Paris - Roubaix 10/4 2016

Han vann väl för att han körde på en Scott? Betyder det att jag måste sälja min Specialized nu? Fast Sagan vann VM på en Specialized. Hur ska man tänka? (obs ironi)

Grabben såg ju fortfarande skamsen och förvånad ut när han klev upp på pallen för andra gången i sitt liv och efter 15:e starten i Paris-Robaix...

-Andy- sa:
Han vann väl för att han körde på en Scott? Betyder det att jag måste sälja min Specialized nu? Fast Sagan vann VM på en Specialized. Hur ska man tänka? (obs ironi)

Det beror såklart på vad du tänker vinna. Ska du vinna vm behåller du din hoj. Siktar du på Paris Roubaix nästa år så köper du en scott, gärna hos xxl.

Grillade hamburgare på fobollscuppen och fick läsa PR liveticker. Kön blev lång under uppgörelsen och grillmästaren blev barnsligt glad. Hihi vad härligt!!!!

Kör det som ett tempo istället, förbjud alla att suga hjul ! Vem är starkast ? Nu är det alltför mkt slump och tur som avgör, trist att dom bästa cyklisterna ofta inte får chansen ... !!

Bikzz sa:
Nu är det alltför mkt slump och tur som avgör, trist att dom bästa cyklisterna ofta inte får chansen ... !!

Till skillnad från när 184 cyklister ska cykla 25 mil ITT med 1 min mellan starterna, inte kan väl väder och vind ändras under drygt 10 h...

Bikzz sa:
Kör det som ett tempo istället, förbjud alla att suga hjul ! Vem är starkast ? Nu är det alltför mkt slump och tur som avgör, trist att dom bästa cyklisterna ofta inte får chansen ... !!

Det är det som är ett linjelopp. Tempo är en annan disciplin. De allra största och mest prestigefyllda tävlingarna och i synnerhet de fem monumenten har i mångt och mycket fått sin ikonstatus för att de är så enormt svåra att vinna. Årets vinnare är ett lysande exempel på varför cykel är en så fascinerande idrott. Det tog 15 år för Mathew Heyman att nå sitt mål, därför är prestationen så mycket större. Jag tänker att du inte är ensam i ditt tankesätt, men jag är ändå glad över att jag tror att den absoluta merparten tänker som jag.

Kör man det som tempo så kommer den som är bäst på att hålla hög fart länge på egen hand med ganska stor sannolikhet att vinna. Om man kör det som linjelopp är det många fler faktorer som spelar in och det är typiskt svårare att prediktera resultatet. Om detta är bra eller dåligt är väl upp till var och en att ha sin uppfattning om. Jag tycker båda formerna kan bjuda på såväl fantastisk spänning som tämligen slätstrukna tillställningar. I cykel är ju linjelopp av traditionen det stora och det påverkar på olika sätt sporten - det är ganska få som satsar på tempo som "specialitet", TV-sändningarna från tempolopp är ofta i mitt tycke betydligt sämre än de med linjelopp/linjeetapper, etc.

Förra året sa jag att den enda som tror att Mathew Hayman kan vinna Paris-Roubaix är Mathew Hayman. I år trodde inte ens han det. Knappt ens när han gjort det.

jonas-ni sa:
Förra året sa jag att den enda som tror att Mathew Hayman kan vinna Paris-Roubaix är Mathew Hayman. I år trodde inte ens han det. Knappt ens när han gjort det.

Undra om han börjat tro på det än?

Sällan en så unnad och kul segrare i ett stort lopp. Jag blev riktigt glad när han smög ikapp klungan på slutet, lite som gubben i lådan.

Tillbaka
Topp