Peak/Sjösala - Hjälp med billig pendlarcykel

Sago

Ny medlem
Tjo,

Jag är trött på att köra bil när vädret tillåter en att cykla till jobb. Jag har bara drygt 4km nedförsbacke till jobbet så vägen dit är snabbt fixad utan svett. Det är dock inte omöjligt att jag svänger in om gymmet då och då vilket skulle göra att jag har en totalsträcka på strax över 1 mil om dagen.

Jag har tittat lite på begagnade cyklar men tycker utbudet är dåligt. Så jag började titta på nya budgetcyklar och har fastnat för två stycken. Följande modeller är jag intresserad av:

http://www.onlinecykel.se/herrcyklar/peak-c-pt-franklin-28-58cm-gra
http://www.onlinecykel.se/herrcyklar/sjosala-ronnang-28-3vxl-svart

Jag har lånat min sambos skeppshult 3vxl och tycker den är lite jobbig i backarna. Jag hade helst velat ha en växel mellan 1 och 2. Nu är det en damcykel och möjligtvis får man sämre kraft med den med tanke på hållningen. Men 3 vxl är ändå något som oroar mig lite.

Är Peak en okej cykel för ändamålet?
Är 58cm ram rätt vid en längd på 183 cm? Står 180-200cm i beskrivning.

Förrutom lås, är det något annat som är smart att köpa direkt? Typ olja etc. för service?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Det måste ju gå att hitta nåt begagnat som är både billigare och bättre än de där om man har lite is i magen. Kanske vänta nån månad tills folk börjar titta i sina förråd igen. Tror att en cykel i stil med Peaken (fast beggad) passar bra till ditt ändamål på 2x4km cykling. Håll dig borta från Sjösala/Skeppshult/andra tunga usla cyklar.

Ett tips om du vill ha en ny cykel är att kolla in XXL när de har cykelrea. Jag köpte själv en pendlarcykel för 2000 spänn där förrförra året, vilket kändes och fortfarande nu känns som ett fynd. Cyklar 2x15km med den i dåligt väder och på vintern.

Jag är 184-185 ca och trivs bäst på 56cm-ramar. Skulle säkert kunna cykla på en 58 också. Du bör prova den innan du köper och se om det känns bra.

Min bild av Peak, baserat på att skruva mycket med begagnade cyklar, är dåliga komponenter men faktiskt rätt ok ramar för att vara varuhuscykel. Lätta. Skulle jag välja mellan säg peak-sjösala-skeppshult-yosemite-logan skulle jag ta en peak, o sen byta komponenter vartefter de pajar.
Men det är jag, min vän som stått på team sportia o monterat dem säger att de är skit o allt är trasigt från början. Vilket borde betyda att det är skitkomponenter.

Jag har en Peak PT Franklin, dam modellen. Jag använder den som vinter och fulväders pendlarcykel.
Det är dåliga komponenter på den, men kan du laga/serva den själv kan den vara OK. Dock tycker jag att priset är för högt med tanke på komponenterna. Jag köpte min på en kampanj som Team Sportia hade. Jag gav ca 2250, utan lampor, men med lås (som jag tror inte ingår på "din" cykel). Med tanke på komponenterna så skall man inte ge mycket mer.

Cykeln har 7-delad frihjulskrans (som jag tror är på väg bort från marknaden), inte kassett, så det är nästan inget urval av reservdelar. Baknavet på min cykel höll ca 400 mil, sedan gav det upp. Hjulaxeln var böjd. Navtypen har tydligen dålig rykte, så jag skaffade ett nytt hjul för kassett + ny kassett.
Jag har fått problem med styrlagret, men än håller det.
Däcken verkade vara dåliga, jag fick ca 1 punktering/månad, sedan bytte jag till bättre däck.

Sjösala vet jag inte mycket om. Både Peak och Sjösala säljs av Team Sportia. Peak är deras lågprismärke.

Fördelen med Peak cykeln framför den 3 växlade Sjösala, är att utväxlingsomfånget är mycket större, så man kan cykla i uppförsbackar utan att trötta ut sig.

Men om du inte cyklar mer än 1 mil/dag så borde nästan vad som helst fungera.

