Pedaler ingår ej

DGAT

Medlem
Pedaler ingår ej
Hej , ser ofta annonser på Cyklar där man skriver ”Pedaler ingår ej” ?
Varför ska inte dessa ingå ? Borde vara självklart om cykeln ska kunna användas. Ett par SPD-SL pedaler kan ju köpas för ca 500kr så ingen stor förlust för säljaren. Tur att hjulen ingår i alla fall.

Pedaler ingår ej
bland alla dem cx/gravel slaskpendlare jag ser så är spd eller kombi överlägset vanligast.

varför det är så är väl för att många säljare inte har ett par pedaler övers helt enkelt. har man köpt ny hoj flyttar man ju bara över dem gamla så slipper man vänja om och justera. själv betalar jag hellre en femhundring för ett par nya pedaler än nåns gamla sletna

Pedaler ingår ej
Ja precis , tycker det dock är konstigt att de så ofta inte ingår. Finns knappast nån vanlig cykel där man inte lev. Pedaler verkar vara relaterat till just racercyklar ?
cyklar levereras nästan bara med billiga platta plastpedaler, och senaste åren gör vissa det inte alls. kan lika gärna fråga efter reflexerna, lagkrav på att det finns men dem som följer med är ju så billiga att alla monterar av direkt

Pedaler ingår ej
Ibland säljs nya cyklar, t.ex. MTB, med de billigaste av billiga pedaler. De är väl bra om man vill cykla hem med en nyköpt cykel, men annars kan man lika bra vara utan dem då de kommer gå sönder under första turen i skogen.

Pedaler ingår ej
Tänker att det har en del med livslängd att göra. Jag tycker det är onödigt att slänga ut 500-1000kr på pedaler när de Shimano M520 eller M8120 man köpte för fem till tio år sedan fungerar ypperligt. Om alla nya och begagnade cyklar säljs utan så kan ju bara pedalerna behållas av deras ursprungliga ägare ?

Pedaler ingår ej
Tänker att det går till ungefär såhär.

1. Köper ny cykel utan pedaler
2. Flyttar över pedaler från gammal cykel
3. Säljer gammal cykel. Utan pedaler.

Visst kan man köpa ett par skitpedaler och skicka med i försäljningen. Men då känns det vettigare att köparen väljer något själv efter tycke och smak.

Pedaler ingår ej
Har flyttat över mina Dura Ace-pedaler till nya cykeln när jag bytt. Har dock erbjudit att skicka med enklare pedaler med den gamla jag sålt.

Pedaler ingår ej
Detta är sedan gammalt, när jag började med cykling för ett "tag sedan, så upptäckte jag snabbt att när tävlingscyklister sålde sina hojar så behöll de sina pedaler. Kändes som om det var kutym sedan har det fortsatt så. Själv skickar jag alltid med ett par pedaler. Svårt att provköra vid försäljning annars.

Pedaler ingår ej
Jag tänker att det som inte ingick när jag själv köpte cykel inte heller ingår när jag säljer cykeln vidare. Det går så klart att komma överens om annat.

Pedaler ingår ej
Jag tycker att det känns logiskt för MTB och landsväg/gravel eftersom att det är väldigt personligt vad man gillar. Hybrider eller dylikt borde dock säljas med pedaler tycker jag.

Håller med. Cyklar som oftast cyklas med vanliga skor skickar man med någon form av pedal. När jag säljer cyklar så frågar jag den presumtiva köparen vad hen har / gillar för pedaler - beroende på svaret monteras lämpliga pedaler som finns hemma för provturen, alternativt så får köparen ta med sina.
Folk gillar olika pedalsystem och har man sen dessutom inte klossar över eller köparen har redan just det systemet blir det ju ändå meningslöst.

På temat SPD-SL, jag har inga sådana på någon cykel i hemmet. Det finns Look, Garmin, Favero, Spd, Speedplay - men inte SPD-SL så att säga att SPD-SL ska ingå vid ett racerköp för det är vanligast är väl att dra det lite långt.

Pedaler ingår ej
de flesta rutinerade cyklister har väl ett par pedaler över att skicka med (till en orutinerad köpare).

inte heller sadeln fyller normalt en funktion hos köparen, som endast undantagsvis förväntas ha optimal anatomi för den som råkar sitta på.

så vid transaktioner av mer påkostade cyklar är pedaler och sadlar om de råkar ingå mer av karaktären 'medföljer vid leverans'.

