Passar dessa vevar till denna dirt?

• Trådstartare Trådstartare joa
  • Start datum Start datum
Kanske det. Vad jag menade under "BSA vevlager" är: ø24 mm axel, 68/73 mm vevhusbredd, gängade koppar ø34,8mm.

Nej, BSA vevlager säger bara vad diameter av gängorna är (och oftast 68 eller 73 mm bredd). BSA säger ingeting om diametern av vevaxeln, eller ja, större än 30 mm passar inte.

Till TS: jag misstänker att en dirt inte har Boost. Leta upp vilken kedjelinjen du behöver.

Nej, en dirt, i alla fall inte en Dartmoor two6player, är inte boost. Funkar med icke boost vevar eller tredelade bmx vevar (om axeln är tillräckligt lång). Sen beror det på hur din bakhjulshub ser ut. Har du kasset drev som du kan flytta drevet på är det oftast inga problem att få det rakt.

På Sram, och Truvariv som är samma, kan man ändra kedjelinjen med offset av drevet. Du skulle kunna köpa till en ståldrev med rätt offset för 12 euro och sälja aludrevet med vinst.

Nej, BSA vevlager säger bara vad diameter av gängorna är (och oftast 68 eller 73 mm bredd). BSA säger ingeting om diametern av vevaxeln, eller ja, större än 30 mm passar inte.
Jag har överspecifierat i så fall. Och på riktigt, nu när jag tänker på det, har jag sett att den gamla GXP (den där udda med 24-22 mm axel) kallas också för BSA.

Jag har överspecifierat i så fall. Och på riktigt, nu när jag tänker på det, har jag sett att den gamla GXP (den där udda med 24-22 mm axel) kallas också för BSA.
BSA är en standard som innefattar en specifik gänga och en vevhusbredd och diameter. Vad diverse vevaxelrillverkare monterar i vevhuset är ovidkommande för standarden vare sig det är HTII, Gxp, DUB, UltraTorque eller många flera.

Tillbaka
Topp