Om du inte har bråttom med cykelköpet, så kan du hitta begagnade cyklar på ex Blocket, som är klart bättre. För ca 3-4 tusen får du en hybridcykel, 1-2 år gammal, från något av etablerade märkena.
Eller en med 7-växlad navväxel (istf 3).

Kona Dew är nedsatt till 3300:- på Wiggle, även om storleken är ett litet frågetecken (56 cm). Bra tillverkare med bra ramar, väldigt mycket instegshoj. Bättre är Biltema och Peak vilket borde ge roligare cykling vilket borde ge incitament att uppgradera dig till dyrare/bättre cykel. Och då är det bra om du inte lagt ut för mycket på första hojen.

http://www.wiggle.se/kona-dew-2014/

8 delad kassett (inte frihjulskrans)
Shimano Altus fram och bakväxel.

Senast ändrad:
XXL hade enligt någon tidningsannons (inte hemsidan ännu) extrabra pris på DBS K450 (igen).
Är väl måttligt kul iofs men inte lite trista som PEAK/Sjösala (IMHO).
Bor du nära någon XXL så kan du ju i vart fall kolla...

Tack för alla svar. Peak kommer alltså trilla sönder successivt och det är rätt drygt att behöva vända sig till en cykelhandlare en gång i kvartalet för att något är kasst.

Kona Dew verkar ju vara mycket bättre. De har ju gratis frakt också på Wiggle så då blir den "billigare" än Peak.

Jag får iofs köpa till lampa, och stänkskärm. Pakethållare klarar jag mig utan.

Behöver man något skydd för kedjan? Över 15 år sedan jag ägde en cykel :)

Min sambo har haft en Peak med Nexus 7-växlar i 15 år utan några problem. Den rostar lite mer än min motsvarande Crescent, men inget som påverkar funktionen. En helt OK brukscykel. Sedan finns det förstås massor av roligare cyklar.

>
> Ett tips om du vill ha en ny cykel är att kolla
> in XXL när de har cykelrea.

Mmm, men se upp för den på XXL som heter Spokes Roller. Efter två år har jag bytt typ allt utom ram och framhjul. Visserligen inte för att allt var trasigt utan tilldel för att det t.ex har blivit arvegods över när mtbn uppgraderats, men mycket var ärligt talat skit, blytungt eller båda delar. Lager som tar slut på nolltid, hjul som slår sig osv.

Gott val, fördelen med att köpa cykel från en riktig tillverkare är konsekvent (någorlunda) kvalitet. Peak, DBS osv är inte (längre, i fallet DBS) tillverkare utan importörer vars verksamhet är att dra på sina klibbor på ramar de fått tag i billigt från skiftande producenter.

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Min sambo har haft en Peak med Nexus 7-växlar i
> 15 år utan några problem. Den rostar lite mer
> än min motsvarande Crescent, men inget som
> påverkar funktionen. En helt OK brukscykel. Sedan
> finns det förstås massor av roligare cyklar.

+1 Jag körde min pt. Franklin i 5-6 år alla arbetsdagar året runt 5,5 km enkel resa. Inget som gick sönder utom slitdelar som skulle behöva bytas även på mer påkostade cyklar. Jag gillade geometrin också. Jag var rätt snabb på den (med mina mått mätt). Dock tung, och framhjulet satt inte mitt i framgaffeln, vilket gjorde det svårt att justera frambromsen. :-)
Jag skulle också ha tagit Konan i ditt läge.

För att svara på några av dina ovanstående frågor som jag glömt, kedjeskydd behöver du inget, men kanske en gummisnodd runt benet om du har breda byxor. Köp de extra delarna du behöver från Tyskland (tumregel: hela cyklar från England, delar från Tyskland). Rosebikes.se är en bra start. Stänkor förslagsvis SKS Bluemels, en flaska kedjeolja och en golvpump med tryckmätare (viktigt). Pumpa minst en gång i månaden, gärna var vecka, till rekommenderat däcktryck. Mindre däckslitage, färre punkor och lättare cykling. Lycka till och välkommen till klubben:-)

Tillbaka
Topp