Passar Continental GP 5000 32mm mina fälgar?

Snuten

Aktiv medlem
Råkar äga ett par felköpta CONTINENTAL Grand Prix 5000 700C x 32 Black. Jag funderar nu över om de är kompatibla med dessa fälgar:

"MERIDA EXPERT SLII, 23 IWR, 25 HRI, aluminium, Tubeless ready (tape&valves not incl)"
(Sitter på en Merida Scultura Endurance 400)

Tänkte köra dem med slang då de inte är TR men undrar om det kan finnas andra kompabilitetsproblem som tex att däcken inte skulle vara avsedda för hookless fälgar och att fälgarna eventuellt skulle vara just hookless? Eller ngt annat som gör kombon olämplig?

Jag vill minnas att jag läste något om att rek maxtryck var lägre på hookless, men läste inte mycket mer än så då jag själv kör dem TR utan slang. 3,5 bar för min del.

Det är GP5000 S TR som är hookless compatible. Men din fälg är en vanlig clincher-fälg och har du vanliga GP5000 (som bara heter så) så kommer det passa och slang funkar. Inga problem.

Det är GP5000 S TR som är hookless compatible. Men din fälg är en vanlig clincher-fälg och har du vanliga GP5000 (som bara heter så) så kommer det passa och slang funkar. Inga problem.
Tack!
Har inte hunnit kolla fälgarna än så jag var osäker på om de var med eller utan "hook" ( eller vad säger man på svenska, kant?).

Kanske kan passa på att fråga om däckalternativ till samma hoj om man vill göra det motsatta, alltså smälla på ngt som drar mera åt gruscyklingshållet. Scultura Endurance skall klara upp till 35 mm men jag antar att det kan bero på mönstret också. Tänker att det skall klara snälla grusvägar och stigar.

Tog av däcket på Merida Scultura Endurance- framfälgen och det ser faktiskt ut som att den är hookless! Känner ingen kant med nageln. Har försökt fotografera så gott det går och det syns ingen hake.

Hittade också en liten diskret text på Continental GP 5000-däcken där det står:
"MOUNT ONLY ON HOOKED RIMS".

Antar att det är kört att använda Conti-däcken på den Scultura Endurance-fälgarna?
IMG20250615150818.webp
IMG20250615145409.webp

Tog av däcket på Merida Scultura Endurance- framfälgen och det ser faktiskt ut som att den är hookless! Känner ingen kant med nageln. Har försökt fotografera så gott det går och det syns ingen hake.

Hittade också en liten diskret text på Continental GP 5000-däcken där det står:
"MOUNT ONLY ON HOOKED RIMS".

Antar att det är kört att använda Conti-däcken på den Scultura Endurance-fälgarna?Visa bilaga 774601Visa bilaga 774602
Shit! Har ingen erfarenhet av hookless själv så någon annan får gärna bekräfta att det är hookless, men det ser iaf inte ut som en clincher-fälg!

Jag skulle inte montera däcken på fälgen om jag var du.

Hjulen ser ut att vara hookless och de kan du bara köra tubeless däck på (med eller utan slang).

Hjulen ser ut att vara hookless och de kan du bara köra tubeless däck på (med eller utan slang).
Och det intressanta är, att om jag lyckats med min googling, så är det Maxxis Detonator, 700x32C, fold, som finns originalmonterade på hojen, och dessa är så vitt jag förstår avsedda för slang!

Dessutom anges max 100 psi på Maxxisdäcken och jag tror att gränsen för att köra hookless brukar ligga runt 70 psi (5 bar). Fast detta har jag egentligen mkt dålig koll på. Blir dock lite nervös. Vill inte tappa däcken när man kör i full karriär nerför en backe.

Blir till att ställa lite frågor i butiken vid första servicen...IMG20250615182732.webp

Tillbaka
Topp