Peak LVGhoj för 20 papp

c.cup

Medlem
Peak LVGhoj för 20 papp
Var inne på Sportex i Barkarby idag och såg en Peak lvg hoj för 19 995.- spänn, nedsänkt från
34 995.-. Kolfiberram o gaffel samt full Ultegra 6600. Vem fan köper en sån? Någon som sett på gatan?

http://www.talkofbike.com
Test av Revolver-Racing Speedsession, tävla och vinn en snygg t-shirt

Peak LVGhoj för 20 papp
Ve3m köper en Peak racer ö.h.t? Så jäkla fula, dåliga komponenter och usla priser.
På Sportex västerås har de racers av nåt annant märke jag inte minns just nu. Är utrustade med typ sora/tiagra för 10-12k spänn. Blää.......

Peak LVGhoj för 20 papp
Såg den oxå för för ett par veckor sen, känns inte som ett givet köp.

Men, de hade oxå en cykel med kardandrift, Alfine och skivbromsar - kan nog vara en bra pendlarcykel.

Peak LVGhoj för 20 papp
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Vem försöker dem lura?

Alla som inte hänger på Happy... ; )

Peak LVGhoj för 20 papp
Stisse skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem försöker dem lura?
>
> Alla som inte hänger på Happy... ; )

Precis......Problemet är väl att folk som vill ha såna hänger på Happy. För fixie, trixie, dixie folket eller vad det kallas lär det inte vara superkreddit med en Peak.

Miniintervjuer med sveriges elit inför SM

Peak LVGhoj för 20 papp
Gemensamt svar till alla på den här tråden.

Ojojoj, grabbar och tjejer. Det märks att ni inte arbetat i branschen när ni snackar här på tråden. En lvg hoj med kolfiberram och Ultegra är bra grejer och klart värda dessa pengar (kolla denna t.ex. http://www.nishiki.se/Racer/Race_Carbon/Specifikation)och denna har sämre komponenter, kolla även crescents Tera 620 medans ni håller på. Vad gör Peakcykeln sämre eller "fulkines" som någon skrev?

Fula peak cyklar, jag kan hålla med men dåliga komponenter? De är iaf standard shimano komponenter för de priserna om inte bättre. 6000 & 8000 vad hade du förväntat dig när värsting lvghojarna ligger på 100 000-150 000:-. Jag tycker själv att 6000-8000:- är vettiga priser för att få fler att börja cykla och starta en trend i hela Sverige. Du sitter ändå och skriver på ett cykelforum.

35 000:-, är du säker på att det inte var lev.rek. pris(leverantörens rekomenderade pris)?
Eftersom Peak är deras egna märke så är detta lev.rek.pris bara att ta med en nypa salt, fråga de i butiken så får du nog ett vettigt svar.

Att cyklarna är utrustade med Sora/Tiagra och får det att låta som att 10-12k är dyrt? Den personen har bara kollat på bakväxeln och ingenting annat. Frågan är alltid, hur bra är "stommen" på cykeln, så som fälgar och ramen etc. (komponenter är alltid lätta att byta och ofta till ett lägre pris än vad fälgar och ram kostar).

Giant är ett av världens största märken och ska ha en egen fabrik i Asien där de tillverkar sina cyklar och när de inte tillverkar sina cyklar tillverkar de andra märkes cyklar av vad jag har hört sen att Giant inte är så stort i Sverige är en annan femma. De som tävlar i cykel vet dock vilka Giant är och Giants ramar är det riktigt bra kvalité på.

Sen att en SS skulle vara kopierad??? Hur många sätt finns det att göra en SS på. saknar växlar och vxlreglage. Du har två hjul, ram, styre, drivpaket och en sadel. Kom gärna med nya förslag till samma pris som den du hittade.

Detta är till alla i tråden:

Jag hoppas ni förstår vad jag menar, jag ville bara räta ut lite frågetecken som jag såg fanns, lycka till med hojarna.

Peak LVGhoj för 20 papp
c.cup skrev:
> Dom har en rätt snygg SS faktiskt, men allt
> känns så kopierat.
>

Tjena!

Det är en inbiten cyklist som tillhör Club Komet Rouleur gänget i Göteborg som designat SS/Fixed hojarna åt Peak.. Kopierat? Nja, svårt att förändra en SS allt för mycket.. Men jag tycker inte att han (Erik Nohlin) har gjort det..

