I mål – Känslorna är ”all over the place”. Jag skrattar och gråter om vartannat. Vilken resa detta har varit.
1 mil kvar – Tomhet, nu tar det roliga slut snart, allt gör ont.
3 mil kvar – Lyckorus, jag är frisk, jag har en familj som låter mig göra knäppa saker. Tacksamhet för allt.
5 mil kvar – En sista ryck. Kom igen, nu drar vi sönder denna klunga. Orkar du Anton?
9 mil kvar – Partempo med italienare. Grym fartkänsla i gryningen +35kmh på platten. Flyger förbi trötta cyklister. Det gör ont i knäna, men Anton verkar ha jobbigare.
15 mil kvar – Två på natten. Segar mot nästa kontroll i Mortagne au Perche. Vill sova. Snart väntar 10 min powernap. Blir uppmuntrade av några som sitter under en filt i en port och hejar på alla som kör förbi.
27 mil kvar – Jag är stark. Tar långa förningar i bra fart och har en svans bakom oss. En tysk som hängt med ser sliten ut och är inte helt säker på om han uppskattar farthållningen när han pratar om Das schwedish zug. Börjar till och med uppskatta uppförsbackarna som innebär mindre vibrationer och återhämtning för fingrarna som börjar domna. Gör High Five till alla småkillar som står längs vägen.
47 mil kvar – Fantastisk vacker morgon med lite dimma i dalgångarna och solljuset som börjar bryta igenom. Stannar och dricker kaffe hos en äldre dam. Svårt med språkförståelsen, men mycket uppskattat.
50 mil kvar – 5 timmars sömn. Vi kom in till kontrollen och det var fullt i sovsalen. Hittade en gympasalsmadrass och drog över alufilten. Vaknade efter en timma av att jag frös och skakade. Nu fanns det en tom madrass och en filt. Sov till kl 6 sedan träffade vi Bengt, Jenny, Mårten och Tony på frukosten.
52 mil kvar – Midnatt, svårt att hålla mig vaken på cykeln. Varför cyklar vi runt, runt? Ser samma röda blinkande lampor först på högersidan sedan på vänstersidan. Glömmer bort att trampa när nerförsbacken tar slut. Anton ser till att vi kommer fram till StNicolas.
59 mil kvar – Bra tryck i slakmotan i den långa backen upp till TV-masten (370möh). Går ikapp en grupp som vi senare släpper när backen blir brantare. Möter många svenskar på väg mot Brest.
62 mil kvar – Brest! Härlig känsla att köra ut på bron. Från denna punkt är det bara positiva tankar. Varje tramptag innebär några meter närmare Paris.
67 mil kvar – Tar inte denna backe slut någon gång. Möter för första gången de som är på väg tillbaka – inspirerande. Möte senare KBCK-gänget som såg starka och glada ut.
73 mil kvar – Eftermiddag. Sömnig, vi tar en 10 min powernap i kontrollen StNicolis. Mycket piggare efteråt.
80 mil kvar – Backar, backar, backar. Visst hade jag hört att PBP var backigt men detta är ju löjligt. Långsamt upp, full fart ner och bra tryck in i uppförsbacken så att man kommer upp så långt som möjligt innan lilla klingan läggs i. Sedan ner med dragkedjan. Proceduren upprepas om och om och om och om och om igen.
92 mil kvar – Blir det aldrig ljust? Natten är lång, det körs hårt i klunga. Killen med längsta benen vinglar över hela vägen. Det smäller i cykeln av den ojämna asfalten och gatsten i byarna. Håller cykeln för detta? Är detta verkligen kul? Varför håller jag på med detta?
100 mil kvar – Första stämplingen. Vi äter pasta i en nästan tom matsal. Ganska sliten redan, kommer motivationen hålla hela vägen. Kommer benen orka med?
110mil kvar – Hög fart, pulsen ligger lite för högt i uppförsbackarna men vill inte släppa klungan.
120 mil kvar – Släpper tätgruppen i första branta uppförsbacken. Har ingen aning om hur många backar som väntar.
122 mil kvar – Start, äntligen kör vi. Har jag med mig allt som behövs? Peppning med alla svenskar i startgruppen.
Det är svårt att sammanfatta PBP. Det är en personlig tillfredställese att få bevisa för sig själv att jag kan klara av 123 mil med massor av backar. Det är fantastiskt roligt att få dela upplevelsen– Tack Anton för att du orkat med mig. Att även få umgås med alla andra som man mött under breveter och på kontroller gör det hela bättre. Stämningen runt hela loppet är mycket positiv, det står folk i varenda by som applåderar, alla på kontrollerna vill göra sitt bästa för att hjälpa till. Bilister visar stor hänsyn till cyklister. PBP är en upplevelse, vilka hjältar som ställer upp i detta. Otroligt bra arrangerat, bra kontroller, vackra och utmanade vägar.
Det är svårt att sätta fingret på varför jag gör detta. För att jag kan och är frisk är ett svar. För att jag har en underbar fru som stöttar mig är nog det viktigaste. Själva cyklandet är min meditation, på vägen blir huvudet ofta tomt. Allt fokus ligger på att orka nästa backe, att komma till nästa kontroll. Det skulle inte förvåna mig om jag står på startlinjen igen om fyra år.
Niklas styrväska, PBP är hårt
Det blev även två bonussträckor a 6mil. Först från CDG till starten på lördagen och sedan den omvända på tillbakavägen på torsdagen. Paris är ganska lättcyklat. De flesta bussfiler är skyltade även för cykel och det finns en hel del vettiga cykelbanor utan svängfest. Kul att få cykla förbi Paris olika landmärken. Att komma från/till CDG per cykel var dock inte helt enkelt, som tur att jag rekat innan var det gick att cykla.
Här vet man hur man ska uttforma lekparker, cykeldelar och getter på samma gång. Inte undra på att de lyckas få till en cykelkultur.