Peak ... igen. Cykel köpt !

BiTTeR

Ny medlem
Hej, ny här och har sökt igenom forumet och upptäckt att Peak inte står högt i kurs men tänkte ändå kolla med er om ni har någon erfarenhet av deras MT Carbine 45 ?
http://www.sportex.se/mt-carbine-45-26-p-3845-c-595.aspx
jag är rätt ny på cykel generellt och har tittat på lite olika cyklar bl.a på Scott Aspect`s billigare serier men blev ändå nyfiken på Peakcykeln då specifikationerna på den verkade ok för mitt ändamål och budget, att motionscykla lite på små grusvägar,vandringsleder och lägga rut 5-6000.
5900:- för :
Ram: Aluminium 6061
Ramstorlek: 48/53 cm
Växlar: Shimano Deore, 27-vxl
Växelväljare: Shimano
Framgaffel: Suntour SF10-XCM lockout
Vevlager: Shimano Deore
Nav: Shimano
Vevparti: Shimano Deore
Broms: Tektro hydrualiska skivbromsar
Fälgar: Aluminium, dubbelbottnade
Däck: Kenda 26x2,1

låter ju oroväckande billigt och man kanske bör bli just orolig också eller vad tror ni ?
Är det generellt sett bättre att köpa ett dyrt märkes lägre serier än ett billigare märkes högre serier ?

Edit: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
tänker inte börja diskutera om vad folk tror om olika märken utan fokusera mer på och om du faktiskt börjar gilla att cykla i skogen och hålla på

tycker du skall spara lite längre man får en riktigt bra hoj runt 8 lapp med mz eller rock shox gaffel...gjorde den tabben när jag började med mtb att jag köpte en budgethoj och sen fick uppgradera ändå när jag väl var hooked..så fundera på om du kan se dig själv hålla på mkt med mtb och om du vill ha nått som varar

ett exempel på ett steg upp kan vara denna http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=44339

framgaffeln är värdelös, resten funkar att cykla i skogen med (vettig gaffel kostar 2000kr, så du landar på 8000kr när du byter den)

Peak är inte högt i kurs här eftersom de flesta är intresserade av cyklar och inte skrot. Lite hårt kanske men den du listar är in särskilt prisvärd. Bara för att det är aluminium blir det inte en bra ram (lite lite som alla bilar i stål blir en bra bil). Gaffeln är värdelös och bortsett från ett par shimanokomponenter är resten inte mycket att jubla över. be någon som kan om hjälp och köp en begagnad MTB så får du otroligt mycket mer för pengarna.

BiTTeR skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet vad leveranstiden brukar vara från
> bike-discount ?
> Vad säger expertisen om det stod mellan dessa 2?
>
> http://www.bike-discount.de/shop/a10840/acid-2009.
> html
> http://www.bike-discount.de/shop/a23181/zr-team-50
> .html

Lev-tiden brukar vara 1-3 veckor, kanske snarare 2-3 nu under högsäsong. De två alternativen är ganska snarlika, men fråga dig själv om du inte skall lägga till 200 EUR så får du en luftgaffel istället :)

http://www.bike-discount.de/shop/k95/a23185/zr-team-60.html?mfid=52

Citat
Det ser ut som likvärdiga cyklar, så skulle jag valt Cuben eftersom Radon klingar illa i mina öron.

Lol, håller med, vem kom på namnet Radon, normalt förknippat med icke önskvärd gas i gamla hus....Cube däremot....:)

Har vänt på kappan igen ...
Om nu leveranstiden från tyskland är såpass lång och solen lyser precis nu så tar jag mig nog till Erlan i varberg och köper en Cube Attention. Såg att de hade 09:or kvar för 6495:-
Eller om jag lägger till 1300:- och tar 10:an.

¤ Modell: Cube Attention disc 27 växlad.
¤ Ram: Alu Lite 7005 heat treated RFR-Geometri.
¤ Storlekar: 14", 16", 18", 20", 22". OBS! Vi lagerför 16", 18" och 20"
¤ Gaffel: Suntour XCM-LO 80 mm.
¤ Styrlager: FSA No.10 semi-integrerat.
¤ Styrestam: FSA OS190 oversize.
¤ Styre: FSA XC300 lowrise oversize.
¤ Handtag: Cube dubbel densitet.
¤ Växelreglage: Shimano Deore SL-M530 9-del.
¤ Bakväxel: Shimano Deore XT RD-M772 Shadow.
¤ Framväxel: Shimano Deore SL-M530.
¤ Vevparti: Shimano FC-M442 44x32x22T 175mm.
¤ Vevlager: Shimano BB-UN26.
¤ Kassett: Shimani HG50 11-32Z 9 Delad.
¤ Kedja: Shimano CN-HG53, 108L.
¤ Bromsar: Shimano M485 Disc hydraliska (180/160).
¤ Hjul: RFR ZX24 disc.
¤ Fälg: RFR ZX24.
¤ Nav fram: Shimano Disc HB-RM65.
¤ Nav bak: Shimano Disc FH-RM65.
¤ Ekrar: DT Swiss Stainless 2.0.
¤ Däck: Schwalbe Smart Sam 2,1.
¤ Slangar: Schwalbe MTB AV13.
¤ Fälgband: Schwalbe 22-559.
¤ Sadel: Scape Active 4.
¤ Sadelstolpe: Scape Light.
¤ Pedaler: Alu/stål.
¤ Färger: Svart/grå.
¤ Vikt: 12,8kg.

