Pedalerna slår i sten

Mamel

Aktiv medlem
Pedalerna slår i sten
Hej hej,
Alldeles ny på detta eminenta forum, även om jag läst ett stort antal trådar. Jag har ett bekymmer och en fråga. Bekymret är att jag allt som oftast dunkar i pedalerna i stenar. Egentligen mer obehagligt än farligt tror jag, men det har lett till att jag vågar trampa mindre och i stället rullar mer. Det är trist. Problemet förstärktes sedan jag bytte från SPD till plattformspedaler, rätt stora.

Man kan säkert tänka sig flera lösningar på detta: kortare vevarmar, hårdare tryck i bakdämparen, mer luft i däcken, mindre pedaler, men inget av alternativen känns särskilt lockande. Så min fråga är om det finns någon MTB med extra högt vevparti. Ytterligare en fråga är om det är skillnad på olika ramstorlekar. Alltså: har en Large generellt ett högre vevparti än en Medium? I dag har jag en Specialized Expert Camber Carbon i storlek Large. Den är finfin, bortsett då från att pedalerna dunkar i.

Senast ändrad:
Pedalerna slår i sten
Jag skulle säga att du måste jobba mer med din timing och läsa av var du kan veva och inte.

Många som spinner lite för lätta växlar tenderar också slå i extra mycket IMHO.

Att byta cykel från den du har (som är utmärkt) eller förstöra åkkvaliteten med fel tryck i bakdämparen/gaffeln kommer inte förbättra detta för dig.

Ta hjälp av någon duktig cyklist till exempel, och jobba med din teknik så kommer det bli bättre.

Pedalerna slår i sten
Det skiljer inte i BB-höjd mellan storlekar på samma ram, däremot så kan det skilja flera cm mellan olika sorters ramar.

Dels skiljer det sig i statiskt BB, men sen även i dynamiskt. En ram med ett redan lågt BB får ju ett väldigt lågt om man har lång slaglängd och sedan räknar in sag i detta.
Vissa hojar har ett BB på 0mm eller tom. plus medan de flesta ligger kring minus 8 till minus 15mm på en 27.5"
På en 29" blir det ytterligare sänkning.

Visst inverkar storlek på pedalen men vill du inte byta så är det ju inget att orda om, det vet du ju bäst själv.
Men att köpa ny hoj för att slippa slå i pedalerna låter som en dålig idé jmfrt med att byta till SPD igen...

Pedalerna slår i sten
Klavikel sa:
Det skiljer inte i BB-höjd mellan storlekar på samma ram, däremot så kan det skilja flera cm mellan olika sorters ramar.

Dels skiljer det sig i statiskt BB, men sen även i dynamiskt. En ram med ett redan lågt BB får ju ett väldigt lågt om man har lång slaglängd och sedan räknar in sag i detta.
Vissa hojar har ett BB på 0mm eller tom. plus medan de flesta ligger kring minus 8 till minus 15mm på en 27.5"
På en 29" blir det ytterligare sänkning.

Visst inverkar storlek på pedalen men vill du inte byta så är det ju inget att orda om, det vet du ju bäst själv.
Men att köpa ny hoj för att slippa slå i pedalerna låter som en dålig idé jmfrt med att byta till SPD igen...
Byta till spd är också en dålig lösning.

NLC och Preacher har redan kommit med rätt svar

Pedalerna slår i sten
Stämningsbild från dagens cykeltur:

Bilagor

• IMG_20180609_173725.jpg
    IMG_20180609_173725.jpg
    385.1 KB · Besök: 93
Pedalerna slår i sten
Jag reagera på samma sak när jag köpte ny hoj för 2 år sen. Gick från hardtail från 2000(typ) till FS 2016.

Innan har man dunkat i på extrema ställen , dvs där nog alla slår i med halvdan teknik.

Men nya FS hojen reagera jag på att jag slog i allt , jämnt (kändes det som). Men nu antal mil senare så händer det bara när jag slutar analysera vart jag åker och mer fokuserar på nåt som känns läbbigt (tänk drop eller skum vinkel in i nåt klurigt) alt är helt slutkörd och bara försöker överleva.

Finns vevskydd (vet inte namnet) som du trär över och således skonar hojen lite.

Pedalerna slår i sten
Trampa och mosa på bara. Sitt inte ner utan stå upp när det stökar på. Du lär dig.

Snygg GBG geggavideo förresten. TVI vad jag harar så halt underlag.

Pedalerna slår i sten
Så sammanfattningsvis är råden:
1) Lär dig cykla, eller
2) Skaffa en springcykel, eller
3) Mosa på.

OK. Tycker ändå det är en väsentlig skillnad med plattformspedaler och fulldämpat, jämfört med spd och hardtail, och hade förhoppningen om att det fanns någon cykelmodell som kompenserade för det. Men det är väl som med så mycket annat i livet: det ena betalar det andra.

Senast ändrad:
Pedalerna slår i sten
Hade precis samma bekymmer. Körde med kombipedaler och när jag satte på vanliga SPD så minskade problemet. Sen lär man sig hur/var man ska trampa. Visst händer att jag slår i men oftast flyter det på.

Pedalerna slår i sten
Mamel sa:
Så sammanfattningsvis är råden:
1) Lär dig cykla, eller
2) Skaffa en springcykel, eller
3) Mosa på.

OK. Tycker ändå det är en väsentlig skillnad med plattformspedaler och fulldämpat, jämfört med spd och hardtail, och hade förhoppningen om att det fanns någon cykelmodell som kompenserade för det. Men det är väl som med så mycket annat i livet: det ena betalar det andra.
Visst är det skillnad. Det märkte jag också när jag bytte från spd till plattisar. Men man lär sig rätt fort.

Pedalerna slår i sten
emmer sa:
JesperA sa:
ForesterGuy sa:
Fast ibland blir det bara för mycket sten...
Vad är det för buttplug du har på styret? En kula för kamerafäste?
Man begriper i vet fall varför breda styren är så poppis.
(Och bra för oss andra för när de med breda styren kört sönder stigen finns det ett fint spår i kanten för oss med smala styren.)

Just den här cykeln hämtade jag ut förra veckan, och det är den första jag funderat på att kapa styret på. Fast jag har ett extra nånstans i förrådet...

Tillbaka
Topp