Pappaledighet och cykling - vilken cyclocross?

DeAngeli

Medlem
Ibland när man får för sig att något är en bra idé så kan man bli lite obsessive med sitt googlande. Då brukar det vara en bra idé att besöka en affär och klämma och känna lite.

Men, vi bor för närvarande i Italien och jag orkar inte försöka prata cykel med en italienare. Dessutom vill jag att cykeln står och väntar på mig när vi kommer hem (detta är ren taktik, finns cykeln på plats kan jag få dispens från husrelaterade sysslor för att cykla, men jag lär inte få dispens för att åka runt och klämma/känna). Så det blir internetshopping.

För ett år sedan började jag jogga regelbundet, naturligtvis i samband med dödsångest över att bli pappa och en vilja att få bättre hälsa. Det har gått ganska bra, jag har gått ner 12 kg och väger nu 103 kg (~195 cm lång).

Tanken är att fortsätta med löpningen under pappaledigheten och kanske springa ett marathon någon gång under våren, hade löppremiär på Nice halvmara tidigare i år. I förrgår utmanade min svåger mig på Ironman Florida 2018. Det kan nog vara lite väl tidskrävande men drömma går ju.

Historiskt har det visat sig att om jag springer varannan dag så blir det bra, är det oftare så får jag problem och är det mer sällan så blir det inte av. Planen är att cykla de dagar jag inte springer.

Men, jag skall ju vara pappaledig och mellan löpningen och cyklandet måste jag ta hand om bäbisen (1 år nu). Så cykling får ske med kärra. Det var snabbgooglat, det blir en Chariot CX2, med plats för ett eventuellt tillskott.

Men cykeln då??

Pga tidigare negativa erfarenheter är hybrid uteslutet. Och ren räser blir svårt, vårt hus i Sverige ligger i skogen (tänk grusväg och vägförening). Jag är inte sugen på mtb på helgen utan ser framför mig långrunda då, även om mtb och kärra nog kan vara en bättre kombo egentligen. Så har zoomat in på gravelbike/cyclocross/adventurebike.

Jag tänker mig:

1) Lagom mått för en icke-cyklande person med min längd/vikt
2) Funkar med chariot cx 2
3) Hydrauliska bromsar och inte super-räjsig utväxling då vagnen lär vara tung
4) Fungerar att cykla på grusväg/sämre asfaltsväg med
5) Shimano 105
6) Inspirerande, dvs inte skitful och tråkig utan snygg och rolig
7) Budget 10-20k med lite rum upp och ner

En tanke är att variera kassett/hjul/däck i veckorna och sedan byta när det är helg?

Modeller jag klurar på:

Rose DX 2000 eller 3000 - Känns som 2000 går bort pga bromsen och att ultegra är lite väl pro
Canyon Inflite 9.0 - Samma, det känns lite för mkt givet mina behov
Specialized Crux är snyggast men Specialized vara mkt märke och är detta mer en åka runt i lera-cykel?
GT Grade??

Någon som har några tips/synpunkter/kommentarer?? All input är välkommen!!!

Skulle nog ändå rekommendera att gå förbi en cykelaffär i Italien och prova så att geometrin och storlek funkar hyfsat....

Resten går ju att uppgradera eller köpa det dyraste....

Finns hur många cyklar som helst,
Här är några som jag valde mellan

bmc crossmachine cxa01
Cannondale CaadX Ultegra
Kona Jake the Snake

Specilized crux tyckte den var för vanlig, men säkerligen en grym cykel

Fick tipset om Rose men den kom aldrig riktigt på tapeten ...

Mitt val föll på Cannondale CaadX Ultegra, beställde från England då den var slut i Sverige i min storlek.

Här tror jag mycket handlar om att bestämma sig och vara nöjd....

Lycka till med valet

/ Trailarn

Jag har en Specialized Diverge jag är nöjd med som passar i de flesta dina rutor, även om jag beställt hem axeln, men bara provat CX2an med mtbn än så länge. Men Smartwelden borde rymmas i din budget.

