Partille-Kungsbacka på mtb

Hej!
Är det någon som cyklat denna sträcka på mtb? Är såklart ute efter så mycket stig som möjligt. Bor nära Bohusleden men har dålig koll på hur den är neråt och hur Hallandsleden ser ut när den tar vid. Slut destinationen är Hanhalls men tänker att till Kungsbacka borde man i alla falla kunna ta sig på mestadels stig...

Alternativet är att ta sig över till Sandsjöbacka någonstans.

Dela gärna med er av era erfarenheter.

När jag skall cykla någonstans där jag inte varit innan kollar jag helt enkelt karta och planerar en färdväg som går på prickade leder i kartan för att hålla mig till stig. Ser ut som Bohusleden söderut går mestadels i skog på stig enligt kartan i alla fall.
Det är först vid Tulebovägen som den ser ut att ha blivit ersatt med asfalt.

Men alternativen ser ut att ha lika mycket bebyggelse/asfalt som runt Tulebosjön så ser inte poängen med en omväg?
Det andra alternativet som inte nämnts är ju att du tar svängen Jonsered-Landvetter-Hällesåker. Men det blir likt förbannat en del icke stig på sina ställen. Och en jäkla omväg oavsett.

Nej, har inte cyklat någon av dom vägarna men litar på att i alla fall bebyggelse är utmärkt på kartan. ;)
Hade jag valt en väg hade jag hållit mig till Bohusleden för att den är västkustens mest kända och välbevarade stig.

Bohusleden till Kållered ishall, asfalt under motorvägen vid Ikea, upp för backen till Torrekullaleden och köra Torrekulla/Sandsjöbackaleden neråt, tills du är nöjd.

Hallandsdelen funkar fint efter Kållered ishall. Efter fjärås har jag dålig koll men så långt ska du ju inte om du ska till Hanhals. Förslagsvis kör du asfalt från Hjälm till Hanhals

Bohusleden vid Stensjön i Mölndal, vid Gunnebo slott, är inte tillåten för cyklar om jag inte missminner mig. Jag brukar köra andra sidan Stensjön för att sedan rulla in på Bohusleden efter passagen vid Gunnebo. Hur cykelförbudet är utformat vet jag inte men det är mycket folk som promenerar den sträckan och det känns onödigt att hålla på att cykla där när det går lika bra att cykla på andra sidan sjön.

Ja, vad det gäller att kliva av så beror det ju helt på hur vågad och teknisk man är.
Men ett annat tips kan ju vara att köra någon högupplöst höjdmodell med sattelitbild och kolla där, då kan man ofta lätt se vilka partier som kan bli knepiga.

Men inget slår att se ett par videor. Oavsett om de är vandring eller cykel.
T.ex:
Och:

Tillbaka
Topp