Pedal som lossnar - del saknas?

• Trådstartare Trådstartare d13
  • Start datum Start datum

d13

Medlem
Hej!
Har en cykel som jag fått så att dottern har något att cykla på. Nu verkar det dock som om det saknas en del för ena pedalen sitter inte fast, trots att jag drar åt muttern. Det ser ut som om det är något som saknas men jag vet inte riktigt vad eller vad som behövs för att fixa problemet.
Jag hoppas bilderna förklarar problemet mer utförligt.
Tackar!

Bilagor

• 20230909_085011.jpg
    20230909_085011.jpg
    546.3 KB · Besök: 344
  • 20230909_085018.jpg
    20230909_085018.jpg
    538.9 KB · Besök: 246
  • 20230909_085014.jpg
    20230909_085014.jpg
    587.1 KB · Besök: 236
Hej!
Har en cykel som jag fått så att dottern har något att cykla på. Nu verkar det dock som om det saknas en del för ena pedalen sitter inte fast, trots att jag drar åt muttern. Det ser ut som om det är något som saknas men jag vet inte riktigt vad eller vad som behövs för att fixa problemet.
Jag hoppas bilderna förklarar problemet mer utförligt.
Tackar!
Vevarm menar du. Skruven som ska hålla vevarmen på plats sitter ju kvar så det är kanske godset i armen som försvunnit.
Då behövs en ny vevarm.
Men ta en bild av den lösa armen så man ser in i hålet. Alltså lägg den mott en vit bakgrund.

Lite fler bilder. Även fast jag drar åt muttern, så lear den upp sig direkt när jag börjar trampa på pedalen. Det ser ut som om någon del saknas mellan själva pedalarmen och cykeln där metallen är exponerad. "Hacken" på cykeln ser ju ut som om den skall hålla något.

Bilagor

• 20230910_120612.jpg
    20230910_120612.jpg
    615.4 KB · Besök: 169
  • 20230910_120433.jpg
    20230910_120433.jpg
    1.3 MB · Besök: 143
  • 20230910_120439.jpg
    20230910_120439.jpg
    893.9 KB · Besök: 160
  • 20230910_120550.jpg
    20230910_120550.jpg
    1.4 MB · Besök: 168
  • 20230910_120559.jpg
    20230910_120559.jpg
    833 KB · Besök: 158
  • 20230910_120603.jpg
    20230910_120603.jpg
    1.1 MB · Besök: 151
  • 20230910_120609.jpg
    20230910_120609.jpg
    678.4 KB · Besök: 138
Hacken är där du fäster vevlagerverktyget.
Det enda som saknas är täcklocket , men det är inget som påverkar funktionen.
Vevarmen lossnar troligtvis för att den har suttit löst så att materialet har blivit slitet.
Vevarmen ser extremt sliten ut.

Täcklocket är det som skall täcka mutterhuvudet? I så fall har jag det men tog bort det så att det skulle synas bättre.
Så köpa en ny vevarm skulle kunna lösa det? Om ja, kan man köpa vilken som helst?

Lite mycket fluff i tråden, men ditt problem är som @storfiskarn (och @Pfaff dessförinnan) beskriver saken en utsliten vevarm.

Lösningen är att du köper ett nytt vevparti med samma specifikationer som det du har (vevarmslängd, klingantal och klingstorlek) samt ett nytt vevlager likt det du har (axelns längd är det viktigaste, gängan i ramen på en dylik cykel är snudd på standardiserad). För att göra detta behöver du ett vevlagerverktyg (hylsa eller nyckel som passar i fattningen där du tror att något saknas) samt vevavdragare. Du behöver även kunna byta pedaler mellan gamla och nya vevpartiet, och ibland behövs en extra tunn nyckel för att få loss pedalerna.

Lycka till!

Stort tack för svaret.
Det låter rätt krångligt och inte jag kommer göra speciellt ofta. Borde jag lämna in cykeln istället? Har inte tummen mitt i handen, men behöver ha den klar till nästa helg och skulle helst inte behöva leta delar på tio olika ställen. Men allt kanske går att få tag på fort typ hos amazon eller cykekraft eller dyl?