Lycka till! :)

Jag har en specialized secteur vilken är föregångaren till diverge och jag använder den till precis allt det du önskar. Fantastisk do it all in one bike. En gravel bike med compact 50/34 är nog att föredra över gravel bikes med enkelklinga typ nw fram. Har den dessutom 12-32 på 11-delat bak så orkar du dra charioten uppför branta backar.

Ha det gött
//Nicklas

Jag har en GT grade 105 från förra året och kan verkligen rekommendera den. Den har väl allt det där du listade utom möjligen riktigt låg utväxling. Det är en fantastisk cykel, just nu går den mest som pendlare med 35mm cyclocross speed däck och stänkskärmar på, men senast igår var jag ute på litet stigar med den. Grus och dålig asfalt är en barnlek. I ärlighetens namn funderar jag på att sälja räsern eftersom Grade'n gör i stort sett allt som räsern gör också, även om den väger något kilo mer. Någon större skillnad i hastighet upplever jag inte.

Jag använder den för att dra våran Chariot ibland, men med twins på 4 år så hamnar jag runt 50 pannor efter cykeln och utväxlingen med 36-32 som lägsta kan vara lite tung ibland. Med ett barn får du det avgjort lättare men du hamnar ändå runt 25 kilo skulle jag tro från start, de där vagnarna är inga lättviktare. Är du stark går det säkert bra, annars kan någonting med mtb-utväxling vara att föredra.

Jag har en Crux som jag är jäkligt nöjd med! Den får gå både i skogen/grusvägar + även lite landsväg. Byter mellan Rocket Ron å Vittoria Voyager Hyper Reflex rätt ofta. Har blivit jäkligt snabb på däcksbyten :)
Har 11-32 kassett och 40T framklinga som funkar super i skogen men lite låg utväxling för riktigt snabb landsvägscykling! Funderar på att sätta på en 44 eller 46 klinga fram!

Bilagor

• IMGP7733.JPG
    IMGP7733.JPG
    506.7 KB · Besök: 65
  • IMGP7882.JPG
    IMGP7882.JPG
    663.9 KB · Besök: 60
Eftersom alla är nöjda ned det de själva har kan du köpa vad som helst som du själv gillar....

Lejon sa:
Eftersom alla är nöjda ned det de själva har kan du köpa vad som helst som du själv gillar....

+1 :)
Alternativt väntar TS någon månad och köper Stuvarns Crux, han lär nog inte ha ro att ha kvar den så länge... :)

Kom bara ihåg att om målet är att allt ska stå trampklart på dagen när du kommer hem så kan det krävas ett besök på https://robertaxleproject.com ifall cykeln har Thru axle.

h.g.j sa:
Alternativt väntar TS någon månad och köper Stuvarns Crux, han lär nog inte ha ro att ha kvar den så länge... :)

Haha.....nä den behåller jag allt lite längre :) Har precis beställ 44 klinga + lite snabbare landsvägsdäck (Conti 28mm)
Därimot blir det troligtvis ingen racer(Endurace SLX) i år väntar tills nästa år...tror jag!

Senast ändrad:
Dr.Rock sa:
Jag har en specialized secteur vilken är föregångaren till diverge och jag använder den till precis allt det du önskar. Fantastisk do it all in one bike. En gravel bike med compact 50/34 är nog att föredra över gravel bikes med enkelklinga typ nw fram. Har den dessutom 12-32 på 11-delat bak så orkar du dra charioten uppför branta backar.

Ha det gött
//Nicklas

Det låter ju lovande:) Jag har lyckats googla fram denna:

https://www.cyclestore.co.uk/specialized_diverge_comp_smartweld_2016_all_road_bike-ID_68231

Snygg nog och 25% rea är ju mumma. Några synpunkter på den?

Jag fattar förresten inte detta:

Compact 50/34: Check! - FSA Gossamer Pro BB30 compact 50/34T
12/32 på elva-delat bak: BEEP! Den har vad jag förstår 11-32t - Är det typ sak samma?

