Parkhjul med Singelspeed

N_sandstrom

Aktiv medlem
Parkhjul med Singelspeed
Jag leker med tanken på att bygga ett extra bakhjul enbart för att misshandla i park, och att dessutom köra med SS.

Jag har utanpåliggande växelvajer med sammanhängande hölje, så tanken är att helt enkelt skruva bort växelförare + reglage och slänga på en kedjespännare.
Samt byta till en kortare kedja.

Jag har sett massor av kit till HG-body, med som minst 13 kuggar, vilket jag tror kan bli för lätt utväxling.
Finns det andra alternativ som passar "vanliga boost-nav".

Parkhjul med Singelspeed
Inser hur perfekt det vore med en parkdag till på året, så hade jag kunnat testa att helt låta bli 11'an.
Men nu är det stängt, iallafall sthlm och uppåt.
Hur ser det ut nedåt i landet? :p

Parkhjul med Singelspeed
12 måste jag ju klara mig på, perfekt!

Och så går det lätt att byta till större om jag inser att jag är långsammare och klenare än jag trodde :p

Hur är det med kompatibilitet på kedjor, det inser jag att jag inte ens tänkt på.
Klingan är för vanlig 11speed.

Parkhjul med Singelspeed
Jag har funderat på ss/få-speed bakhjul för park, men detta för att få bredare ekerinfästning, enbart värdet att slippa en r.d. som kan gå sönder känns inte stor nog.
Finns det några 12*148 mm baknav som är för ss eller på något annat sätt har betydligt bredare flänsavstånd?

Parkhjul med Singelspeed
Jag har funderat på ss/få-speed bakhjul för park, men detta för att få bredare ekerinfästning, enbart värdet att slippa en r.d. som kan gå sönder känns inte stor nog.
Finns det några 12*148 mm baknav som är för ss eller på något annat sätt har betydligt bredare flänsavstånd?
Vet att tartybikes har moddade hope nav där dem svarvat ned bodyn för singlespeed och på så sätt får in det i trials ramar med smalare dropouts. Samma princip borde ju funka om man börjar med ett superboost nav

Parkhjul med Singelspeed
Vad känns besvärligt?

Att skruva bort växel?
Annars måste man ju hålla på att justera vajerspänning, och byta kassett, eller ha två likadana.

Men jag ser en klar poäng i det du skriver, en dedikerad parkcykel hade vart minst besvärligt :D
Att byta kedja och plocka bort växel istället för att bara byta hjul tycker jag känns besvärligt.

Parkhjul med Singelspeed
Har kollat på en bund av dom vanliga kedjespännarna.
Dom flesta har rätt otydlig spec, men ett par är specade till 13t kugg eller större.

Vilka fungerar ens med 12?

Har sett att NS-bikes har bodys med 10-kugg. Gissar på att det är dom som sitter på Järvsös hyrcyklar, vet någon vilka spännare som sitter där?

Tillbaka
Topp