör med Magicshine/xxl-lampor. Två vid cykling och en vid skidåkning/löpning. Batteri i ryggficka funkar utmärkt.

Kört min MS 880 till skidåkning men i år blir det nya 610c istället för den är så liten och schmutt :-) Har batteripacket i väskan.

Jag fick en sele med till min Mila Vega vilket jag tycker är optimalt så man slipper ha en lampa och batteri på huvudet eller ett klumpigt batteri som åker rundor i fickan.

Tillräckligt bra tryck i lampan så att jag samlade på mig en svans med åkare som hade dåliga pannlampor och inte såg, när jag åkte på Ladugårdsgärdet i vintras. :D

Har sprungit och åkt skidor med diverse lampor men nu kommer även jag att använda ms 610 framöver då den är så lätt och ger ett jämt och behagligt ljus som är tillräckligt starkt för terränglöpning och längdskidor.

Sitter även lampan i sele? Nåt sånt skulle vara kanon vid löpning i dis/ regn för att slippa att det reflekterar tillbaks i ögonen... Tacksam för länk eller produktnamn.

/Henrik

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fick en sele med till min Mila Vega vilket jag
> tycker är optimalt så man slipper ha en lampa
> och batteri på huvudet eller ett klumpigt batteri
> som åker rundor i fickan.
>
> Tillräckligt bra tryck i lampan så att jag
> samlade på mig en svans med åkare som hade
> dåliga pannlampor och inte såg, när jag åkte
> på Ladugårdsgärdet i vintras. :D

Henrik_F skrev:
> Sitter även lampan i sele? Nåt sånt skulle vara
> kanon vid löpning i dis/ regn för att slippa att
> det reflekterar tillbaks i ögonen... Tacksam för
> länk eller produktnamn.
>
> /Henrik
>
Nej, lampan sitter på en huvudställning som alla andra. Selen är mila/Silva som de haft hur länge som helst.

http://www.mila.se/web/folder.asp?folderID=340

Behöver man verkligen typ 1000 lumen vid löpning (i skogen), jag har funderat i samma banor som Elektro_71, alltså liten och med integrerat batteri, och har haft dessa kandidater ett tag utan att kunnat bestämma mig...

Fenix HL55, http://www.fenix-store.com/fenix-hl55-led-headlamp/ ca 500 Sek
Jetbeam HC20, http://www.jetbeamlight.com/ShowProducts.asp?ID=61 ca 330 Sek
Nitecore HC50, http://flashlight.nitecore.com/product/hc50 ca 500 Sek

Någon synpunkt på dessa?

Har även funderat på att chansa på en http://www.ebay.com/itm/251603625587 bara för att den e så jäkla billig (80 spänn, liknar ju lite den JojjeM länkade till) :-)

/CJ

cjmax skrev:
> Behöver man verkligen typ 1000 lumen vid löpning
> (i skogen)

Fråga valfri nattorienterare.

Det är sån bisarr skillnad mellan en liten ledlampa och en riktig orienteringslampa så det går inte att jämföra. Svårt att ha för mycket ljus tycker jag.

jansson99 skrev:
> cjmax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Behöver man verkligen typ 1000 lumen vid
> löpning
> > (i skogen)
>
> Fråga valfri nattorienterare.

Jag springer natt-o med 880. Använder den även till traillöpning.

Men det beror ju lite på, springer man på icke upplysta motionsspår kan man ju ha en liten lampa.
Men i obanad terräng så njääää.

Har silvas sele till batteriet.

Missförstå mig rätt nu, det är klart det är bra med mycket ljus, men fanns inte nattorientering innan man uppfann >1000 lumens LED-lampor..? ;-)

Hur många lumen tryckte Silvas gamla 20W ut? Det är ju likadant med cyklingen, det gick ju ganska skapligt med den gamla Silvan eller en egenbyggd lampa på en MR16 30w halogen å ett par blyaccar i ryggan. he he

Lundatok, vad räknas som en "riktig" orienteringslampa?