Största kruxet med denna som jag kunde hitta är att stlrk 61 inte fanns, 64 kan kanske vara marginellt för stor.

BjornR sa:
Tänkvärt är att nyare CX-cyklar kommer med genomgående axel vilket försvårar montering av kärra.
Det här låter relevant och angeläget. Dum fråga, men hur vet man om det är genomgående axel eller inte? Jag fattar inte vad jag skall kolla efter.

h.g.j sa:
Jag har en Specialized Diverge jag är nöjd med som passar i de flesta dina rutor, även om jag beställt hem axeln, men bara provat CX2an med mtbn än så länge. Men Smartwelden borde rymmas i din budget.

Lycka till! :)
Det här var ju den jag postade precis! Alla vägar bär till Rom? Men vad är det här med axeln? Funkar det inte att bara smacka på en cx2 på den här utan måste man ändra saker?

DeAngeli sa:
BjornR sa:
Tänkvärt är att nyare CX-cyklar kommer med genomgående axel vilket försvårar montering av kärra.
Det här låter relevant och angeläget. Dum fråga, men hur vet man om det är genomgående axel eller inte? Jag fattar inte vad jag skall kolla efter.

Det får man titta på bilder eller om det står i spec. Ser ut som att den spesh faktiskt har QR bak. Bäst att dubbelkolla innan du beställer.

DeAngeli sa:
BjornR sa:

Det var ju det jag skrev ovan...
h.g.j sa:
Kom bara ihåg att om målet är att allt ska stå trampklart på dagen när du kommer hem så kan det krävas ett besök på https://robertaxleproject.com ifall cykeln har Thru axle.

Men det går ju som sagt att lösa.
Kollar man i specifikationen brukar det gå att kolla på baknav, står det 12x??? Är det som regel thru axle.

kontorsråttan sa:
Jag har en GT grade 105 från förra året och kan verkligen rekommendera den. Den har väl allt det där du listade utom möjligen riktigt låg utväxling. Det är en fantastisk cykel, just nu går den mest som pendlare med 35mm cyclocross speed däck och stänkskärmar på, men senast igår var jag ute på litet stigar med den. Grus och dålig asfalt är en barnlek. I ärlighetens namn funderar jag på att sälja räsern eftersom Grade'n gör i stort sett allt som räsern gör också, även om den väger något kilo mer. Någon större skillnad i hastighet upplever jag inte.

Jag tittade på GT Grade 105 en hel del. Den har ju dessutom fått väldigt bra recensioner. Min oro var att den inte skulle kännas rolig - att den skulle vara lite för hybridig typ. Men det låter ju lovande att dina erfarenheter är annorlunda. Vad är det för räser som du jämför med?

Är det en sån här eller någon annan variant?
http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-105-2016-adventure-road-bike/

Den verkar ju väldigt bra. Och dessutom ganska billig, med denna kanske jag kan klämma in en wattmätare också:)

kontorsråttan sa:
Jag använder den för att dra våran Chariot ibland, men med twins på 4 år så hamnar jag runt 50 pannor efter cykeln och utväxlingen med 36-32 som lägsta kan vara lite tung ibland. Med ett barn får du det avgjort lättare men du hamnar ändå runt 25 kilo skulle jag tro från start, de där vagnarna är inga lättviktare. Är du stark går det säkert bra, annars kan någonting med mtb-utväxling vara att föredra.

Bäbisen väger 10 och vagnen 15 så 25 var en väldigt bra uppskattning :)

Den jag postade verkar ha samma grejer som Specializeden, dvs 50/34 och 11/32. Jag fattar dock inte vad det betyder jämfört med 36-32.

Jag är garanterat inte stark. Men kanske kan bli !

På något sätt så känns det som att det blir en kompromiss hur som och då föredrar jag nog att kunna nöjescykla själv på helgen över att ha någon udda-kombination eller att kunna ta mig upp för varje backe på ett optimalt sätt.

h.g.j sa:
[Det var ju det jag skrev ovan...

