Pendla i svarta kläder

Pendla i svarta kläder
Bakbromsen sa:
Man kan ju fråga vägarbetarna om de är sugna på att börja jobba vid vägarna i svarta kläder. Att man syns bäst i varselfärgs-färgade(ovanligt ord liksom) kläder är svårt att argumentera emot.

Du kan ju fråga dem hur bra de tycker att det är att alla möjliga som rör sig i trafiken har varselkläder. Utspädningen gör dem mindre synliga. Nästa trend är orangea personliga saftblandare/blixtljus som du kan montera på axeln.

Pendla i svarta kläder
emmer sa:
me.I.am sa:
Jag tycker det är en viktig fråga om man syns bättre om man har en neongul väst över svarta kläder, än om man bara har svarta kläder.
Är inte det jävligt självklart?
Men varför om man syns tillräckligt bra i svarta kläder?
Bäst är en sak och tillräckligt bra något helt annat.

Eftersom vi nu måste ta en vända till: Det är inte du som avgör om du syns tillräckligt bra utan dina mottrafikanter. ;-)

Pendla i svarta kläder
Gällande svarta eller "signalfärgade" kläder tycker jag det var rätt upplysande att skanna igenom federicos superba bilder i pendlingstråden. Oftast syns gult bra och svart inte alls, men i vissa trafikmiljöer är gult nästan en kamouflagefärg, och även rätt starka cykellampor drunknar i trafikbilden.

Pendla i svarta kläder
Pfaff sa:
emmer sa:
me.I.am sa:
Jag tycker det är en viktig fråga om man syns bättre om man har en neongul väst över svarta kläder, än om man bara har svarta kläder.
Är inte det jävligt självklart?
Men varför om man syns tillräckligt bra i svarta kläder?
Bäst är en sak och tillräckligt bra något helt annat.
Eftersom vi nu måste ta en vända till: Det är inte du som avgör om du syns tillräckligt bra utan dina mottrafikanter. ;-)
Det är inte upp till femtusen olika viljor hos mot och med -trafikanerna (inte ens en kameleont klarar det) utan det är upp till reglerna för hur vi ska samverka.
Det kommer alltid finnas någon som inte följer reglerna utan på egen hand tycker att du inte syns. Tänk p ådet.

Pendla i svarta kläder
Det kanske har nämnts förut men det är jävligt mycket Darwin Award över den här tråden. Pendla-i-svart-genen lär ju städa ut sig själv.

Tack för att ni svartklädda bidrar till en bättre genpool.

Stalle

Pendla i svarta kläder
Kung Stalle sa:
Det kanske har nämnts förut men det är jävligt mycket Darwin Award över den här tråden. Pendla-i-svart-genen lär ju städa ut sig själv.

Stalle

Du verkar helt ha missuppfattat. Om man har gul väst så tittar inte andra trafikanter på en längre så då spelar det ingen roll hur mycket man "syns". Inte nog med det, har man gul väst så får man direkt en falsk trygghet och kör jättefarligt. Så jag skulle nog säga att det är gulavästgenen som är på väg bort.

Pendla i svarta kläder
me.I.am sa:
eketjall sa:
Fortfarande. Färg på kläderna har ingen betydelse om ingen tittar på dig.

Gäller det argumentet även för vanligt lyse fram/bak eller det är exklusivt för gula västar?
Skulle säga att det beror på hur kraftigt lyse man har.
Om man bara precis uppfyller lagkravet så gäller absolut att du inte syns om ingen tittar på dig.
Har du motsvarande bilars helljus+extraljusramp så lär du så att säga dra ögon åt dig och därmed synas.
Har man så där lite halvbra cykellyse så att man iaf lyser upp vägen för sin egenskull så brukar man synas, men för sent. Alltså när den som inte tittade passerar i ljuskäglan och då ser.

Pendla i svarta kläder
me.I.am sa:
Kung Stalle sa:

Stalle

Du verkar helt ha missuppfattat. Om man har gul väst så tittar inte andra trafikanter på en längre så då spelar det ingen roll hur mycket man "syns". Inte nog med det, har man gul väst så får man direkt en falsk trygghet och kör jättefarligt. Så jag skulle nog säga att det är gulavästgenen som är på väg bort.

Ser man på! Då städas det på båda hållen verkar det som. Tur att jag gör varken eller.

Pendla i svarta kläder
eketjall sa:
me.I.am sa:
eketjall sa:

Gäller det argumentet även för vanligt lyse fram/bak eller det är exklusivt för gula västar?
Om man bara precis uppfyller lagkravet så gäller absolut att du inte syns om ingen tittar på dig.
Har du motsvarande bilars helljus+extraljusramp så lär du så att säga dra ögon åt dig och därmed synas.
Har man så där lite halvbra cykellyse så att man iaf lyser upp vägen för sin egenskull så brukar man synas, men för sent. Alltså när den som inte tittade passerar i ljuskäglan och då ser.

Så även vanligt lyse fram/bak är onödigt eftersom "ingen tittar på dig"?

Pendla i svarta kläder
Hoppas alla håller ut nu, det har varit alldeles för många trådar med potential som haft sitt zenit innan fredag kväll. En del t.o.m. redan på måndag/tisdag, men denna känns lovande, inte långt till fredag kväll nu - så håll ut!

Pendla i svarta kläder
me.I.am sa:
eketjall sa:
me.I.am sa:
eketjall sa:

Så även vanligt lyse fram/bak är onödigt eftersom "ingen tittar på dig"?
Har någon uppfattat det som om jag tycker reflexer/varselkläder och lysen är onödigt så har någon uppfattat fel.
Det enda jag har sagt är att det inte hjälper hur bra man än syns om den som är tänkt att se dig inte tittar.
Tex som vid olyckor pga högersvängande motorfordon med förare som inte ser sig om över högeraxeln.

Pendla i svarta kläder
Kung Stalle sa:

Stalle
Fast om vi ska blanda in Darwin...
Ehum
Alla vet ju att svartklädda får ligga mer...

Pendla i svarta kläder

Bilagor

• rapha-shadow-3-2048x1536.jpg
    rapha-shadow-3-2048x1536.jpg
    166.4 KB · Besök: 43
Pendla i svarta kläder
Jävla kverulanter!
Läs "reglerna"!
Står inte ett skit där kring lampor, reflexer, gula jackor o annan töntskit.
Sockorna ska vara av rätt längd och helst vita.
Allt annat ser förjävligt ut!

Pendla i svarta kläder
Det finns väl en ganska färsk studie som kom fram till att färgglada plagg inte per automatik är säkrare att bära än typ svart. Slutsatsen var något i stil med att vid vanligaste olyckstillfällena mellan motorfordon och cyklist så syns inte cyklisten alls för föraren (och då spelar det ju ingen roll vilken färg på kläderna hen har). Det smäller i alla fall. Lite som det där med att bära hjälm är lite trams då en hjälm inte hjälper speciellt mycket vid allvarliga skador /dödsfall som när någon blir överkörd av en lastbil vid trafikljus. Det där med varselkläder/färger tror många inte heller på att det skulle ha någon supereffekt, däremot att synliggöra rörelser skulle ge bättre effekt än att tramsa runt med reflexväst som inte "rör" på sig.

Rapha har också "hish vis" kläder med starka färger, stora reflexpaneler som inte är silverfärgade. En ganska ny trend är ju att skapa kläder med inbyggda reflexer utan att få det att se ut som en varselväst.

Vill en fortfarande pendla i Rahpa icke High vis kollektion kan denne ju bara spraya ner sig i "osynlig" reflexspray.

Pendla i svarta kläder
Globalistic sa:
Det finns väl en ganska färsk studie som kom fram till att färgglada plagg inte per automatik är säkrare att bära än typ svart. Slutsatsen var något i stil med att vid vanligaste olyckstillfällena mellan motorfordon och cyklist så syns inte cyklisten alls för föraren (och då spelar det ju ingen roll vilken färg på kläderna hen har). Det smäller i alla fall. Lite som det där med att bära hjälm är lite trams då en hjälm inte hjälper speciellt mycket vid allvarliga skador /dödsfall som när någon blir överkörd av en lastbil vid trafikljus. Det där med varselkläder/färger tror många inte heller på att det skulle ha någon supereffekt, däremot att synliggöra rörelser skulle ge bättre effekt än att tramsa runt med reflexväst som inte "rör" på sig.

Rapha har också "hish vis" kläder med starka färger, stora reflexpaneler som inte är silverfärgade. En ganska ny trend är ju att skapa kläder med inbyggda reflexer utan att få det att se ut som en varselväst.

Vill en fortfarande pendla i Rahpa icke High vis kollektion kan denne ju bara spraya ner sig i "osynlig" reflexspray.

Hoppas du är ironisk.

