Passo dello Stelvio - erfarenheter (lvg)

Rico

Medlem
Antar att det finns en del här som har erfarenheter av att ha kört Passo dello Stelvio (allrahelst från Prato)?

Ska försöka bocka av denna stigning i mitten av september men har aldrig kört längre/högre stigningar är Puig Mayor på Mallis. Kommer jag överleva? Är det så brutalbrant och superextremt jag fått för mig?

Ngn som vet hur vädret brukar vara? Stora skillnader mellan dal och topp?

Jag hade snöfall och +2 grader på toppen sista veckan i juli för några år sen. Ca 20 grader i botten av backen. Så det kan vara rätt spännande.
Har bara kört från Prato och den är inte brutalbrant nånstans, men den är lång och bara lite mindre brant på några få ställen. Sista milen är jämnbrant.

Senast ändrad:
Det är inte brantare än andra normala serpentiner, bara lite längre .
Om du sen rullar ner till mortollio får du en brant backe att kämpa med .

Passo-dello-Stelvio-Prato_profile.jpg

Senast ändrad:
Hej,

Var i Bormio i andra halvan av september för något år sen. Vädret bestod av varm härligt strålande sol i Bormio/dalgångarna. På de toppar som hela/delar av sällskapet upplevde (Stelvio, Gavia, plus andra mindre kända pass) var luften krispig och utförskörningen tarvade vantar och jacka. Missa inte Livigno när du kört vägarna med start i Bormio (ja, om du som vi hade Bormio som startpunkt).

Jag skulle beskriva backen som havande tre delar. Del 1 upp till Trafoi är lättåkt, typ 6% snittlutning. Den delen har få serpor. Del 2 går från Trafoi upp till kurva 24 (kurvorna är numrerade från 48 och ner till 1), två kurvor innan Franzenshöhe, ett hotell på vänster sida om vägen vid kurva 22. Den delen går huvudsakligen inne i skog och har en hel del serpor. Vid kurva 24 får man en fantastisk vy upp mot passet med vägen liggande som spagetthi över bergssidan. Del 3 är biten från kurva 24 till toppen och den ger gott om riktigt fina vyer och (förstås) många serpor. Del 2 och 3 snittar båda runt 8,5%. Det är dock tämligen jämn lutning, vilket gör att med vettig utväxling behöver man knappast stå och bryta alls.

Så, nej, det är inte vare sig brutalbrant eller superextremt. Däremot är det långt med en backe som är 2,5 mil. Om man vill njuta av backen rekommenderar jag att man kör lite defensivt snarare än att gå in och bomba på upp till Trafoi. Vill man åka i närheten av sin kapacitet har man dock inte råd att fega på den biten. Då är det hårt men kontrollerat som gäller hela vägen upp. Personer med normalvikt som kör Vättern på 9 timmar kan räkna med ett par timmar upp om de kör på (grov tumregel).

Som kuriosa kan nämnas att Trafoi är hembyn för Gustavo Thöni som Stenmark fajtades med p 70-talet. I en högerserpa inne i Trafoi ligger ett hotell i ytterkurvan. I entrén till hotellet finns prisskåp med en del av Thönis bucklor och pokaler.

Senast ändrad:
Håller med Göran. Den är lång men inte dödsbrant. Det är olika karaktär på de tre olika sidorna man kan köra upp för. Vägen från Schweiz är lång och dryg. Den snyggaste är sista biten upp till toppen från Trafoi. Om du ändå är i området så tycker jag att du ska köra Gavia också. Den är nästan lika hög och minst lika läcker.

Tre år sedan jag körde så minnena är lite svajiga. Men det är förhållandevis jämn lutning, det svåra var att hitta ett tempo som kändes rimligt, 2,5mil är en förbenat lång backe. Se till att hitta en kadens som du är bekväm med och klarar av att hålla i ett par timmar med hygglig belastning så kommer det att gå fint. Se också till att starta i tid, antingen tidig morgon eller eftermiddag runt fyra. Jag gjorde missen att starta allt för sent och fick köra den sista milen i mörker, ingen höjdare...