Beklagar. Jag gick in på sidan. Fattade ingenting. Gav upp.

h.g.j sa:
Men det går ju som sagt att lösa.
Kollar man i specifikationen brukar det gå att kolla på baknav, står det 12x??? Är det som regel thru axle.

Jag känner mig helt handikappad men är baknav samma som "REAR DERAILLEUR" ? Eller vad heter på det engelska?

Kan man sammanfatta det såhär:

1) det finns två sorters axlar, thru axle eller qr
2) har man thru axle behöver man köpa en grej från https://robertaxleproject.com och montera på något sätt
3) alternativt köper man qr (quick release) från början och så funkar det med vagnen

I så fall känns det ju som ett hett tips att köpa en cykel med QR :)

det här med qr och thru-axle hade jag helt missat. fan vad grymt att den här tråden redan gett något:) förutom massa uppslag på cyklar att googla... :)

DeAngeli sa:
Kan man sammanfatta det såhär:

1) det finns två sorters axlar, thru axle eller qr
2) har man thru axle behöver man köpa en grej från https://robertaxleproject.com och montera på något sätt
3) alternativt köper man qr (quick release) från början och så funkar det med vagnen

I så fall känns det ju som ett hett tips att köpa en cykel med QR :)

Mm, men för enkelhetens skull finns det en myriad av thru axle "standarder" också... det är enklare om man har QR från början, men stadigare med thru axle, tex http://www.carryfreedom.com godkänner 50kg släpvikt med QR och 100kg med Thru...

Senast ändrad:
DeAngeli sa:
kontorsråttan sa:

Jag tittade på GT Grade 105 en hel del. Den har ju dessutom fått väldigt bra recensioner. Min oro var att den inte skulle kännas rolig - att den skulle vara lite för hybridig typ. Men det låter ju lovande att dina erfarenheter är annorlunda. Vad är det för räser som du jämför med?

Är det en sån här eller någon annan variant?
http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-105-2016-adventure-road-bike/

Den verkar ju väldigt bra. Och dessutom ganska billig, med denna kanske jag kan klämma in en wattmätare också:)

kontorsråttan sa:

Bäbisen väger 10 och vagnen 15 så 25 var en väldigt bra uppskattning :)

Den jag postade verkar ha samma grejer som Specializeden, dvs 50/34 och 11/32. Jag fattar dock inte vad det betyder jämfört med 36-32.

Jag är garanterat inte stark. Men kanske kan bli !

På något sätt så känns det som att det blir en kompromiss hur som och då föredrar jag nog att kunna nöjescykla själv på helgen över att ha någon udda-kombination eller att kunna ta mig upp för varje backe på ett optimalt sätt.

Jag har en kolfibervariant, http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-carbon-105-2016/ även om jag har en 2015. Den har thru-axle fram och QR bak vilket är perfekt med vagnen. Utväxlingen är litet högre jmf den Specialized du nämner ovan, klingorna är 52/36 och bak är det 11/32. Ingen jätteskillnad. Räsern jag jämför med är en några år gammal Scott CR1, så mer av en komforträser än tokräser, men den står mer och dammar i förrådet nu när jag har GT'n. Jag märker ingen jätteskillnad i trampeffektivitet eller fart, men har mycket större friheter att välja vägar fritt. Dålig asfalt, grusvägar etc blir mycket roligare med 35mm däck än med de 25'or jag kan klämma in på räsern. Dessutom som många andra sagt, när man väl testat hydrauliska skivbromsar än inte fälgbromsarna speciellt kul längre.

Liten uppdatering:

A) Tyvärr har helgen kommit ivägen för mitt cykelgooglande, räknar med att göra bot under arbetsveckan
B) Har strukit Specializeden pga det här med axelstorleken osv, det verkar jobbigt
C) Tittar just nu på GT Grade AL och CAADX Ultegra
D) Lutar marginellt åt den senare då jag läste "på internet" att AL-versionen av Grade hade kassa däck
E) Har insett att jag kommer överbetala, jag är inte sugen på att köpa en cykel med uppgraderingsbehov
E) Just nu funderar jag på om jag skall köpa en cykel eller inte, min sambo tror inte alls på projektet så börjar tvivla själv...