Pedaler ingår ej
de flesta rutinerade cyklister har väl ett par pedaler över att skicka med (till en orutinerad köpare).

inte heller sadeln fyller normalt en funktion hos köparen, som endast undantagsvis förväntas ha optimal anatomi för den som råkar sitta på.

så vid transaktioner av mer påkostade cyklar är pedaler och sadlar om de råkar ingå mer av karaktären 'medföljer vid leverans'.
Håller med, skulle gärna se att det normala var att cyklar såldes utan både pedaler och sadel. Personliga kontaktpunkter som saknas av den som kört cykeln länge, men samtidigt är rätt oattraktiva slitna saker för andra. Man tar med egen sadel och pedal ifall man ska cykla hem den efter köp.

Pedaler ingår ej
Detta är sedan gammalt, när jag började med cykling för ett "tag sedan, så upptäckte jag snabbt att när tävlingscyklister sålde sina hojar så behöll de sina pedaler. Kändes som om det var kutym sedan har det fortsatt så. Själv skickar jag alltid med ett par pedaler. Svårt att provköra vid försäljning annars.

Tar ju max 1 min att plocka av pedalerna efter provkörningen.

Själv kör jag look o skulle absolut inte vilja ha med några shimanopedaler eller andra för den delen om jag nu köpte ny (landsvägs)cykel.

Pedaler ingår ej
Man vill behålla sina pedaler. De är justerade och passar ens skor. Nya cyklar - jag vet inte - transportfråga kanske, och säljarna vet inte vilka skor och pedaler köparna vill ha. Kvalitetspedaler kostar ju nästan som lyxskor, i alla fall vad gäller landsväg. ...MTB-cyklister kan väl lika gärna köra i träskor!
Edit: Skrev kvalitetsskor, meeen vilte ha skreve kvalitetspedaler... eller -trampor.

Senast ändrad:
Pedaler ingår ej
Jo.
Enligt min empiri, så har det suttit SPD-SL på alla landsvägscyklar jag haft. Eller, nja, det satt ett par gamla Look på min första, men de byttes omedelbart till första generationen SPD-SL.

Edit: Mittåt. Det var min andra landsvägscykel som det satt Look på. Den första hade någon enkelsidig landsvägifierad SPD, som byttes mot då nya - SL.

Senast ändrad:
Pedaler ingår ej
Jo.
Enligt min empiri, så har det suttit SPD-SL på alla landsvägscyklar jag haft. Eller, nja, det satt ett par gamla Look på min första, men de byttes omedelbart till första generationen SPD-SL.

Edit: Mittåt. Det var min andra landsvägscykel som det satt Look på. Den första hade någon enkelsidig landsvägifierad SPD, som byttes mot då nya - SL.
Nej. På inga av mina cyklar har suttit -sl. Nånsin.
Alltså inte vanligast.
Anekdotisk evidens kalla det.

Pedaler ingår ej
Det enda problem jag kan tänka mig TS:s förslag löser är om köparen har fobi mot att inhandla pedaler och tycker det är bättre att säljaren gör detta samt tycker att SPD-SL är bra.

Försöket till liknelse med hjul tycker jag inte lirar.

Om jag som köpare redan har en cykel med Look-pedaler och därmed skor med Look-klossar och kommer till säljaren som själv kör Speedplay har köpt ett par SPD-SL-pedaler för att kunna sälja cykeln kommer SPD-SL-pedalerna inte att göra det möjligt för mig att provcykla om jag tagit med mina skor.

Om cykeln jag ska köpa är utrustad med Fulcrumhjul innebär det inga problem vad gäller provcykling även om jag skulle ha Lightweighthjul på min cykel hemma.

Om man istället tänker sig att köparen ska köpa sin första cykel så kommer denna att behöva inhandla skor och klossar. Detta behöver göras och kan då i stort sett lika gärna göras innan cykelköpet som efter. Och när man köper skor och klossar kan man nästan säkert inhandla pedaler samtidigt om man inte vill handla dem separat. Ett "krav" på att cyklar ska säljas med SPD-SL-pedaler är därmed väsentligen ett implicit sätt att gå mot att slå ut andra system dels genom att ekonomiskt straffa de som vill ha något annat och dels genom att göra det knöligare.

Pedaler ingår ej
Egentligen borde man inte sälja med sadel heller.
Jag säljer alltid med någon annan sadel jag fått med i nåt köp nångång och behåller den som passar mig.

Samma med styret faktiskt, men lite meckigare att lösa eventuell provcykling i det fallet.

Tillbaka
Topp