[Passform knäskydd, POC VP2]

Illuminatus

Ny medlem
God kväll!

Jag fick idag hem mina knäskydd som jag beställt & som rubriken lyder är det ett par POC VP2 knäskydd.

Hemma har jag nu två par, ett par i strl L och ett par i storlek XL.

XL passar nästan runt låret, stramar en del, är för stor runt knäskålen & baktill samt något för stor runt vaden.

L passar mindre bra runt låret men är okej ändå. Känns precis lagom runt knäskål & baktill bra också samt runt vaden.

Båda skydden kasar ner efter ett par steg eller knäböjningar. Något som jag tror blir svårt att undvika då mina ben är väldigt vältränade, mycket lite fett med mycket muskler & det är formen på övre benet som ställer till. Baksida lår & quadsen bildar liksom en tratt liknande form som gör det omöjligt för knäskydder att stanna på plats.

Vad säger ni experter? Hur skall knäskyddet sitta och vilket bör jag behålla?

Här har ni bild på benen. Som ni ser ställer formen till en del problem...

Mått runt låret 10cm ovanför knäskålen är runt 50cm.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    76.4 KB · Besök: 59
Du behöver nog ett knäskydd som sitter åt runt överdelen av vaden snarare än om låret för att sitta uppe. Då kan du utnyttja den upp-och-ned-vända tratten där för att hålla dem på plats. Mina skydd, IXS Flow, har till exempel bara en enda rem och den sitter precis under knävecket.

Sen när du fått lite cykelmuskler kommer din vad också att växa lite vilket nog hjälper.

Ingen av de du har hemma nu låter klockrena. De bör sitta kvar även vid en vurpa för att göra någon nytta.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Du behöver nog ett knäskydd som sitter åt runt
> överdelen av vaden snarare än om låret för att
> sitta uppe. Då kan du utnyttja den
> upp-och-ned-vända tratten där för att hålla
> dem på plats. Mina skydd, IXS Flow, har till
> exempel bara en enda rem och den sitter precis
> under knävecket.

+1
Mina TLd skydd har dubbla spännband och jag upplever att det är det nedre, som vilar mot vaden, som håller skyddet uppe.
POC verkar vara populära bland internetcyklister, men i skogen hör man många som gnäller på dålig passform och problem med att dom glider ner. :-)

POC är det enda rätta... meeen (som Tony Erwing säger) de sitter inte skitbra i skogen alla gånger. Med facit i hand drar jag nog i mina en hel del faktiskt... men det vägs upp av att de är så jävla snygga! ;)

Tack för svaren.

Alltså jag tror inte problemet med POC-skyddet är att det inte sitter åt vid vaden, det gör det. Problemet är att övre delen glider ner en aning men stannar strax ovanför knäskålen. Har svårt att tänka mig att ett spänne runt vaden, bättre än det som är på POC håller den övre biten uppe. Då skulle jag behöva ett knäskydd som går 10cm högre upp på låret där hamstring slutar och plattas ut, det tror jag inte det finns.

Själva "cykelrörelsen" med benet känns bra. Knäskålen lägger sig bra vid den positionen men glappar något vid rakt ben stående.

Rent storleksmässigt verkar det vara väldigt få knäskydd som ens finns i min storlek. Jag menar, XL får jag inte ens över låret, är 172cm lång.

Hmm, jag är väldigt osäker på om jag ska behålla dom eller ej.

Min tanke vid provning av knäskydden var, ah det här funkar väll. Alltså, jag skulle utan problem kunna ha dom på mig vid cykling & sen är dom snygga också...

Knäskydd ska sitta som ett andra skinn, annars kommer de att flytta på sig när du väl behöver dem.

Så 'funkar väl' låter inget vidare.

Då får det blir och skicka tillbaka.

En Fox Flux hjälm som också kom med beställningen behåller jag däremot :)
Fundera på & testa Fox's knäskydd.

Senast ändrad:
Omöjlgigt att säga utifrån en bild. Det är bara du som kan avgöra om de sitter så pass bra att de inte kommer att flytta sig vid en vurpa, eller för den delen innan vurpan av att du trampar. Går du runt i dem en timme och behöver dra upp dem sen så skulle jag se det som ett dåligt tecken.

Men de där har ju en rem under knät också så de borde sitta uppe om du drar åt den, förutsatt att hela strumpan inte blir allt för lös. Det ser ut som att du får en del veck i knävecket, fundera på om det kan orsaka skavsår.

Jag förstod nästan det, tänkte bara om det kunde hjälpa en gnutta :)

Knäskyddet åker ner direkt, det räcker alltså med 2-3 steg med samma ben sen är det veckat men där stannar det sedan. Jag hade på mig skyddet i över 1 timme igårkväll och det kändes inte dåligt som sådant. Det satt där det satt efter de där första stegen, själva cykelrörelsen med benet kändes också bra, inget direkt skav.

Det är just biten på låret som kasar ner cirka 2-3cm. Det rör sig inte mer därefter men jag ska testa när jag kommer hem från jobbet igen.

Ja precis, det är en del överflöd runt knäskålen i och med att det inte löper några muskler där, och har man lite fett som jag finns det inte mycket mer än ben, ben och återigen ben.
Kanske dags att bli tjock...

Testat utan tights?

Mina har nämligen Siliconremsa på insidan vilket i kombination med svett klibbar fast mot huden. De sitter bättre efter de fått upp lite värme.

Dessutom bör skydd sitta närmast kroppen för bästa passform(kyla), det brukar även stå på en del av dem. Och knäskydden är väl gjorda för att trampa/åka skidor i, inte gå i? Vilket borde göra att de sitter på bättre med ett böjt ben.

Min erfarenhet är att poc är jävligt stela i början sen töjer tyget sig och vpdn formar sig lite. De skulle garanterat välja de som sitter lite tajtare.

Jag provade både v1 och v2 och 1:an satt skönare på mig. Jag får dra i dem nån gång på en lång dag men det är väldigt sällan. Sköna men lite varma på högsommaren.

Tillbaka
Topp