ta 09:an och spara ihop till en ny gaffel så har du en helt ok hoj. Tyvärr är det ju lite dyrare att handla i en Svensk butik, men det är nog mest vi som handlar på weben som tycker det =/

plumse skrev:
> ta 09:an och spara ihop till en ny gaffel så har
> du en helt ok hoj. Tyvärr är det ju lite dyrare
> att handla i en Svensk butik, men det är nog mest
> vi som handlar på weben som tycker det =/

Jo visst är det så, handlar själv mängder med Gitarrer/tillbehör och det är väldigt sällan det inhandlas i sverige utan primärt ifrån just tyskland.

Angående gaffeln så tänkte jag faktiskt på de men då även 2010:an hade en billig gaffel så de kändes inte försvarbart, förutsatt att inte shimanos hyrdaulbromsar är 10 ggr sämre än de Hayes som sitter på 2010:an. Är detta fallet så säg inget då jag nästan bestämt mig ^^

Cube acid för 6500 :- verkar ju vara ett helt ok alternativ i prisklassen, även om jag hellre hade köpt Radon'en, men jag förstår att du inte vill vänta. Det du kan göra som jag gjorde var att ringa till bike-discount och be snällt och artigt att du önskar ha cykeln snabbast möjliga. Har du turen att prata med rätt snubbe i andra änden kan han lätt ge en prio på ditt ärende och du får cykeln på en vecka.

Hur som helst vill jag ändå rekommendera att du går upp lite i pris för att få bättre prylar. Jag gav 9000 för min Tyskland-import men har ändå fått byta hjulhjul, kassett, kedja, bromsbelägg (ink luftning), bakdäck och 2 mellanklingor sen jag köpte den förra året. Jag ångrar lite att jag inte pyntade lite mer för att få bättre grejor. Nu är det snart dax för framhjulet (deore) att åka till tippen då lagret börjar glappa.

Går en massa prylar sönder så e de ju alltid jobbigt när man köpt grejerna utomlands men går de sönder på en cykel man köpt lokalt som inte ens är ett år gammal så hade ju försäljaren snällt fått reparera allt.

BiTTeR skrev:
> Går en massa prylar sönder så e de ju alltid
> jobbigt när man köpt grejerna utomlands men går
> de sönder på en cykel man köpt lokalt som inte
> ens är ett år gammal så hade ju försäljaren
> snällt fått reparera allt.

Fast kör man på i stök och bök så rasar det antingen nu eller senare. Inte skulle jag gått tillbaka till min LBS och krävt att få saker bytta om jag nött sönder dem.

Har nu varit på Erlan i Varberg och hämtat min nya cykel.
Det blev en Cube Attention av 09 års modell med nedsatt pris till 6400:- och allt känns kalas.
Va farligt att gå in där då de fanns mängder av nedsatta 09:or av högre modeller med nedsatt pris men jag bet ihop, denna får duga för att se om intresset håller i sig.
Bilder finns här http://s538.photobucket.com/albums/ff350/BiTTeR_swe/cykel/
Ska ut en sväng och försöka vänja mig vid dämpad framgaffel ......
Får också tacka för hjälpen och avrådandet av Peak-cykeln.

Senast redigerad av en moderator:
skjutsade sambon till bussen klockan 04.45 och orkade inte fortsätta till jobbet så jag flexade lite och åkte hem istället.
Passade på att testa cykeln jag köpte igår och jag insåg redan i backe nr.2 att fan vilken kondis jag har och en uthållning i benen av sällan skådat slag. Vill minnas att krampen i benen brukade komma smygandes lite härligt men att de nu istället kom som ett nunchuckslag rätt in i låren.
Suttit i en 30-40 minuter nu och väntat på att benen ska börja lyda impulserna från hjärnan igen och att isen samt den pulserande smärtan i lungorna ska släppa så jag kan ge mig av till jobbet. Siba har väl börjat sälja elcyklar va ?

Andra rundan avklarad för dagen, gick bättre nu när det va varmare luft man kipade efter i backarna ^^
Sjukt att man glömmer bort vad som händer med muskler och kondis när man inte satt sig på en cykel på lång tid och precis har köpt ny bil istället som man tar överallt. jaja, bara att bita ihop!

DrEnglund skrev:
> Ja du får ju inte bli vad du heter....

Va? Du får det att låta som något negativt!

Kul att du köpt hoj, nästa hoj -när du blivit rejält biten, föreslår jag att du köper begagnad på nätet, där kan du hitta en 2-3 år gammal hoj till halva priset, lite att meka med -som för min del är en del av tjusningen. Kör hårt!

Tillbaka
Topp