Peak LVGhoj för 20 papp
Kneecap skrev:
> c.cup skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dom har en rätt snygg SS faktiskt, men allt
> > känns så kopierat.
> >
>
> Tjena!
>
> Det är en inbiten cyklist som tillhör Club Komet
> Rouleur gänget i Göteborg som designat SS/Fixed
> hojarna åt Peak.. Kopierat? Nja, svårt att
> förändra en SS allt för mycket.. Men jag tycker
> inte att han (Erik Nohlin) har gjort det..

Det var som fan, I stand corrected.

Miniintervjuer med sveriges elit inför SM

Peak LVGhoj för 20 papp
Tror inte att ovanstående förändrar det faktum att både lvg-hojen och ss:en sannolikt skulle sälja bättre utan dekaler. NO-Name kineser är mao mer accepterat i cykelkretsar än Peak.

/r

Peak LVGhoj för 20 papp
Jag kan hålla med om att d e schysst med no name men då kan man lika gärna skita i att tillverka bra billiga cyklar utan mellanhänder. D har med marknadsföring och etablering att göra. D e inge svårt att tillverka dyra bra cyklar, d e svårare att tillverka bra, billiga cyklar.

Tänk dig själv:
Vad cyklar du på?
Öh, Jag vet inte, men den va mycke billigare än crescenten som stod bredvid.

Senare, kunden ringer butiken:
jag träffade på en cyklist igår som hade en jädra schysst cykel.
Vad hette den?
Ingenting
ok, vilken färg
svart
tyvärr, du får nog ringa vidare och kolla med alla våra konkurrenter för d e ingen som skriver namn på cyklarna längre.

Svårt med ditt argument om att no name säljer bättre, har du något exempel?

Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:

>
> Svårt med ditt argument om att no name säljer
> bättre, har du något exempel?

Frågan var ju inte till mig, men ett exempel, så dåligt som något, torde vara att kolla hur många på happy som har en peak och hur många som har en no-name. Fulkinesebay-tråden är rätt lång nu, har inte sett någon "visa din peak"-tråd. Förutsatt då att Zephir med cykelkretsar menar mer eller mindre inbitna cykelnördar.
Och i dessa inbitna cykelnördkretsarna är jag rätt övertygad om att folk hellre köper no-name än Peak.

Peak LVGhoj för 20 papp
Det är ju som vanligt svår att inte jämföra med "Ful-tyskar", fast man får ju inte riktigt samma service och det kan ju vara svårt att veta storlek för nybörjare vid postorderköp.
Men det känns lite svårt att motivera 10 - 12k för en Sora/Tiagra cykel när du kan få en med full Ultegra för 10k...
http://www.ciclib.de/Raeder/Rennrae...onId=&a=article&ProdNr=A4675&t=98&c=583&p=583

eller en 105-utrsutat för en bit unde 8k
http://www.bike-discount.de/shop/k94/a31814/rps-60.html

Och då är det ändå inte tal om den vanliga bakväxelstrimningen. Så jag vet inte om jag skulle hålla med om att Peak är prisvärda

Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:
> 35 000:-, är du säker på att det inte var
> lev.rek. pris(leverantörens rekomenderade pris)?
> Eftersom Peak är deras egna märke så är detta
> lev.rek.pris bara att ta med en nypa salt, fråga
> de i butiken så får du nog ett vettigt svar.

35 000 spänn för en hoj med butikens eget märke är naturligtvis helt uppe i det blå. Cykelcity tar 20 995:- för sin motsvarighet, fast då med NYA Ultegra: http://www.cykelcity.se/1679. Trist att Sportex kör med Cykelringentaktik.

Peak LVGhoj för 20 papp
D e inte alls svårt att motivera, precis som jag skrev tidigare är komponenter en liten kostnad jämfört med fälgar och ram, visserligen är lvg sti-reglage ganska dyra men det är fortfarande stommen som räknas. E-handel går inte att jämföra med butik eftersom du hela tiden kan referera till en säljare osv. Jag gillar e-handel men jag själv känner mig tryggare med en säljare.

Det va inte peak som kostade 10-12k utan peak låg på 6-8k.

Enda gången man sätter no name på något är när man inte kan stå för d man säljer eller om man köper "råa" ramar från fabrikerna. Anledningen till att det är mycket no name på dirtsidan är att de rycker bort dekaler, sprejar eller lämnar in på lackering själva.

Det finns en annan version av varför man skriver namn på cyklarna. Om det inte finns något namn att referera till hur ska man då veta att cykeln är köpt i just den butiken jag jobbar när flera cykelmärken har likadana ramar från samma fabrik. Kvitto spelar i detta fall ingen roll. Rycker man dekalerna från cykel eller målar över försvinner även garantin.

Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:

> Rycker man dekalerna från cykel eller målar
> över försvinner även garantin.

Där får du nog fundera lite över konsumentlagstiftningen.

Peak LVGhoj för 20 papp
Jag skrev att 35k är dyrt och inte värt utan 20k kan jag mycke väl tänka mig.
Köp den med nya ultrgra det skulle jag ha gjort men sportex lvg hoj för 20k är nog en fjolårsmodell isf, kanske går att pruta eller få pedaler o skor på köpet, testa! Om 6 mån är även "nya" ultegra fjolårsmodeller.

Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:
> Om det inte finns något namn
> att referera till hur ska man då veta att cykeln
> är köpt i just den butiken jag jobbar när flera
> cykelmärken har likadana ramar från samma fabrik.

Ramen har ett serienummer.
Jag kan sätta på Peak-dekaler på en ommålad Scott och ändå hävda garanti (inte för lacken då) om serienumret stämmer.

Peak LVGhoj för 20 papp
Hur menar du med konsumentlagstiftningen? Garanti är ett valfritt åtagande från varje butik eller kedja. Om kunden har gjort yttre påverkan på cykeln måste kunden bevisa för de i butiken att felet varit sedan köpesdagen. Reklamationsrätt går inte i detta fall heller, vilket jag e ganska säker på. Förklara gärna vad du menar, jag kan ha fel.

Peak LVGhoj för 20 papp
Visst att cykeln har ett ramnr men det är ingenting cykelbutikerna bokför eller sparar. Det sparas i en databas när man köper crescent eller monark för då ingår en s-reg "självriskeliminering".

I detta fall är jag osäker på om fabrikerna för statistik på ramnr till kedjorna och även om fabriken för statistik borta i Asien har jag svårt att tro att det skulle ligga på säljarna i butikerna.

Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:
> D e inte alls svårt att motivera, precis som jag
> skrev tidigare är komponenter en liten kostnad
> jämfört med fälgar och ram, visserligen är lvg
> sti-reglage ganska dyra men det är fortfarande
> stommen som räknas...

Men nu är det ju inte så att Peaken har några höjdar-hjul, wh-r500 och ramen är väl knappast heller något extraordinärt utan bara en i mängden av asien-tillverkade, varken bättre eller sämre...

Så det känns som Peak kommer ganska långt ner på listan över tänkbara cyklar tack vare priset snarare än pga namnet...

Peak LVGhoj för 20 papp
Jag menar inte att peakcykel är någon wow hoj och jag förstår. Jag skulle också välja en annan hoj. De är fortfarande bara cyklar i mängden men jag vet att det finns många likvärdiga cyklar som också är dyrare men också likvärdiga för samma priser.

Jag menar inte heller att peakcyklarna har en bra stomme men det är bra första hojar för de som vill pröva på.

Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:
> Visst att cykeln har ett ramnr men det är
> ingenting cykelbutikerna bokför eller sparar. Det
> sparas i en databas när man köper crescent eller
> monark för då ingår en s-reg
> "självriskeliminering".
>
> I detta fall är jag osäker på om fabrikerna
> för statistik på ramnr till kedjorna och även
> om fabriken för statistik borta i Asien har jag
> svårt att tro att det skulle ligga på säljarna
> i butikerna.

serienumret står på kvittot du visar upp när du reklamerar.
Jag har förvisso inte köpt cykel på Sportex eller liknande, så där kanske det bara står "cykel 4995:-"

Peak LVGhoj för 20 papp
Jag skrev att kvitto inte spelar någon roll. Man måste fortfarande veta att varan kommer från butiken. De har inte med kvittot att göra utan varan.

Om du köper en lacoste piké och sliter bort emblemet och lapparna inuti. Tror du att det går bra att få en ny sen när den blivit urtvättad även fast du har kvitto kvar.

Konstigt exempel men ni kanske förstår ändå vad jag menar.

Peak LVGhoj för 20 papp
Fikasvettot skrev:

>
> serienumret står på kvittot du visar upp när du
> reklamerar.

velociped skrev:
> Jag skrev att kvitto inte spelar någon roll. Man
> måste fortfarande veta att varan kommer från
> butiken. De har inte med kvittot att göra utan
> varan.
>

?

(Fikasvettot får min röst.)