Kan förtydliga att jag inte har tänkt orientera i obanad terräng men inte heller springa bara på "icke upplysta motionsspår", det blir väl något mellanting där, typ de stigar vi brukar cykla på.

Jag skulle ju kunna springa med någon av mina 3xXM-L lampor men det hade varit skönt att slippa ett klumpigt externt batteripack.

/CJ

Tycker den har är guld värd.

Gällande natt-o så har den enligt vissa blivit svårare med åren. Alltså man har höjt svårighetsgraden. Är för ung och oerfaren för att kunna uttala mig.

Bilagor

• silva-batterisele.jpg
    silva-batterisele.jpg
    20.3 KB · Besök: 52
Senast ändrad:
Jag kör med batteriet i sele på ryggen när jag springer i skogen. Dels av gammal vana, men också för att jag tycker att det blir tungt på huvudet och att det skumpar runt i fickan.

Tycker man att det blir för ljust så behöver man ju inte köra på max effekt, så räcker batterierna längre. ;)

20-Wattaren på Silvas gamla lampor fungerade kanon till nattorientering, men naturligtvis är mer ljus bättre om man ska vara så snabb som möjligt. Alternativt samma ljus under längre tid, beroende på distans.

Jat tänker mer på en rejäl pannlampa som MS 800-serie och uppåt. Små ledlampor kanske funkar för löprundor på asfalt och motionsspår men i terrängen vill jag gärna ha samma mängd ljus som när jag cyklar. Om möjligt. Det är också tryggt när man åker skidor i mörker med en rejäl lampa så man ser långt fram i spåret. Extra roligt om man skapar en skugga framför framförvarande åkare.

Andra har säkert helt andra preferenser när det kommer till begreppet orienterningspannlampa.

Intressant läsning!

Tycker ju detta med batterisele verkar intressant, vad har ni för erfarenhet av dessa? Det jag funderar på är om det skulle fungera precis lika bra med en liten trailryggsäck eller blir det ännu smidigare med en Silva batterisele?

Åsikter och erfarenheter?

rogga2 skrev:
> Intressant läsning!
>
> Tycker ju detta med batterisele verkar intressant,
> vad har ni för erfarenhet av dessa? Det jag
> funderar på är om det skulle fungera precis lika
> bra med en liten trailryggsäck eller blir det
> ännu smidigare med en Silva batterisele?
>
> Åsikter och erfarenheter?

För de små litiumaccarna som man har nu tycker jag ett elastiskt midjebälte är smidigt och räcker för att hålla det på plats.

Yinding eller annan cykellampa på huvudet. Batteriet i midjeväska/flaskhållare -inga problem med skumpande batteri.

JojjeM skrev:
> Jag har en sån här för mörkerjogg.
>
> http://www.ebay.co.uk/itm/3000LM-CREE-XML-T6-LED-H
> eadlamp-18650-Head-Torch-Lamp-Light-3-Mode-Head-Sw
> itch/401032956362?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_
> trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26
> asc%3D20140122125356%26meid%3D17d577cbac994daebdde
> 6565a14a07ee%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D5%26s
> d%3D262162044767
>
> Vikten av två 18650 på skallen är inget problem
> för min del och det är skönt att slippa joxa
> med löst batteri som lätt blir skumpigt. Ljuset
> är inte i klass med mina cykellampor men helt OK
> och det är inte så dumt med ställbar
> spridning.
>
> /Johan

Sån har jag med. Gör jobbet strålande!
Billig som bara den också.

Azog skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > OT
>
> Tjôta...

Händer ju inget!

42Hz skrev:
> Azog skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > OT
> >
> > Tjôta...
>
> Händer ju inget!

Hört talas om han Don Quijote? ;-)

Och lampor är väl rätt så on topic ändå, även om TS ska använda dem till annat?

Pannlampa för schack, pannlampa för go-cart, pannlampa för spelunking, hursom, det är OT. Är ju inte så svårt. :)

dnleriksson skrev:
> Cykling är OT då det bara internetcyklas här.

Touché :)

Tillbaka
Topp