Tack för all input! Låter som att det är långt och utmattande, samt att även vädret kan vara nyckfullt. Blir till att ta med långfingrade vantar, regnjacka och kanske även buff. Är väldigt frusen av mig... Segt dock att behöva släpa all extra vikt upp bara.

Planen är att försöka hinna med att cykla Stelvio som "paus" under min solobilkörning ner till toscanska kusten i september. Har bokat hotell i Prato och utgår således därifrån. Min förhoppning är att kunna starta rätt tidigt på morgonen, typ 8-tiden, för att vara tillbaka vid lunch för mat/vila. Sen på eftermiddagen bila vidare de sista timmarna ner till Forte dei Marmi.

Kommer köra med kompakt och 11-28 bak, så utväxlingen borde vara ok.

Ska köra lite tunga intervaller och kanske tom tappa ett par kg innan avfärd - allt för att försöka göra lidandet så begränsat som möjligt. Kommer inte ha några tidsambitioner utan är glad om jag kommer upp med hedern i behåll.

Men buff och långfingrat väger inte många gram, och regn/vindjacka, jag har en mini-liten BBB den väger bara några gram också, en dyr men riktigt bra investering (köpt på Pedalogerna i Alvik)!
Backmässigt, det är bara att sega på så är man ju uppe till slut. Men som sagt, nerför var nästan en lite större utmaning, iaf då jag var där.

Andra gången utför hade jag på mig fem lager på överkroppen, knävärmare, benvärmare, skoöverdrag och vinterhandskar. Jag frös inte. Det hela var lite en reaktion på en kall utförskörning från Franzenshöhe där vi tvingats vända året innan pga snö (månadsskiftet juli-augusti).

Att hitta ett vettigt tempo tycker jag faktiskt inte är så svårt om man vet ungefär hur lång tid det kan tänkas ta och man känner sin kropp hyggligt. Jag vet att jag klättrar 1000 hm/h i runda slängar på lite längre backar och denna backe är 1800+ hm, så knappt två timmar bör den ta. Sen är det bara att köra på en jämn belastning som man tror sig kunna hålla i 2h. Genom att den inte är ngn brytbacke finns också möjligheten att korrigera om man märker att man startat lite för hårt. Om det är en brytbacke så kan för hård satsning leda till parkering, men givet att man inte totalt missbedömt stigningen ska det inte vara ngt problem på Stelvio.

Till trådskaparen: om jag varit i din situation och orkat hade jag försökt starta i gryningen om vädret varit bra. Berg i tidig morgonsol är grymt vackra. Nackdelen är att få utförskörningen innan solen hunnit värma upp luften speciellt mkt. Jag skulle hur som helst se till att få med mig så mkt kläder som möjligt upp. Genom att det är många hm kommer det att vara betydligt kallare på toppen än i dalen, 15 grader lägre temperatur är inte orealistiskt.

Ett tips om du vill ha en lite bättre vinkel för att ta ngn bild uppifrån toppen neråt så att man ser vägen upp är att åka upp till Albergo Tibet (man ser den upp till vänster när man precis kommer upp mot passet. Är kanske 30 hm ytterligare och man får lite bättre vinkel miner mot vägen.

@GoranS: Bra tips! Att köra i gryningen om vädret tillåter passar ju min dagsplanering väldigt bra. Så länge jag känner mig pigg efter 110 mils bilkörning dagen innan så.

Mycket kläder - check. Ska försöka få med så mycket som möjligt. Får se om jag måste underlåta mig att använda sadelväska, även om det bär emot väldigt mycket. Nöden har iof ingen lag.

Ser väldigt mycket fram emot att få testa ett riktigt berg! Har hittills bara backarna på Mallis att jämföra med.