Peak LVGhoj för 20 papp
men ramnr finns ju på cykeln och som finns på kvittot
dvs säljaren/butiken vet att de har sålt cykeln även om jag tagit bort dekaler

garanti är inget säljaren "bjussar" på det ingår i kons.köplagen (om jag fattat det rätt)

för övrigt förstår jag inte detta envisa försvarandet av peak
har du en själv?
säljer du dem?

peak är ett "skitmärke" oavsett om det är bra komponenter och delar och ramar.

colnago specialized osv är ett "positivt" märke

Peak LVGhoj för 20 papp
bollen: Nej, garanti är ett frivilligt åtagande av tillverkare. Däremot så har man en lagstadgad reklamationsrätt på ursprungsfel. Den är 3 år. Under de första 6 månaderna så antas alla fel vara ursprungsfel.

Peak LVGhoj för 20 papp
Garanti ingår inte i lagen, d e ett frivilligt åtagande. Varför tror du vissa har 3mån,6mån,1år,3år. De är för att butikerna eller kedjorna bestämmer själva. Jag försvarar inte peak som märke. Det började med att jag skrev att en cykel med kolfiberram och genomgående ultegra verkar som ett bra pris "normalpris" kanske skulle vara bättre benämning. Jag har arbetat på flera av Sveriges cykelkedjor och har även gått en handelsutbildning. Jag tyckte det va lite tråkigt att läsa det som stod så jag passade även på att berätta lite kuriosa om saker och ting.

Specialized är ett bra märke och deras cyklar görs av merida i deras fabrik som jag har för mig ligger i Taiwan av vad jag har hört. Jag har också hört att det är merida som står bakom specialized patent på fyrlänkad baksving för att slippa spänningar i kedjan vid bakdämpning. Specialized köpte patentet av merida av vad jag har hört men som sagt, jag kan ha fel.

Tänkte att du kanske ville ha mer kuriosa eftersom du kanske åker på en specialized för att du nämnde specialized.

Du gillar verkligen inte peak va?
Ett skitmärke även om de har bra komponenter, ramar och hjul. Då är d bara märket d e fel på och inte cykeln eller hur menar du. Du kan inte hata dekaler heller för du gillat specialized, jag blir förvirrad.

Jag förtydligar återigen att jag försvarar inte peak för något som helst.

Peak LVGhoj för 20 papp
Ramnr står aldrig på kvittot tillsammans med kvittonr om kunden inte själv skriver dit det och då kan man fortfarande inte vara säker på om just den cykeln är köpt i butiken.

Jag vet att reklamatinsrätten är så med ursprungsfel. Jag ville bara påpeka att man som säljare i cykelbutik måste veta att cykeln är köpt på den kedjan/butiken för att kunna hjälpa kunden vidare med ärendet.

Vi tar peakcykeln som exempel. Fabrikerna i Asien som gör peakramen kanske tillverkar 200k ramar och Sportex har 300. Det betyder att sportson, cykelringen och en massa andra kan ha likadan ramar i sina butiker. Om den då sprejas om, hur ska då säljaren kunna se om cykeln är såld i hans butik när den inte går att spåra ramnr.

Notera att detta va ett exempel och inget faktabaserat.

Peak LVGhoj för 20 papp
bollen skrev:
> men ramnr finns ju på cykeln och som finns på
> kvittot
> dvs säljaren/butiken vet att de har sålt cykeln
> även om jag tagit bort dekaler
>
> garanti är inget säljaren "bjussar" på det
> ingår i kons.köplagen (om jag fattat det rätt)
>
> för övrigt förstår jag inte detta envisa
> försvarandet av peak
> har du en själv?
> säljer du dem?
>
> peak är ett "skitmärke" oavsett om det är bra
> komponenter och delar och ramar.
>
> colnago specialized osv är ett "positivt" märke

Har jag fattat dig rätt att om det är två identiska cyklar delmässigt, alltså samma rammodell, samma växelsystem osv och på en står det peak och på den andra står det colnago så är de inte lika bra?

Peak LVGhoj för 20 papp
jag hatar inte peak inte heller biltema osv

det som gör dig förvirrad är att i allt som säljs så finns det värden i olika märken
en del märken har i stort sett noll i värde (peak, biltema, hammarby, aik, dressman)
och andra märken som har höga värden (djurgården, colnago nudie osv)
även om dressman jeansen är gjorda i samma fabrik i indien och håller lika bra kvalitet som nudie jeansen så köper de flesta nudiejeansen även om de kostar 1000 kr mer.
ekonomisk logik???
knappast, men så funkar det allt som oftast och de flesta av oss är så inom flera intresseområden

det är väl jättebra att , som du säger, peak gör billiga instegscyklar för nybörjare
men cyklister som ska spendera 20-34000 kr kommer knappast köpa en peakhoj, de köper annat (som btw är mer prisvärda än peakskolfiberhoj) som tex fulkineser och fultyskar

kadens hade väl ett par nummer sedan en artikel om ämnet kina och taiwan och carbon
om jag minns rätt så stod det att det finns 3-4 fabriker i världen som producerar i stort sett alla kolfiber ramarna

horstlänken de verkar mena finns det väl ganska mkt historia kring och merida kanske har ägt den vad vet jag men den är uppfunnen av horst leitner och ägs numer av specialzed
http://wiki.answers.com/Q/What_is_a_Horst_link

