Pannlampsbatterier vs Polvändning

Jurassic

Ny medlem
Har köpt på mig en begagnad Silva 478 med 4,5Ah batteri (vilken lampa, otrooligt bra) förutom batt.tiden. Så nu skall jag köpa till en 9Ah variant från Letro, då hittade jag Bertil http://www.letro.se/aspshop/textfil/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=18269 som skall förhindra att batteriet polvänder.

Fråga: Har era batterier någonsin polvänt eller är detta ett tillbehör som man kan klara sig utan?

//Robban

"??"
Räcker detta som svar?

Edit: Den är väll bra att ha vid urladdning istället för att slita på lampan.
Har inte polvänding med bly-acc att göra?

Senast redigerad av en moderator:
Enligt Letro så finns det risk att dessa batterier polvänder om de blir helt tomma. Man skulle tydligen ladda små korta stötar i början om detta har hänt.

-Åke

*skratt* Ytterligare en lösning på ett "ickeproblem"...

Har kört med pannlampa i tre år och aldrig haft problem med polvändning. Vet faktiskt inte ens vad det är ;)

Däremot skulle den vara smidig att ha då man är osäker på hur mycket "kräm" man har kvar i batteriet och skall ladda ur det.

Har använd "bertil" i flera år (är gammal orienterare) och har haft noll problem med polvändning, men min pappa har tidigare lyckats pajja några batterier och få lägre kapacitet på några batterier pga överurladdning. känns rätt onödigt att chansa med batterier som kostar kring tusenlappen..

Skaffa smartladdare! Då kan du ENKELT ladda grejerna en gång i månaden under sommaren och slipper riskera tomma batterier som polvänder.

I övrigt så misstänker jag att den kunniga och hjälpsamme LEnnart TROllvad snart dyker upp här och klargör saker och ting. Gör han inte det så får du väl locka hit honom eller ringa...

Tack för era snabba svar.
De har ett specialpris på Letro just nu 9Ah batt + snabbladdare för 1500:- (~2100 annars) så det är det jag skall ha. (Annars om man bara skall ha batteriet så säljer Clas-i-sjön den för under 1000:- Även G4 halogenlampor 6V är mkt billigare där, 6V 10W 25kr/2st mot 54kr/st på Letro) Sen tror jag inte att "Bertil" löser problemet med att batteriet laddar ur under sommaren utan bara så att man inte skall köra helt slut på batterierna under användning.

Tanken med frågan var om polvändning verkligen är ett fenomen med dagens batterier (i så fall är 160 kr billigt för "Bertil" mot ~1000kr/batt) annars kan man ju använda de 160kr till att köpa andra bra cykeltillbehör. (För det finns det ju alltid att köpa eller hur?)

//Robban

the_TnT: NiMH är väl det som "vanliga pannlampsbatterier" är gjorda av? Dessa mår snarare dåligt av att gå i botten... Så det blir väl "Inte alls viktigt" där också...

NiCad är väl "sunkbatterier" som har sk "minne", mao de bör laddas ur.

Så HAR JAG FÖR MIG att det är.

pol vändning??? *kliarsig i huve*

min fysik lärare mumla nått om att nord å syd pol skulle byta plats, men de har nog inte med saken att göra

Har varit med om att ett batteri till modellbåten polvände. Fick inte ur någon effekt när vi kopplade på vanligt sätt. Sen bytte vi plats på kablarna och fick en liten kick men sen var det slut. Provade att ladda batteriet men det ville sig inte riktigt... Tror det var polvändning iaf...

Man kan chocka ett polvänt batteri med t.ex. 12V bilbatteriladdare. Ge det en eller ett par snabba stötar med överspänningen. Funkar ibland. Bättre att försöka än att bara kassera cellen.

Man kan göra samma sak, fast det är bättre och skonsammare, med en feting kondensator. Strömsätt kondningen, ta bort stömmen och chocka batteriet.

Fast det gjorde vi alltid för att ta bort laddminne från sunkiga accar...

Tillbaka
Topp