Armvämare är i princip gratis utrymmesmässigt då man kan ha dem nerkavlade runt handlederna på vägen upp. Sen får man förstås göra en rimlighetsbedömning av läget. Har man tur kan man klara sig bra med ganska lite. Antalet dagar på året då man kan köra ner i kort-kort utan att frysa som normalfrusen svensk är nog inte så stort.

Håller med om "GoranS" beskrivning av stigningen. Stämmer bra med min upplevelse från juli 2011. Uppskattade alla serpentiner som var fina delmål, samt gav lite mikrovila. Startade ca 8 på morgonen från Prato och undvek då värsta trafiken. Upp till Trafoi "lättcyklat" sedan är det bara att räkna ner serpentinerna och njuta av utsikten/omgivningarna.

Mvh

Trafoi 45 serpor kvar och sedan Franzenshöhe 24 serpor kvar...

Bilagor

• CIMG6918.JPG
    CIMG6918.JPG
    407.4 KB · Besök: 52
  • CIMG6921.JPG
    CIMG6921.JPG
    430.4 KB · Besök: 52
  • CIMG6943.JPG
    CIMG6943.JPG
    322.2 KB · Besök: 66
Rico sa:
Antar att det finns en del här som har erfarenheter av att ha kört Passo dello Stelvio (allrahelst från Prato)?

Ska försöka bocka av denna stigning i mitten av september men har aldrig kört längre/högre stigningar är Puig Mayor på Mallis. Kommer jag överleva? Är det så brutalbrant och superextremt jag fått för mig?

Ngn som vet hur vädret brukar vara? Stora skillnader mellan dal och topp?

Jag har kört vid ett antal tillfällen, alltid från Bormio och i augusti/september. Dock bara på motorcykel.
Men vädemässigt säger erfarenheten att omslag kan komma MYCKET snabbt och verkligen inte till det bättre när det händer. Dock verkar det vara som jävligast på norrsidan när omslagen kommer.

Ähh så farligt är det inte att cykla ner.
Är ju rejält uppvärmd när man kommer upp sen går det fort ner så på 5-10 minuter har man kommit ner i höjd in i värmen igen...

Nä det är klart, ner kommer man alltid och om man har nära till duschen efteråt så lär man överleva alldeles utmärkt.

Med tanke på vad TS uttryckt så tycker jag det är lämpligt att ge råd om att det kan bli kallt utför. Släng dit en kraftig regnskur när du kommer upp till toppen kombinerat med 5 grader så kommer du inte att vara varm efter 10 minuters utförskörning. Om man dessutom vill ha lite möjlighet att stanna till och ta någon bild så föredrar i alla fall jag att ha lite förstärkningsplagg på utför även om det är uppehåll.

När jag åkte nerför var sikten bitvis 5-10 meter pga dimma. Det var spännande, låångsamt och kallt som i h*lvetet...

Det allra mest korrekta måste ju vara att bara stoppa en gazzetta dello sport innanför tröjan när man kör utför.

JT sa:
Nä det är klart, ner kommer man alltid och om man har nära till duschen efteråt så lär man överleva alldeles utmärkt.

Stelvio är ingen liten backe som man rullar utför. Utan en tre-fyra mil lite beroende på vägval.

images.jpg

Senast ändrad:
Det ska ju vara ett minne... då ska det ju vara antingen misär eller helt perfekt. ;-)

Senast ändrad:
Kan berätta att det gick alldeles utmärkt att köra Stelvio. Vädret var helt perfekt - ca 20 grader när jag lämnade Prato vid 8 på morgonen. Helt klarblå himmel. Dock sjukt kallt på vägen ner, så långfingrade handskar, mössa och jacka var absolut nödvändigt.

Enda abret med mitt lilla äventyr var att jag glömde dubbelkolla batterierna på min Garmin kvällen innan så batterierna dog 1 km in på klättringen...

Tillbaka
Topp