Påsk cykling

Påsk cykling
Men shit o helvete!! Hade ingen aning om att det var så allvarligt. Vi var ju några som låg lite före på stigen. Hörde att du fått ett "ganska djupt" jack i knät o troligen behövde sys. Men 4 dagar på sjukan o operation!!!Hoppas det läker bra.

Vad hände egentligen. Gick du över styret o landade med knät i berget??

Sixsixone har sköna skydd. Finns på div nätbutiker samt hos drSpoke.

Påsk cykling
Peter E:
Ajdå, det där lät inge kul alls. Hoppas det läker väl.
Är du ute efter skydd som endast täcker knäskålarna eller vill du skydda hela benen? Jag har insett att skydd som täcker både skenbenet och knät bromsar knäböjningarna så pass att man blir helt slut i benen. Jag kapade bort knädelen på mina egna skydd då smalbenen är viktigast för min del.

661 och andra tillverkare har annars bra skydd för knäskålarna, och även separata skydd för skenbenen. Den lösningen torde vara bäst för den som sysslar med annat än bara utförsåkning med hojjen.

När det gäller lösa knäskydd finns det både dem med hårdplastskal som skyddar bättre men blir lite mer obekväma och rörelsehämmande. Sedan finns de som endast består av nylon/stoppning osv. som skyddar mindre mot vassa föremål, men som blir skönare och mer flexibla. 661 Veggies Knee protection 2004 exempelvis. Vilka som passar dig bäst får du nog prova dig fram till.

Påsk cykling
Rippa: Jag gick över styret och slog i båda knäna ungfär lika hårt. Måsta ha landat på något som var riktigt vasst med västerknät. Högerknät har ett vanligt skrubbsår och är lite blågrönt. Västerknät fick ett snyggt jack ca 20mm långt. (tror Tobias har en bild på det) Om man tittar på cykelbyxorna så är det högra knät klassiskt söndertrasat medan det vänstra har ett perfekt helt ofransigt snitt. Som om någon klippt eller skurit i tyget. Ett tag trodde jag att det kanske var klingan jag skar mig på men cykeln hamnade bakom mig och så var det ju på vänsterknät som blev skadat. Ska ta mig en titt på stenarna där nästa gång.

Hade tänkt mig ett par så smidiga knäskydd som möjligt, ev utan hårdplast. Kör ju inte så våldsamt. Behöver mest något för psyket just nu. Tack för tipsen !

Peter E

Påsk cykling
Fysjutton! Det där lät inge kul alls Peter. Hoppas som sagt att det läker väl utan att bli inflammerat så att du kan cykla vidare.

Kika på 661 Veggies eller 661 Tomcat (hårdare plastskal inuti till skillnad mot veggies) om du vill ha mjuka knäskydd. Det är svårt att hitta knäskydd som både sitter bra utan att glida runt och som inte hindrar knäböjnings-rörelsen allt för mycket tycker jag, men prova dig fram. Dr Spoke har väl dem hemma tror jag?

Post Ändrad (04-04-13 14:27)

Påsk cykling
Jag kör ju med ett par Fox som sitter alldelles utmärkt på o inte märks alls när man trampar... rekomenderar dem starkt... de heter 911... de täcker både knäskål o smalben o är öppna bakåt så de är oki i värmen oxå...

Påsk cykling
Kusligt! Okej, det var ett rejält jack, men ryggmärgsbedövning! Hoppas det läker snart och tur i oturen att det gick såpass enkelt att ta sig ut ur skogen. Värre ställen kan man krascha svårt på.

Kanske är det dags att kika på knäskydd för vardagsbruk ändå. Och armbågsskydd. Och käkskydd.

Påsk cykling
Sist jag blev ryggmärgsbedövad gav dom klåparna mig en för hög dos så jag låg förlamad en hel dag på uppvakningsavdelningen. Gissa om jag morrade o fräste i sängen........

Påsk cykling
Erik: Fattade inte heller att det var allvarligt. Räknade med några stygn på akuten. Kunde inte tänka mig att jag skull åka på ryggmärgsbedövning men enligt de läkare jag känner ska jag tydligen vara glad att jag fick det. Att jag blev var så länge berodde på att jag hade högt infektionsvärde som inte ville gå ner.

Bär verkligen emot att skaffa knäskydd men jag misstänker att jag kommer vara för harig annars.

Rippa: åker du ofta på ryggmärgsbedövning ?

Peter E

Tillbaka
Topp