Därutöver har jag läst lite i Thulemanualen:
The method of attachment will depend
on your bike:
1. 9mm Quick Release Skewers
2. Bikes with 12mm through-axles
3. Bikes with internal gear hubs
4. Bike where the geometry of the bike frame
makes it difficult to fit the Thule ezHitch cup

Så just nu försöker jag lista ut om CAADX:en eller Graden passar ovanstående samt om jag kommer att använda cykeln om jag slår till eller om den kommer hamna bredvid kanoten jag köpte förra året (aldrig använd).

Senast ändrad:
Efter att ha hört din argumentation så rekommenderar jag att köpa en billigare cykel då du inte vet ju om du kommer cykla så mycket......

Köp en 5000-10000 kr cykel och se om du vill fortsätta.... Sen kan du köpa en dyrare om du cyklar varje / varannan dag etc

Du kommer aldrig känna någon skillnad mellan shimano 105 o Ultegra, och du kommer förmodligen vara grymt nöjd med tiagra då du inte cyklat så mycket innan...

Du går in förmycket i detalj, min rekommendation tänk inte så mycket, köp o var nöjd, du kommer alltid se gräset som är grönare på grannens sida men inte se ditt eget gröna gräs...

Du har 2st grymma cyklar att välja mellan köp nu och inte imorgon...

Väl mött
/ Trailarn

Tjena!

Nya Specialized Sequoia är inte fy skam.. Men det tar väl ett tag innan den står i butik.. Tyvärr så har den antagligen jobbig bakaxel..

Efter att ha röjt runt en del med en chariot i allt från asfalt till lösa skoterspår och fatbike är min rekommendation att se till att köpa med thru-axle på cykeln istället för QR som är tämligen drygt ihop med Chariot.

Robert-axle project är en väg att gå eller Thule själva som har varianterna för 142-axel. Robert-Axle löser annars biffen.

Trailarn sa:
Du går in förmycket i detalj, min rekommendation tänk inte så mycket, köp o var nöjd, du kommer alltid se gräset som är grönare på grannens sida men inte se ditt eget gröna gräs...

Du har 2st grymma cyklar att välja mellan köp nu och inte imorgon...

Absolut, så är det verkligen. Hade jag kunnat få cykeln imorgon hade jag köpt den ögonaböj. Problemet är bara att vi är i Italien de närmaste månaderna så oavsett vad jag gör kommer jag inte få den nu. Antingen lägger jag projektet på hyllan så länge eller så nördar jag loss, och eftersom det ändå är arbetstid så föredrar jag att nörda loss :-)

KJS sa:
Efter att ha röjt runt en del med en chariot i allt från asfalt till lösa skoterspår och fatbike är min rekommendation att se till att köpa med thru-axle på cykeln istället för QR som är tämligen drygt ihop med Chariot.

Robert-axle project är en väg att gå eller Thule själva som har varianterna för 142-axel. Robert-Axle löser annars biffen.

OK. Taget!

tänkte med att du ska ha en cx2a bakom så skulle jag ta ganska lågt , på min cross har jag 48/34 fram och en 11-25 bak .
Det tycker jag är nästan lite väl tungt , mycket bättre när man har den efter mtbn istället.
Men kan bara vara jag att jag är vek och inte har tränat tillräckligt innnan ;-) .

Låter bra att nörda loss...

Ett tips skall du ha en caadx så släpps 2017 års modell i september/oktober.. Kan kanske vara en idé att beställa den i Sverige. Om det blir den dvs.....

Lycka till med valet

Det blev ingen Caadx Ultegra. Som några mycket riktigt påpekade tidigare i tråden;

1) Jag kommer inte märka skillnad på Tiagra, 105 och Ultegra
2) Det kanske är smart att inte lägga alltför mycket pengar med en gång

Så jag velade fram och tillbaka. Var länge inne på en GT Grade Al 105, hade lagt den i kundkorgen till och med. Men så fick jag kalla fötter av storlekarna, mätte min inseam och tvekade. Velade hit. Velade dit.

