pedalerna slår i

@happy

Ny medlem
pedalerna slår i
har nu gått över till FS från HT och tycker på det stora hela att det är helt suveränt med fullgung. Framförallt på mindre ojämnheter där man numera kan förbli sittande och bara trampa på över stöket.

Men det är en sak som är ruskigt störande och det är att jag slår i pedalerna i stenar/stubbar etc. mycket oftare än när jag körde HT. Cykeln i fråga är en Giant Trance (2007), jag har inte lyckats hitta något BB mått på den men undrar om det är någon här som vet något om det måttet på trancen.

Är detta kanske ett vanligt problem när man går från HT till FS eller är det trance som har ett väldigt lågt BB mått?

pedalerna slår i
Det är nog relativt låg BB på Trancen precis som Reign, man får helt enkelt lära sig att anpassa cyklingen efter det, mer luft i bakdämparen är ju en möjlighet men det påverkar ju dämparegenskaperna.

pedalerna slår i
Utan att veta nåt om/orka kolla kolla BB-höjd på Trance: Det är vanligare att smälla i pedalerna lite i början på en FS med lägre BB eftersom BB-höjden minskar när fjädringen trycks ihop. Man lär sig med tiden att tajma pedalerna så man slipper det.

Senast redigerad av en moderator:
pedalerna slår i
Märkte samma sak när jag konverterade, sent om sider. Det är nog bara att vänja sig. För det ska tydligen vara omöjligt att ta kurvor med högt BB enligt FS normen ;) Men största boven är ju helt klart kompressionen, inte mkt att göra åt.

pedalerna slår i
ja förhoppningsvis vänjer man sig. Bytet till FS är annars en riktig höjdare och skulle det visa sig att det blir alldeles för många "pedalslag" även i fortsättningen så får jag väl byta till en hoj med högre BB.

För mig är det mer fokus på att klara av att ta sig fram i terrängen utan att behöva sätta i fötterna (dock inte trial) snarare än att ta sig från punkt A till punkt B på kortast möjliga tid.

pedalerna slår i
Har en GT IDriveXC1 som har högt BB. Kanon i stökig terräng. På HT får jag passa mig för smällar, här är det bara att mosa!

pedalerna slår i
Transan sägs vara ganska låg i vevpartiet. Mina pedaler och vevarmar ser ut som nån har slagit dem i varenda sten som finns i några månaders tid. Ehh..vänta nu, det är ju precis vad som hänt. Man vänjer sig i viss mån, men det är surt när det tar tvärstopp eller foten slås loss från pedalen.

Tillbaka
Topp