pedalen lossnar...

scott730plus

Aktiv medlem
pedalen lossnar...
Lånade ut min cykel och när jag fick tillbaka den så fick jag höra att ena pedalen lossnat under turen. Det har aldrig hänt mig tidigare men drog åt den iaf. Nu har den börjat lossna hejvilt och jag tycker tyvärr det ser ut som gängorna är kaputt på vevarmen så den är väl bara att byta eller?

Kan man göra om gängorna på något sätt eller vad tycker ni man ska göra? Jag tycker gängorna på pedalen ser bra ut men på vevarmen ser det sämre ut...

pedalen lossnar...
Helicoil är väl standardsvaret men både den och produkten MagerValp länkar till kräver både gängtapp och matchande borr. Skall man bara göra det en gång är det nog billigare att ta hjälp av en cykelverkstad. Framförallt enklare.

pedalen lossnar...
Råkat ut för samma sak för länge sedan och fick då hjälp att fixa Helicoil hos min lokala cykelbutik. Blev bra!

Men vad är det för vevarm? Längd, höger/vänster, infästning etc.

Vid något tidigare tillfälle postade jag en gammal fyrkantsvevarm mot fraktkostnaden till en happyit som råkat ut för liknande problem. Kan vara en billigare och enklare lösning. Det finns nog många här som har sånt gammalt skrot i lådorna…

Tillbaka
Topp