Pendla i svarta kläder

Pendla i svarta kläder
eketjall sa:
me.I.am sa:
Som jag skrev tidigare i tråden, dom borde ta bort kravet på lampor och reflexer på cyklar helt. Eftersom problemet är att bilisterna inte ser cyklisterna så är det ju uppenbart att det inte spelar någon roll om man ökar synbarheten.

Jag tror Dr. Aprillo på det Schweiziska forskningsinstitutet blir glad om han läser den här tråden.

Finns den här tråden på riktigt? (eller Globalistic har gjort en Mellofrans?)

Men helt seriöst, hur kan man helt se bort från dom situationer när bilister faktiskt tittar efter "något", och enbart ta upp situationer när bilister inte tittar alls, eller bara tittar efter andra bilister?
Personligen så bortser jag inte från någonting alls, men anser att istället för att propagera för varselkläder så borde man propagera för det som är ett större problem, dvs att dom som inte ser inte tittar.
Det där med att titta som så mycket annat man sen glömmer bort eller skiter i lär man sig ju när man tar körkort. Att förnya kortet var 10år tror jag skulle göra väldigt mycket mer för trafiksäkerheten än att cyklister bär varselkläder.

Skulle det inte vara bättre att propagera för både och? Diskussionen gäller inte skall vi propagera för varselvästar eller förnya körkortet.

Många inlägg går ut på att reflexväst INTE ökar synbarheten. Kommer det sedan ett inlägg med argument för att man syns bättre som är lite svårt att snacka bort så kommer det en massa egentligen ovidkommande argument. Det ger falsk trygghet, det syns sämre än svart i dagsljus, huruvida cyklisten syns "bra" eller inte spelar ingen roll för problemet är att bilisterna inte tittar, man borde satsa på andra saker istället. Och sedan används dom argumenten som argument för att man inte syns bättre i reflexväst i någon konstig cirkelargumentering eller vad man nu skall kalla det.

Senast ändrad:
Pendla i svarta kläder
Pfaff sa:
- eller också sätter vi ett blåljus på hjälmen samt skriver Pilos på varselvästen. Det är en kombination som 99,9% av alla trafikanter ser på väldigt långt håll.
Konstigt nog.

Blinkande blåljus är nog inte tillåtet. Men fast sken kanske funkar?
Västen är ju cool, en sån skulle man ha :-)

Pendla i svarta kläder
Jag såg en cyklist idag på den aktuella vägen, neongula skoöverdrag och dito handskar samt svarta kläder - han syntes bra, inte minst det färgglada. Som många skriver är tegelbyggnader etc otacksamt att synas mot, det "äter upp" färgerna.

Pendla i svarta kläder
Var med om en intressant kille i söndags kväll på väg hem från jobbet. Han hade reflexväst och bra lyse, jag godtagbart lyse och väst (ännu så länge endast en Lightster då bättre lampa kom först idag, inbrott gör att ny cykel ännu inte är utrustad mer än det extremt nödvändiga som billiga okej lysen fram och bak) båda högertrafik och jag såg honom på långt håll, ändå blinkar han på lyset som man blinkar med helljuset på bilen (alltså inte ett blinkmongo). Trodde han att jag inte såg honom? (el var det någon jag kände, men var för feg för att hälsa normalt?) Blev ett "sluta blinka, jag såg dig ändå!" istället. Är det normalt att blinka med lyset?

Pendla i svarta kläder
Eftersom det är fredag kanske det är dags att blåsa liv i den här gamla godingen med en nyutkommen studie:

An Open-Road Study of the Daytime Conspicuity Benefits of Fluorescent Bicyclist Apparel (Extended Abstract)

I korthet kan man säga att studien visar att svart eller fluorescerande tröja gör liten skillnad för hur snabbt en person i bil upptäcker cyklisten i dagsljus. Däremot syns en tydlig skillnad om fluorescerande klädesplagg, i detta fall benvärmare, används på en rörlig del av kroppen. Människor är bättre på att notera rörelsemönster än färg [Min summering]

Utöver trafiksäkerhetsaspekterna är jag mest oroad över vad detta betyder i stilhänseende...

Senast ändrad:
Pendla i svarta kläder
Rattnalle sa:
...Men jag räknar inte med att jag syns.
Det du skriver där är väldigt viktigt i samspelet. Jag utgår aldrig från att bilisten ser mig i en korsning och gör allt jag kan för att skydda mig själv. Även om jag har rätten på min sida gör det mest ont på mig om jag ens får chansen att hävda min rätt.
Igår när jag körde till jobbet klev en helt svartklädd man rakt ut i vägen på ett övergångsställe som ej var upplyst. Jag hann stanna, han blängde och jag kände mig skamsen, men tänkte när chocken släppte på hur mycket han kunde gjort för att skydda framförallt sig själv i situationen.

Pendla i svarta kläder
Efter zebra-lagen, Televinkens död och inplastade lekparker/barn, återstår nog bara självsanering. Eller starkast överlever..
Önskar jag var en grävling!

Pendla i svarta kläder
Om vi utgår ifrån att många, kanske de flesta här? även är bilförare är avsaknaden av egna intryck och erfarenheter märkvärdiga.
Jag vet för egen del vad som syns bäst i trafiken, både som cyklist och som bilist och klär mig därefter som cyklist.