Du behöver verktyg som kostar ungefär som själva delarna kanske, så gör du det en gång men aldrig igen kanske det är onödigt och bättre att lämna in. Räkna dock med att det lär kosta en slant, kanske 1500 kr eller så för vevparti, vevlager och lite arbete. Inte för att jag vet så noga, men tänker att det är en fullt rimlig peng. Väl bytt håller sådana grejer en smärre evighet om de inte lämnas ute i regnet.

Livet med billiga, enkla och lite slitna cyklar kräver att man antingen mekar själv eller inser att inköpspriset bara är en delkostnad av att äga en cykel. Tror många köper cykel för 1500 kr och direkt behöver lägga lika mycket på att få den att fungera..

Täcklocket är det som skall täcka mutterhuvudet? I så fall har jag det men tog bort det så att det skulle synas bättre.
Så köpa en ny vevarm skulle kunna lösa det? Om ja, kan man köpa vilken som helst?
Kan tro du hittar allt på närmaste Biltema.
Största problemet blir antagligen att få loss vänster vevlagerskål. Den är misstänkt lik de *skålar Monark/Crescent klämde dit förr. De kan sitta nåt överjävligt och behöva demoleras och plockas ut bit för bit om man har otur. Är det metall ska det inte vara något problem.
Och fetta in alla kontaktytor före montage av nya prylar.

Edit, *plastskålar!

Senast ändrad:
Ni andra vet säkert bättre men i alla fall: varför tycker ni att vevlagret behöver bytas? Jag kan inte se att ts har klagat på hur det fungerar.

Vevlagret behöver inte bytas. Axeln är härdat stål och vevarmen är aluminium. Axeln har tuggat sönder vevarmen för att det har suttit löst och dom passar inte ihop längre. Du behöver en ny vevarm i rätt längd för fyrkants lager. Finns massor och en lbs ska säkert kunna hjälpa dig med en ny vevarm för billiga pengar.

Ni andra vet säkert bättre men i alla fall: varför tycker ni att vevlagret behöver bytas? Jag kan inte se att ts har klagat på hur det fungerar.

Jag undrade samma sak. På din bilderna är vevaxeln inte i fokus, så jag är inte säkert på att den inte är sliten på utesidan, men det verkar bra. Vanligtvis är det anläggsutan av vevarmarna som sliter snabbare än anläggsutan av vevaxeln. Som sagt, om den vevlager snurrar bra behöver den inte bytas.

När vi nu ändå är inne på minsta möjliga insats. Om du hittar ett vevparti med lika långa vevarmar som det gamla kanske det räcker att byta den vänstra vevarmen just nu. Det skulle spara en del bök med kedjeskydd och att ta loss den andra vevarmen och (väl?) därmed inget behov av specialverktyg utom kanske en pedalnyckel.

Lite fler bilder. Även fast jag drar åt muttern, så lear den upp sig direkt när jag börjar trampa på pedalen. Det ser ut som om någon del saknas mellan själva pedalarmen och cykeln där metallen är exponerad. "Hacken" på cykeln ser ju ut som om den skall hålla något.
Det är svårt att se slitaget på det fyrkantiga hålet i vevarmen pga smutsen. Men om hålet är oskadat bör det gå att spänna fast veven. Bulten ska dragas i med stor kraft. Själv använder jag en 14/15 mm hyls men 150 mm spak och drar fast med kraft. Men allt förutsätter att fykantshålet är oskadat!

Det är svårt att se slitaget på det fyrkantiga hålet i vevarmen pga smutsen. Men om hålet är oskadat bör det gå att spänna fast veven. Bulten ska dragas i med stor kraft. Själv använder jag en 14/15 mm hyls men 150 mm spak och drar fast med kraft. Men allt förutsätter att fykantshålet är oskadat!
Syns ju rätt tydligt att hålet är helt missbildat.

Jag har 2 st 170mm vevar liggandes som kanske kan vara till hjälp?

Men är det en barncykel så är det såklart kortare vevar

Bilagor

• 83ADEA4B-B115-413C-A1E5-94222753DEB3.jpeg
    83ADEA4B-B115-413C-A1E5-94222753DEB3.jpeg
    789.9 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
Kolla återbruk vid återvinningsstationen... gamla hojar med sådana standardprylar går för en spottstyver. Man behöver ju verktygen dock. Hur ser gängorna ut på skruv och i vevaxeln? Är de okej? Det ska gå lätt att skruva in skruven och kännas "rent".

Tillbaka
Topp