Pendla i svarta kläder
Jag tror ni missar en aspekt här, det är hur någon ser er. Inte att ni inte syns, inte att ni syns så att de är medvetna om det.
Jag menar det här när de tittar på er, och ändå inte ser er. DET hjälper bra färg mot, inte svart alltså. Jo, om jag är på väg att åka ut från ett ikea kök, då skulle kontrasten bli bra.

Pendla i svarta kläder
Det finns väl en ganska färsk studie som gjordes på ett Schweiziskt forskningsinstitut där man gick igenom statistik för olyckor mellan bil och cykel där cyklisten burit gul reflexväst. Resultatet var överväldigande, i inget av fallen hade olyckan undvikits trots den gula västen.

Pendla i svarta kläder
me.I.am sa:
Det finns väl en ganska färsk studie som gjordes på ett Schweiziskt forskningsinstitut där man gick igenom statistik för olyckor mellan bil och cykel där cyklisten burit gul reflexväst. Resultatet var överväldigande, i inget av fallen hade olyckan undvikits trots den gula västen.
Öh?

Pendla i svarta kläder
emmer sa:
me.I.am sa:
Öh?

Va? Olyckorna har ju skett.
Fattar nada, hoppas du skojar me.I.mi

Pendla i svarta kläder
me.I.am sa:

Klockrent.

Pendla i svarta kläder
me.I.am sa:

Haha. Klockrent.

Och underrsökningen gjordes av det välbekanta Hudinstitutet i Schweiz, antar jag :D

Senast ändrad:
Pendla i svarta kläder
På landsväg kan det vara idé med färgglada reflexkläder men trådrubriken är ju pendla.

Då spelar det noll roll om man pendlar naken, svartklädd eller gulklädd. Dom är fullt upptagna med sina mobiler och ser inte ett skit i alla fall
:-)

Pendla i svarta kläder
Ok, det är lite boring med olyckor som aldrig händer, ingen dramatik på något sätt, men de måste också räknas in i resonemanget.

Pendla i svarta kläder
Som jag skrev tidigare i tråden, dom borde ta bort kravet på lampor och reflexer på cyklar helt. Eftersom problemet är att bilisterna inte ser cyklisterna så är det ju uppenbart att det inte spelar någon roll om man ökar synbarheten.

Jag tror Dr. Aprillo på det Schweiziska forskningsinstitutet blir glad om han läser den här tråden.

Finns den här tråden på riktigt? (eller Globalistic har gjort en Mellofrans?)

Men helt seriöst, hur kan man helt se bort från dom situationer när bilister faktiskt tittar efter "något", och enbart ta upp situationer när bilister inte tittar alls, eller bara tittar efter andra bilister?

Pendla i svarta kläder
Globalistic sa:
Har du läst allt underlag jag länkade till?

Ja, mitt förra inlägg var en reaktion på det.

Jag lusläste dock inte. Fick intrycket att resonemanget utgår från situationer när bilister inte ser cyklister oavsett synbarheten hos cyklisten. Jag hävdar att det finns situationer där cyklistens synbarhet minskar olycksrisken.

Pendla i svarta kläder
me.I.am sa:
Som jag skrev tidigare i tråden, dom borde ta bort kravet på lampor och reflexer på cyklar helt. Eftersom problemet är att bilisterna inte ser cyklisterna så är det ju uppenbart att det inte spelar någon roll om man ökar synbarheten.

Jag tror Dr. Aprillo på det Schweiziska forskningsinstitutet blir glad om han läser den här tråden.

Finns den här tråden på riktigt? (eller Globalistic har gjort en Mellofrans?)

Men helt seriöst, hur kan man helt se bort från dom situationer när bilister faktiskt tittar efter "något", och enbart ta upp situationer när bilister inte tittar alls, eller bara tittar efter andra bilister?
Personligen så bortser jag inte från någonting alls, men anser att istället för att propagera för varselkläder så borde man propagera för det som är ett större problem, dvs att dom som inte ser inte tittar.
Det där med att titta som så mycket annat man sen glömmer bort eller skiter i lär man sig ju när man tar körkort. Att förnya kortet var 10år tror jag skulle göra väldigt mycket mer för trafiksäkerheten än att cyklister bär varselkläder.

Pendla i svarta kläder
- eller också sätter vi ett blåljus på hjälmen samt skriver Pilos på varselvästen. Det är en kombination som 99,9% av alla trafikanter ser på väldigt långt håll.
Konstigt nog.

The never ending tråd...

Bilagor

• polite%20think%20bike%20black%20tape-1000x1000.jpg
    polite%20think%20bike%20black%20tape-1000x1000.jpg
    59.8 KB · Besök: 38
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp