Peakcycle Pt Lincoln, Någon??

sale

Ny medlem
Hej!
Köpte en Peak Pt Lincoln på sportex igår. Dom har utförsäljning.
Den kostade 8999:- (ord. 12999:-)
När jag kom hem så kunde jag inte hitta något bra skrivet om Peak.

PÅ cykeln sitter komplett Shimano alfine system med hydrauliska skivbromsar, navväxel m.m
http://www.sportex.se/pt-lincoln-28-p-3874-c-596.aspx

Idag var jag uppe och pratade med dom om jag fick lämna tillbaka den och det gick bra.

Min fråga då. är det någon som har en sådan cykel? är den bra/dålig?

Egentligen vet jag inte vad som skulle vara dåligt då det endast är ramen som är från peak.

Jag tycker den verkar vara jämförbar med Scotts Sub 10. Dock är den 2000:- dyrare.
Men det finns andra som sportson har rea på. dock med utanpåliggande växlar.
t.ex Nishiki pro SLD eller någon annan.
Kravet är att det ska gå få på dubbdäck.

Nåväl vet inte hur jag ska göra då jag måste lämna tillbaka den senast idag.

Råd, tips och tankar är välkommet.
Cykeln ska användas till och från jobbet ca. 1,5 mil enkel väg. någon grusväg och stig på vägen.

Mvh Magnus

Jadu, för nio tusen hade jag köpt en cykelcross istället. Vad som är bra & bäst för dig kan nästan bara du avgöra. Jag skulle ha köpt en enklare Kona CykelCross för pendlingen med utanpåliggande vxl-system. Dte kanske krånglar mer men är också kanske enklare att fixa längs med vägen om något skulle hända?

Peak är enligt mig inga cyklar man höjer ögonbrynen för direkt. Men det finns prisvärda alternativ hos PEAK. Dock tycker jag 9000:- är lite mycket för att vara en rea-cykel.

Jag vet inte men min gissning är att det försvinner tillsammans med Kungs då dem har ganska dåligt rykte. Antagligen ertätts det med Team Sportias "egna" fabrikat, Sjösala och Extream. Större volymer=bättre marginaler. Det är vad jag tror iaf.

Cyclocross har jag varit inne på.. men jag har en racer som jag ämnar att sälja..
men man kan ju iofs testa en :)
Merida ska jag kolla på...

Han på sportex sa att team sportia skulle sälja peak.. men han visste inte hur länge.
Dock tror jag bara det är så länge deras cyklar finns, men jag vet inte.
Jag tyckte denna Peak-cykeln verkade bra med dom inkapslade naven och dynamon.
Han sa att alfie är shimanos värsting-system.
Jag vill ha en snabb och smidig Pendlar/stads-cykel som inte krånglar och som man kan köra året runt, och även genom skogen (grus och någon stig) för att spara några km

Men jag har nog bestämt mig för att lämna tillbaka den då jag gärna vill testa ordentligt (fick bara testa inne i butiken) och även prova några andra modeller.

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Att det står Peak på ramen är väl lite av ett
> stöldskydd i sig självt, bra på en pendlare?
> ;-)

Haha.. ja men för det priset kanske det borde stått något annat också har jag förstått nu..
Dock så känns den bra när man testar lite inne...
men det går ju inte jämföra med att testa utomhus ordentligt..

Som du säger själv så är det ju egentligen bara ramen som levereras av Peak, och hur den känns på en så kort sträcka som 15km är väl egentligen rätt ointressant? Jag tror att skillnaden du hinner uppleva på de 40 minuterna jämfört med en Scott Sub t.ex är förhållandevis försumbara...

Visst skulle det gå snabbare att komma till jobbet med en cyclocross, men ärligt talat - cantibromsar och utanpåliggande växlar v.s växelnav och hydrauliska skivbromsar under vintertid, det känns som en given seger i funktionalitet för Peak?

Antar att du menar vanliga v-bromsar?
jag tror inte jag kommer märka någon skillnad alls...
Däremot är jag mest osäker för att jag inte kunnat prova den ordentligt.
Eller för den delen jämföra med någon annan modell.
ska jag lämna tillbaka den så är det ju idag.
Dom andra modellerna är svåra att testa nu med snö och skit.
Det enda som jag tycker talar emot är andrahandsvärde, och som någon skrev att det kanske är sämre rull i en peak.. jag har inte en aning.
Hade den varit något billigare så hade jag inte tvekat.. men för en cykel som nästan kostar lika mycket som en scott sub10 så känns det som bättre andrahandsvärde m.m.

denna peak har dessutom inbyggd navdynamo.. bra/dåligt??

