Pelago hanko outback - är detta rimlig kvalité?

Solett

Medlem
Hej!

Har haft min pelago hanlo outback i snart 1 år och är överlag rätt nöjd. Men en sak jag tänkte på härom dagen är att fästpunkterna på gaffeln (och på baktriangeln) sitter rätt snett i förhållande till cykelns "långa" axel. Skruvade fast 2 raka trälister på gaffeln och de sticker iväg rätt mycket vilket potentiellt gör det lite knepigt att skruva fast t.ex ett rack där tänker jag. Vad säger expertisen, är det här inom gängse tillverkningstoleranser ?

En annan sak jag såg samtidigt är det är en del rost inuti ramen, antar att de inte behandlat insidan av ramen. Är det också normalt i den här prisklassen?

1763638556298.webp
1763638580032.webp

1763638607499.webp

1. Du kommer inte ha problem att skruva dit ett rack. Men helt ärligt så ser din metod lite tveksam ut hur du visar att det är "snett" :)
2. Rostskydda ramen får du göra själv. Det är ju inte jättevanligt med vårat klimat.
3. Kudos för bra med bilder och info i inlägget.

Tack för svar!
1. Lätt att se att de är snea utan trälisterna med egna ögon, svårare att visa på foto. Men lek med tanken att de faktiskt är så snea, brukar det se ut så? Bara undrar om det är inom ett normalspann. Kan ju tycka att de borde ha bättre jiggar för att svetsa dit dem men kanske är för petig...
2. Fattar.. Tänkte Pelago är ju ändå finskt så vinter har dom ju också =)

Hoppas du inte behöver testa Pelagos kundservice. Det gjorde jag och var ingen vidare kul upplevelse.

Hej!

Har haft min pelago hanlo outback i snart 1 år och är överlag rätt nöjd. Men en sak jag tänkte på härom dagen är att fästpunkterna på gaffeln (och på baktriangeln) sitter rätt snett i förhållande till cykelns "långa" axel. Skruvade fast 2 raka trälister på gaffeln och de sticker iväg rätt mycket vilket potentiellt gör det lite knepigt att skruva fast t.ex ett rack där tänker jag. Vad säger expertisen, är det här inom gängse tillverkningstoleranser ?

En annan sak jag såg samtidigt är det är en del rost inuti ramen, antar att de inte behandlat insidan av ramen. Är det också normalt i den här prisklassen?

Visa bilaga 804564Visa bilaga 804565

Visa bilaga 804566
De är nog lika finska som Monark/Crescent är svenska, dvs att ramarna är hopsvettade i fjärran östern nånstans. Men köp en sprayburk vaxbaserad rostskyddsmedel ( inte linoljebaserad! Det funkar bra i matlagning och målarfärg men inte som rostskydd) och spraya duktigt överallt inuti ramen. Låt rinna av ett par dygn innan du plockar ihop cykeln igen.

Tillbaka
Topp