Senast ändrad:
Pendla i svarta kläder
Rattnalle sa:
jonja sa:
JTF sa:
Präster bär ofta svart. Ändå syns dom när dom går bort.

En bekant sa att präster och psykologer ligger högt i självmord. Kanske färgen färgar av sig på själen?
Båda umgås för mycket med andra människor som mår dåligt misstänker jag.

Eller så mådde de dåligt redan när de valde bana. Gissar att prästyrket kan vara ganska ensamt och kluvet till sin beskaffenhet.

Pendla i svarta kläder
jonja sa:
Eller så mådde de dåligt redan när de valde bana. Gissar att prästyrket kan vara ganska ensamt och kluvet till sin beskaffenhet.

Man kanske blir intresserad av vare själasörjning eller terapi om man inte har stött på behovet på något sätt, men själva prästyrket är nog mer begravningar och livskriser än dop och bröllop.

Pendla i svarta kläder
Pfaff sa:
Om vi utgår ifrån att många, kanske de flesta här? även är bilförare är avsaknaden av egna intryck och erfarenheter märkvärdiga.
Jag vet för egen del vad som syns bäst i trafiken, både som cyklist och som bilist och klär mig därefter som cyklist.

Kan vi försöka hålla oss till teoretiska resonemang, tack.

Pendla i svarta kläder
Pfaff sa:

Som bilist, och även som cyklist när jag har en bra lampa, så gillar jag när folk använder reflexvästar.
Inget säger ”oskyddad trafikant framför” lika tydligt och entydigt för mig som när en reflexväst kommer in i ljusskäglan.
Och inte kan de bländas heller.
Pfaff sa:
Jag vet för egen del vad som syns bäst i trafiken, både som cyklist och som bilist.

Nyckelorden här är nog ”för egen” del och ”bäst”.
Det är inte självklart att alla trafikanter associerar lika.
Även vad som är ”bäst” finns det olika åsikter om - vilket bevisas av blinkmonglotråden.
Militärt pratar man om detektion, klassifikation och identifikation.
Vissa kanske ser en fördel i om den grundläggande upptäckten sker tidigt, även om man sen måste komma mycket närmare innan man kan avgöra vad det är man har framför sig.

Pfaff sa:
...och klär mig därefter som cyklist.
Det är ju trots allt den mest självklara referensen, att själv göra som man önskar att andra ska göra. Jag har t.o.m ställt pendlarhojen vid vägkanten och passerat den både med cykel och med bil för att kontrollera lampor o reflexer.

Pendla i svarta kläder
Från helgens cykling på Öland.

Bilagor

• Screenshot_2017-11-26-23-22-37.png
    Screenshot_2017-11-26-23-22-37.png
    105.9 KB · Besök: 137
Pendla i svarta kläder
Som bilförare säger jag bara reflexväst. Underbart när fotgängare och cyklister bär det. Allt blir så mycket tydligare.

Borde även vara lag på att ha liggande i bilen och att användas vid stopp på vissa ställen, eller är det redan det?

Pendla i svarta kläder
Snuten sa:
Som bilförare säger jag bara reflexväst. Underbart när fotgängare och cyklister bär det. Allt blir så mycket tydligare.

Borde även vara lag på att ha liggande i bilen och att användas vid stopp på vissa ställen, eller är det redan det?

Ett par reflexvästar är bra att ha liggandes i bilen, på olika ställen. När min förra bil fick en bil in i sidan så gick inte bakluckan att öppna, numera har jag en reflexväst i handskfacket...också.
Några ficklampor med blinkfunktion är alltid bra att ha, syns på långt håll.

Pendla i svarta kläder
ForesterGuy sa:
Snuten sa:

Ett par reflexvästar är bra att ha liggandes i bilen, på olika ställen. När min förra bil fick en bil in i sidan så gick inte bakluckan att öppna, numera har jag en reflexväst i handskfacket...också.
Några ficklampor med blinkfunktion är alltid bra att ha, syns på långt håll.

Det är en bra idé att alltid ha dessa saker nära till hands, mycket säkrare så ...

Pendla i svarta kläder
Tillåt mig citera första inlägget i tråden

Longines sa:
Jag höll på att köra på en cyklist i S:t Lars park i Lund idag, tror jag. Skolor dit nästan alla åker bil och plötsligt ser jag en svartklädd (eventuellt en Rapha-klädd) cyklist i min backspegel efter att jag hade svängt ut/ höger på en lite större genomfartsled. Självfallet skall jag som bilist uppmärksamma allt i min omgivning men en relevant fråga är vad jag som cyklist kan göra för att synas. Ja, jag brukar cykla med min dotter men fem km, minusgrader och födelsedagsfirande...
Raphas nya kollektion och filmer slår ett slag för det svarta och mörka - men hur bra är det att pendla i sådana färgställningar (om det nu ens är en färg?). Jag köpte några färgglada brevet-jersey på rean, även en synnerligen gräll rosa-orange väst, för att skydda mig själv i samband med pendling men även för fina rundor när rapsen blommar eller när som helst. Ett antal bekanta har blivit påkörda av bilar och det är tragiskt för alla inblandade, en trebarnsmamma avled.

Men du menar att en mörkt klädd galning på cykel som slagit ner tre andra cyklister är OnT?

Tillbaka
Topp