Jag menade jämförelsevis med en cyclocross som många föreslagit, där brukar det i regel handla om cantibromsar på de flesta modellerna. Men visst, jämför gärna skivbromsar med v-bromsar också när fälgarna är täckta i slask, vägsalt och is - då är du nog glad för skivbromsarna som inte påverkas alls av vintern...

Drivlinan rullar ju klart bättre på en cykel med utanpåliggande växlar, OM du sköter om drivlinan pedantiskt med rengöring och smörj. Men handen på hjärtat, det kommer du inte att göra - så då är det nog mindre friktion i ett Alfine-nav ändå.

Sen att titta på andrahandsvärdet på en cykel i den här prisklassen, som gått som pendlare i 4-5 år (för du köpte väl inte cykeln bara för att kunna sälja den på en gång igen?) så är det ju klart att Scott har bättre andrahandsvärde än Peak...

Fast uppriktigt talat, vad handlar det om för siffror i verkligheten - någon femhundring i skillnad på andrahandsvärdet? Säg 3.500 för Scott'en och 3.000 för Peak'en...? Under den tiden kommer Scotten med utanpåliggande växlar förstås ha kostat dig mer än mellanskillnaden i underhåll och slitagedelar på den utanpåliggande drivlinan.

Vad är viktigast - en cykel som passar dina behov eller att du som konsument får maximal valuta för dina kronor?

Nu säger jag ju inte att Peak kanske är ditt optimala val, men det låter lite som att du är mer besatt av cykelns värde än cykelns användningsområde...

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag menade jämförelsevis med en cyclocross som
> många föreslagit, där brukar det i regel handla
> om cantibromsar på de flesta modellerna. Men
> visst, jämför gärna skivbromsar med v-bromsar
> också när fälgarna är täckta i slask,
> vägsalt och is - då är du nog glad för
> skivbromsarna som inte påverkas alls av
> vintern...
>
> Drivlinan rullar ju klart bättre på en cykel med
> utanpåliggande växlar, OM du sköter om
> drivlinan pedantiskt med rengöring och smörj.
> Men handen på hjärtat, det kommer du inte att
> göra - så då är det nog mindre friktion i ett
> Alfine-nav ändå.
>
> Sen att titta på andrahandsvärdet på en cykel i
> den här prisklassen, som gått som pendlare i 4-5
> år (för du köpte väl inte cykeln bara för att
> kunna sälja den på en gång igen?) så är det
> ju klart att Scott har bättre andrahandsvärde
> än Peak...
>
> Fast uppriktigt talat, vad handlar det om för
> siffror i verkligheten - någon femhundring i
> skillnad på andrahandsvärdet? Säg 3.500 för
> Scott'en och 3.000 för Peak'en...? Under den
> tiden kommer Scotten med utanpåliggande växlar
> förstås ha kostat dig mer än mellanskillnaden i
> underhåll och slitagedelar på den
> utanpåliggande drivlinan.
>
>
> Vad är viktigast - en cykel som passar dina behov
> eller att du som konsument får maximal valuta
> för dina kronor?
>
>
> Nu säger jag ju inte att Peak kanske är ditt
> optimala val, men det låter lite som att du är
> mer besatt av cykelns värde än cykelns
> användningsområde...

Nej jag menade inte att jag länner skillnad på bromsarna för det gör jag absolut.. jag menar skillnad på en peak ram eller scott ram.. där märker jag nog ingen större skillnad...
Nej jag är inte så mycket intresserad av värdet.. mer att om jag tröttnar eller dyligt så är det nog lättare att sälja cykeln om det står scott på.

Fick faktiskt ner priset på en scott sub10 till 10.000
på en annan cykelaffär, så det känns mer bra.. :)

Antar att det är bättre hjul och däck original på den... ?
Annars är det nog samma komponenter som på peak.
shimano alfine.

För 1.000 kr mellanskillnad så kan man väl uppgradera däcken rätt hyggligt :) ...eller om man ska göra en vettig investering så uppgraderar man däcken för 500 och sadeln för 500... Scott Sub-sadlarna är inte särskilt mycket att hänga i granen heller :)

Tillbaka
Topp