Bestämde mig för att CAADX och GT Grade nog är väldigt bra alternativ båda två. Men Caadx är snyggare.

Så nu har jag beställt en Caadx 105. Den borde komma om 5-7 dagar.

Yay. Sjukt hypad och glad över att den är på väg. Hoppas det blir bra!

Senast ändrad:
DeAngeli sa:
Det blev ingen Caadx Ultegra. Som några mycket riktigt påpekade tidigare i tråden;

1) Jag kommer inte märka skillnad på Tiagra, 105 och Ultegra
2) Det kanske är smart att inte lägga alltför mycket pengar med en gång

Så jag velade fram och tillbaka. Var länge inne på en GT Grade Al 105, hade lagt den i kundkorgen till och med. Men så fick jag kalla fötter av storlekarna, mätte min inseam och tvekade. Velade hit. Velade dit.

Bestämde mig för att CAADX och GT Grade nog är väldigt bra alternativ båda två. Men Caadx är snyggare.

Så nu har jag beställt en Caadx 105. Den borde komma om 5-7 dagar.

Yay. Sjukt hypad och glad över att den är på väg. Hoppas det blir bra!

Jag har också tittat på de två, och visst gjorde du rätt val med tanke på utseende (utsidan räknas och resten kan jag inget om, ha!)! :)
Hur var det med thru axle och QR nu då? Vad är det på Cannondalen och hur ser man det?

Hoppas du blir nöjd, återkom gärna med recension när du hunnit prova!

Bra nu har du bestämt dig och kan vara nöjd ?....... Grattis till en grym cykel.....

Fick min CaadX Ultegra förra veckan och känner mig grymt nöjd med den....

Det hela har jag märkt är mycket att bestämma sig o vara nöjd.... Ibland låter det som det är ljusår emellan kvaliteten på Ultegra tiagra o 105..... Skulle nog snarare säga milliliter o centimeter.....

Själv valde jag efter färgen på caadx... Hade den funnits i samma färg i 105 hade jag tagit den...

Kanske skiljer lite mer om man är PRO o tävlar då man verkligen vill veta att grejerna funkar som dom ska....

/ Trailarn

Hej, för sent för det här inlägget tydligen men jag skriver det ändå för andra som är i samma sits. OM man behåller alla krav utom hydrauliska skivbromsar så sparar man massor av pengar, för hydrauliska bromsar sitter oftast på tävlingsmodellerna och då får man onödigt bra kolfiberram som inte behövs för t ex pendling och om man vill ha skärmar mm. Så jag köpte en Trek Crockett 5 och sedan lösa TRP hy/rd hydrauliska bromsar för jag var säker på att mekaniska inte skulle funka. Men de ligger ouppackade för mekaniska funkar hur bra som helst, kört i ett år nu.

Är 193 cm och kör en Chariot Cougar2.

mats412 sa:
Hej, för sent för det här inlägget tydligen men jag skriver det ändå för andra som är i samma sits. OM man behåller alla krav utom hydrauliska skivbromsar så sparar man massor av pengar, för hydrauliska bromsar sitter oftast på tävlingsmodellerna och då får man onödigt bra kolfiberram som inte behövs för t ex pendling och om man vill ha skärmar mm. Så jag köpte en Trek Crockett 5 och sedan lösa TRP hy/rd hydrauliska bromsar för jag var säker på att mekaniska inte skulle funka. Men de ligger ouppackade för mekaniska funkar hur bra som helst, kört i ett år nu.

Är 193 cm och kör en Chariot Cougar2.
Självklart fungerar mekaniska, kör det själv på pendlarn! Lätta att underhålla även för nybörjare tycker jag också, allt som behövs är ju en insexnyckel och en guide på t.ex. Youtube.

Tillbaka
Topp