Pedal- och sko-kombo för trail/enduro

Var o körde ett rejält lerigt och halt ESS Hallandsåsen i helgen - galet kul! :)

Körde med mina vanliga XC-skor och CB Candy pedaler. Detta visade sig vara en ganska dålig idé. Så fort jag klickade ur för att t.ex. ta en sväng (vilket blev ganska ofta) fylldes både pedal och sko med lera och gjorde det skitsvårt att komma i pedalen igen.

Så nu funderar jag på vilken pedal- och sko-kombo man ska satsa på. Vill ha SPD, fast någonting som man kan cykla med oavsett om man är i eller ur klickad, alltså något med grepp som flats fast med SPD funktion - tror ni förstår vad jag menar ;)

Så vad rekommenderas? Vad kör ni själva?

Gillar du känslan i Crank brothers pedaler rekommenderar jag mallets. Jag kör Five Ten Hellcat Pro, men five ten har väl inte bäst track record för hållbarhet senare år. Afton skorna ser coola ut men de jag provade passade inte min fotform, men nåt med lite klibbigt gummi och plsttis sko mönster hjälper ju.

Lite tröttnat på känslan i CB, lite sugen på något med lite mer "distinkt" känsla, I CB rör sig ju foten en del utan o lossna och hör inte heller alltid när de klickar i. Annars är det något Mallet-liknande jag tror jag är ute efter

Tror inte du hittar något system där du sitter fast som är bättre i leta jämfört med CB. Jag upplever det lättare (och lite mindre kritiskt) att komma i med plattform. Jag kör Mallets DH och Shimano AM9. Har inga pinns i pedalerna.

jofahjalm sa:
Tror inte du hittar något system där du sitter fast som är bättre i leta jämfört med CB. Jag upplever det lättare (och lite mindre kritiskt) att komma i med plattform. Jag kör Mallets DH och Shimano AM9. Har inga pinns i pedalerna.
Nej precis. Lera är svårt. Man får hålla fötterna i pedalerna om man vill sitta fast.

Jag personligen gillar att det är mycket float utan att jag lossnar, jag brukar röra mig rättså mycket på hojen och har upplevt att jag klickat ur pedaler när jag vridit foten. Men nej, de är inte särskilt distinkta i i- och urklick.

Crossmax sa:
Utan att själv ha provat kanske Time skulle kunna vara något? Liknande system som CB, men kanske (?) mer distinkt.

Jag skulle säga att Time är snarlikt CB på alla sätt, förutom att deras pedaler verkar hålla bättre. När mina Time gick sönder akut inför en helg med planerad cykel för några år sedan hade lbs bara ett par candy3 på lager. Skulle säga att det var mycket större skillnad mellan olika skor på samma pedal än mellan Time och CB pedalen. Vill man ha mer distinkt kan man ju också köpa klossar med mindre float, iaf till Time (atac easy tror jag de med 0° heter).

Annars tror jag för övrigt inte heller du hittar en klickpedal med bättre lerrens. Man får sparka till lite ibland bara.

Min upplevda nackdel med CB över SPD är att det är svårare att stå på pedaler och vrida / knö i klossen i pedalen.
Med CB behöver man mer lyfta foten / komma bakifrån och banka i, med SPD kan man ta svängen utan att vara iklickad och trycka till. Det är kanske enklare att komma i CB utan pins men då står man å andra sidan sämre när man inte är iklickad.

CB är klart bättre om man har mycket lera under skon.
När man sitter ner är det inget problem men när man står upp är det meckigare att få i en fot som trilskas.

Plattisar är helt klart enklast när det är så lerigt och halt som det var i helgen men har andra nackdelar som suger.

Jo plattisar kräver ju en insats i att lära sig cykla igen om man har konstig teknik när man sitter fast.

Det syns ju även på proffsen t ex på hardline igår att även de har lite meck att få fast foten igen när de satt ner den i kladdet.

Tillbaka
Topp