Passar 4,8” på White 2 Fat Pro

CallAlex.se

Ny medlem
Hej alla HappyRide Vänner.
Idag är det premiär för mig här på forumet och även premiär för min första cykel på 20 år. Det blev en Fatbike White 2 Fat Pro. Jag har sökt på youtube och Google men hittar inte svaret på om det får rum 4,8” breda däck på denna hoj. Någon som kan supporta?

Må Väl och Trevlig Helg På Er.

/ Alex - Oskarshamn

OM det inte är nån skillnad på clearance mellan 2Fat Pro och 3Fat Pro så kommer det att passa. Har 4.8 på min 3Fat utan problem.

Men jag kan gå ut och mäta

JLarsson sa:
OM det inte är nån skillnad på clearance mellan 2Fat Pro och 3Fat Pro så kommer det att passa. Har 4.8 på min 3Fat utan problem.

Om jag inte minns fel, så är 3Fat omdesignad för att ta bredare däck än 2Fat. Jag tror att 4.0 är max på 2Fat

4,8 är på gränsen och beror på toleranser på ram och däck.

Min erfarenhet från den MEDIUM 2Fat PRO jag hade är...

45NRTH Dillinger 5 4,8 är inga problem (däcket är inte i närheten av måttet som står tryckt på däcket).

Surly Bud & Lou 4,8 sitter stumt i ramen vid 1 bar (vid riktigt låga tryck snurrar det om man inte belastar på något sätt och att hjulet är perfekt runt och centrerat).

Schwalbe Jumbo Jim 4,8 liteskin är ett gränsfall som fungerar vid låga tryck när det är nytt. Men efter några veckor tar kantdubbarna i kedjestaget när man trampar hårt vid ca: 0.4 bar i däcket.

Surly Knard 4,8 fungerar vid låga tryck men kan nudda kedjestaget om man har över 0,5 bar och trampar hårt uppför.

Men som alltid så är det olika från cykel till cykel och från däck till däck med toleranser. Vissa cyklar har några mm mer marginal än andra.
Även storleken på ramen kan göra skillnad i hur bakdelen är svetsad.
Är du tung så är problemet större då ramen flexar mer.
Jag körde med slang. Slanglösa däck växer mer.

4,6 är mer lämpligt i den ramen.

Grattis till en i övrigt fin cykel som är riktigt trevlig.
Och välkommen till cykelträsket och detta forum.

Jeppe_E sa:
JLarsson sa:

Om jag inte minns fel, så är 3Fat omdesignad för att ta bredare däck än 2Fat. Jag tror att 4.0 är max på 2Fat

Min erfarenhet...
Fat Pro = 4,0
2 Fat Pro = 4,7
3 Fat Pro = 4,8

Ovärdeliga svar...är du ”kusin” med alla däcktillverkare i världen:-) då var min fråga besvarad på bästa tänkbara sätt. Tack än en gång✌️

Då är Jumbo Jim 4,4” beställda samt 2 nya slangar av märket Schwalbe. Nu får det bli youtube klipp på hur man byter däck på fatbike. Tack igen alla ni som supportar i detta???

Fälgarna på 2Fat PRO är mycket enkla att göra tubeless och burpfria.
Antingen använder man Sunringles speciella tejp till Mulefut, eller så kör man med superenkla FattyStripper (men med FattyStripper blir man tvungen att byta latexbandet om man tar av däcket av någon anledning).
Tubeless på fatbike med rätt fälgar och däck (mulefut & Jumbo Jim tex.) rekommenderas starkt då det rullar bättre och inte blir punka lika lätt. Får du ändå punka så monterar du en reservslang som alltid borde finnas med när man är längre än 3 km hemifrån oavsett om man kör med eller utan slang i däcken.

Angående däckbyte så kan man behöva pressa loss däcket genom att kliva på däcksidan när man lagt hjulet på dörrmattan eftersom Mulefutfälgarna har en rejäl kant för att hålla för tubeless.

Hej Lars...uppskattar stort ditt arrangemang och support. Stor eloge till dig! Jag är med på det mesta du skriver...vart kan jag beställa denna special tejp? Tejpar jag sedan fälgen och ”täpper” alla hål?

Mvh Alex-Oskarshamn

Har inte använt tejpen själv, men den sägs vara att föredra framför andra tejper som drar år sig vätska och släpper med tiden.
https://r2-bike.com/SUN-RINGLE-Tubeless-Rim-Tape-78-mm

Eller... Min favorit. FattyStripper som är superenkelt men måste bytas om man tar loss däcket.
Här i dubbelpack så att man har ett extra par om man byter däck.
http://fattystripper.com/sc/order.c...=SSMSB9572634371908234385.496752&redirect=yes

Bara att välja den du tror passar dig bäst. Ventiler och vätska tillkommer, men det går att köpa i vilken cykelbutik som helst om man inte redan har det eller beställer samtidigt som tejp/latexband.

Tillbaka
Topp