Peak LVGhoj för 20 papp
> Har jag fattat dig rätt att om det är två
> identiska cyklar delmässigt, alltså samma
> rammodell, samma växelsystem osv och på en står
> det peak och på den andra står det colnago så
> är de inte lika bra?

läs mitt andra inlägg efter ditt om värden

bra är en definitionsfråga
subjektivt bra?
tyskt tour blindtest bra?
coolt att ha bra?

männioskor funkar olika och värderar olika
min svåger tycker att hans tunturihybrid funkar lika bra som min wilierracer och skulle aldrig lägga pengaran på cykel som jag gör...å andra sidan köpte han en porsche för 350000 kr i våras

Peak LVGhoj för 20 papp
Fast nu svarade du inte på min fråga, du svarade på vad som är "ballast" och det var inte det jag undrade, det har jag fattat helt och hållet. Tycker du att EXAKT samma komponenter med olika namndekaler på ramens rör gör en till instegscykel och en till proffscykel?

Peak LVGhoj för 20 papp
det jag menar är att även om två likvärdiga produkter fast med olika namn
peak vs colnago
dressman vs nudie
så kommer kunden i de flesta fall betala mer för det mer postivtvärdeladdade märket

inget konstigt
rättvist, nej men vem bryr sig?

Peak LVGhoj för 20 papp
Jag förstår precis vad du menar och jag håller med. Missuppfattning av mig då kanske. Jag förstår om ingen köper peakcykeln men jag tyckte det ändå lät vettigt. Det va bara det jag menade. De flesta ramarna görs i samma fabriker och sen sitter det shimano på, jag ser det bara som vilken annan cykel som helst men jag e inte sån stor märkesfantast heller iofs.

Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:
> Hur menar du med konsumentlagstiftningen? Garanti
> är ett valfritt åtagande från varje butik eller
> kedja. Om kunden har gjort yttre påverkan på
> cykeln måste kunden bevisa för de i butiken att
> felet varit sedan köpesdagen. Reklamationsrätt
> går inte i detta fall heller, vilket jag e ganska
> säker på. Förklara gärna vad du menar, jag kan
> ha fel.

Garanti är ett valfritt åtagande från varje butik, absolut. Uttryckte mig klumpigt och en aning kort, ber om ursäkt för det.
Men ändå: Om butiken gjort ett garantiåtagande till en konsument, och konsumenten gör som beskrevs tidigare, dvs drar bort logotyper från ramen, hur skulle detta någonsin kunna påverka ett fel i t.ex. en svetsfog? (Självklart ska man dock kunna visa att man köpt varan, genom ett kvitto, även om kontoutdrag och liknande har räckt i praxis under vissa omständigheter)

Vet inte riktigt om du menar att kunden inte kan göra gällande felet pga yttre påverkan eller om du menar att butiken kan neka för att de inte med säkerhet kan se att cykeln är köpt hos dem?

Skulle det då vara så att säljaren menar att cykeln inte är köpt i hans butik är det dock upp till säljaren att bevisa det. Sedan är ju frågan vad garantiåtagandet i praktiken innebär som inte reklamationsrätten täcker? Ofta brukar det handla om någon form av förlängd reklamationsrätt eller liknande, ibland gällande en specifik egenskap, t.ex. rostskydd. Så länge denna egenskap inte försämras av den yttre påverkan gäller garantiåtagandet.

Ett jämförande (men något haltande) exempel är att du köper en fabriksny mercedes, som från dag ett har problem med kopplingen, men du får inte reklamera felet för att någon snorunge brutit lös emblemen från karossen.

Den enda gången reklamationsrätten inskränks för att konsumenten dragit bort en logotyp är om konsumenten reklamerar varan på grund av att logotypen saknas.
-
I övrigt vill jag bara tillägga att jag inte heller tycker det är något märkligt med en kolfiberhoj med ultegrakomponenter i butik, i Sverige för 20.000kr. Det är kanske inte det allra mest prisvärda, men jag förstår inte riktigt trådens första inlägg.

Tillbaka
Topp