Pedaler för utåtroterad fot?

stigmarodören

Aktiv medlem
Vänster fotled pekar utåt (Kl11) pga gammal fraktur. Söker nu tips på pedallösning för att kunna cykla smärtfritt.

Någon med tips? Primärt plattform för MTB och dagligt bruk men kanske får gå över till SPD då en snabb googling säger att många SPD har justeringsmån för sådana problem.

Ett alternativ är vanliga pedaler plus förlängare för att kunna vinkla ut foten utan att skava på vevarm med hälen?

Finns dessutom ett märke som heter 8 degree pedals som har rotation inbyggt. Dock tveksamma recensioner.

Tack på förhand.

Jag förstår inte varför du skulle byta från plattform till SPD. Med plattform kan man rotera pedalerna fötterna hur man vill. Dessutom kan man hitta breda plattform pedaler. Med foten kl 11 behöver SPD(-SL) pedaler sitter längre ut. Kanske behöver du då en axelförlängare.

Senast ändrad:
Det borde väl vara enklast att köpa ett par stora plattformspedaler så att du får plats att ha foten utåtroterad utan att slå hälen i vevarmen, passa på att lära dig att ha pedalerna ganska långt bak på fötterna.

Hej kompis! Jag har också vänsterfoten kl 11, men det är sedan alltid.

Jag kör plattisar och tycker det funkar helt okej så länge man har stora pedaler. Har även testat clips i form av Crankbrothers med standard release och 6° float (guld) vilket även det fungerade utan problem. Just nu testar jag MagPed och det funkar på ett ungefär som plattisar. Piggarna längst in på pedalen gör ingen nytta då sulan hamnar utanför så jag kompenserar genom att sätta lite extra piggar på utsidan istället.

Lite skav på vevarmen ser jag dock som rätt ofrånkomligt.

SPD har inte så stor justeringsmån som SPD-SL, men de är väl förbjudna i MTB-kretsen. ...Jag tänkte om det är därifrån du fått uppgifterna om justering, och blandat ihop de två klossystemen.

Jag förstår inte varför du skulle byta från plattform till SPD. Med plattform kan man rotera pedalerna hur man vill. Dessutom kan man hitta breda plattform pedaler. Med foten kl 11 behöver SPD(-SL) pedaler sitter längre ut. Kanske behöver du då en axelförlängare.

Konsensus verkar vara stora plattformspedaler ja. Såg att SQLAB hade modeller extra lång axel men får leta efter fler modeller.

SPD känns skönt så jag slipper tänka på att ha foten i "rätt" position. Med clips skulle det alltid vara rätt. Kanske Magped är något mellanting.

Det borde väl vara enklast att köpa ett par stora plattformspedaler så att du får plats att ha foten utåtroterad utan att slå hälen i vevarmen, passa på att lära dig att ha pedalerna ganska långt bak på fötterna.

Tack ja det kanske är lättast. Dock problematiskt med skostorlek 46/47 och utåtrotation.

Hej kompis! Jag har också vänsterfoten kl 11, men det är sedan alltid.

Jag kör plattisar och tycker det funkar helt okej så länge man har stora pedaler. Har även testat clips i form av Crankbrothers med standard release och 6° float (guld) vilket även det fungerade utan problem. Just nu testar jag MagPed och det funkar på ett ungefär som plattisar. Piggarna längst in på pedalen gör ingen nytta då sulan hamnar utanför så jag kompenserar genom att sätta lite extra piggar på utsidan istället.

Lite skav på vevarmen ser jag dock som rätt ofrånkomligt.

Magped har jag funderat på tidigare då foten är på rätt plats men ändå fria som på plattisar.

SPD har inte så stor justeringsmån som SPD-SL, men de är väl förbjudna i MTB-kretsen. ...Jag tänkte om det är därifrån du fått uppgifterna om justering, och blandat ihop de två klossystemen.
Speedplay har väl runt 15°

Kanske, fick tips om Time Atac pedaler också men har bara kört plattisar tidigare. SPD var bara en tanke...

Hur menar du? Man kan rotera ut en SPD kloss rätt mycket från raka positionen. Nu är det längre sen att jag använde nåt som SPD-SL (Look), men skulle tänka att man inte kan rotera en SPD-SL kloss mer än en SPD kloss.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp