Pedalerna låser sig.

MickelMan

Medlem
Pedalerna låser sig.
Har fått ett nytt problem med min allt för dyra cykel som bara tycks krångla, cyklade till jobbet nu ikväll (3 mil) och när jag cyklar så låser sig pedalerna och det går inte att trampa framåt.

Stannar cykeln och stänger av elen och sätter igång denna igen och nu hoppar pedalerna igång igen men sen 20 minuter senare så låser sig de igen. Jag upprepar samma procedur och kan efter en liten stund trampa med pedalerna igen.

Jag har haft lite problem med cykeln sen jag lämnade in denna på service för första gången, det smäller ofta där bak där kedjan sitter och jag vet inte varför det blir så. Frågan är om de på cykelverkstaden har lyckats att sabba något när de pillade med cykeln för innan jag hade den på service så fungerade cykeln rätt bra.

Cykeln köptes i oktober och jag har max cyklat 30 mil med denna vilket inte är mycket. Känns som om att det var mer kvalité på den cykel man vann en gång i tiden (Stålhästen) som aldrig krånglade (ej någon elcykel) än denna (Bianchi e-vertic).

Tilläggas kan är att jag under resans gång även hörde ett surrande ljud från motorn vilket jag aldrig har hört innan.

Pedalerna låser sig.
känns som du råkat få en måndagsmotor nått e fel i motorn om den låser pedalerna o sen släpper efter vart avstängd ett tag har du nån form av fel i motorlindningen som låser motorn elektriskt lämna in på seriös återförsäljare av bosch o be dom felsöka

sen att jämföra en stålhästen mot e-vertic är som att jämföra en fiat 124 med en koenigsegg jesko...

Pedalerna låser sig.
känns som du råkat få en måndagsmotor nått e fel i motorn om den låser pedalerna o sen släpper efter vart avstängd ett tag har du nån form av fel i motorlindningen som låser motorn elektriskt lämna in på seriös återförsäljare av bosch o be dom felsöka

sen att jämföra en stålhästen mot e-vertic är som att jämföra en fiat 124 med en koenigsegg jesko...
Finns inte så många jag kan välja att lämna in cykeln till då det är en förmånscykel från Ecochange och de har en lista på vilka jag får lämna in cykeln till.

Ja jag skulle också tro att det är motorn eftersom ”surrandet” inte har funnits innan men motorn måste väl ändå gå på garantin?
Får ringa Ecochange och höra med de om detta, sen är frågan om man tar sig hela vägen hem eller om jag skall lämna in cykeln nu på morgonen. Får dock vänta några timmar innan de öppnar

De jag lämnade in cykeln till första gången för service har bara positiva omdömen men de kanske inte är vana vid dyrare cyklar.

jag skulle nog ha behållit min Stålhästen för den jämfört mot Bianchis E-vertic har aldrig krånglat.

Pedalerna låser sig.
Är det verkligen pedalerna som låser sig? Om pedalerna låser sig går det att trampa framåt ungefär ett trampvarv innan foten rullar av. Pedaler har ingen koppling till elmotorn men lite "vila" kan göra att dåliga eller trasiga lager fungerar en kort stund. Om pedalerna är sönder är det enklast att köpa nya.

Om det inte är pedalerna så skulle jag bli en jobbig kund och kräva att butiken fixar problemet.

Pedalerna låser sig.
Är det verkligen pedalerna som låser sig? Om pedalerna låser sig går det att trampa framåt ungefär ett trampvarv innan foten rullar av. Pedaler har ingen koppling till elmotorn men lite "vila" kan göra att dåliga eller trasiga lager fungerar en kort stund. Om pedalerna är sönder är det enklast att köpa nya.

Om det inte är pedalerna så skulle jag bli en jobbig kund och kräva att butiken fixar problemet.
Det låser sig i vilket fall (är ingen expert på cyklar, är väl ”veven” som kanske låser sig då) och det går inte att trampa framåt men bakåt är inga problem. Skedde två gånger igår kväll vilket är fruktansvärt störande, skall snart åka hem här nu efter jobbet och hoppas att man inte blir ståendes.

Ps veven med dess pedaler sitter i/bredvid motorn.

Pedalerna låser sig.
Det är alltså motorn som låser drevet.
Går det att trampa om elassistansen är avstångd?
I vilket fall är det verkstad som gäller.

Tillbaka
Topp