[Pendlar dillemma]MTB vs Cross

roefv

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett litet dillemma som jag tänkte att ni på Happy skulle få hjälpa mig med…
Efter ett års föräldraledighet kommer jag nu att ta upp cykel pendlandet till och från jobbet (32km tor). Hade tänkt mig cykla 4dagar i veckan året runt. Innan föräldraledigheten cyklade jag 3 dagar i veckan året runt på en Trek 6500 med slicks/dubbisar (Marathon Suprem / Nokiaan), skärmar och 105mm MX Comp dämpare. Men tyckte iband att det gick så trögt och var fruktansvärt tråkigt, kan ju belvis bero på GBG-vinter/mörkt och blåsigt...

image.aspx

Med denna cykel så snittar jag runt 25-27km/h.

Kan man kitta om Treken så den blir snabbare?
Tänkte man kunde sätta på en stel gaffel, dels för att få bort det lite chopper aktiga utseendet och för att minska vikten med upp till 1kg, kan då även montera heltäckande skärmar med kompis/ego lapp (mindre smuts och slitage). Sen kanske en racer-kasset (11-26/28) skulle göra utväxlingen lite mer ”jämn”, tycker det kan vara svårt att hitta rätt växel ibland.

Eller kommer detta bara att bli suboptimalt och det är bättre att satsa på en Cross (ex Cicli B med skivbroms). Eller kommer en vinters pendlande att slitit ut SRAM-Rival gruppen helt och hållet, hur är hållbarheten jämfört med mtb prylar?
A4541_v_0.JPG

Fördelen med MTB´n är ju att jag redan har ett extra hjulpar för dubbisar och att alla verktyg och så redan finns sen så verkar det ju som om slitdelarna till mtb är billigare. Eller kommer pendlandet att bli bekvämare och roligare på crossen och hur mkt tid kommer man igentligen att spara på pendlandet om man jämför en cross mot en MTB med slicks?

Hur, har och skulle ni resonera, man vill ju få så mkt som möjlig för så lite som möjligt, snål som man är =)

Tack för hjälpen / en som snart blir tokig på all beslutångest

Senast redigerad av en moderator:
Hade du haft 3 mil enkel resa hade ju valet varit lätt - crossen. Annars är ju stel gaffel, slicks och stänksskärmar det första man gör för att få en dräglig pendlare av en mtb.

Pendlade på cross hela förra vintern med Shimano 105-prylar samt Aksium-hjul, det höll bra. Cross är alltid roligt att hojja på, medans mtb om den har för mkt AM-stuk kan vara riktigt segt att cykla på.
Låter som att du redan har grejjerna klara för att pendla med mtb:n men att det kanske kommer att leda till att du slarvar ngn dag och tar bilen/bussen pga att du kommer att tycka att det är för segt. Så känner man aldrig med en cross, då är pendlingen dagens höjdpunkt ;)!

Cross alla ganger! Pa vintern med is och halka blir det W240 dubbdack - genom skogen resten av aret ett par grovmonstrade dack och om mycket asfalt sjalvklart 25 mm landsvagsdack. Att kora platt langa strackor med mtb ar inte alls lika roligt tycker jag i allafall

Jag röstar också på en cross, men en stel gaffel på din MTB gör en stor skillnad för pendlandet.

Lätt val: MTBn med slicks på sommaren/hösten och mönstrade däck på vintern/våren (dubbdäck vid behov).

Komigen, 16 km, det tar ju typ 30-35 min. Låter som en onödig investering att köpa en cross för det.

/G

Cross! Har själv en 105-utrustad Cicli B cross (ej skivbroms). Den har rullat två vintrar nu i ur och skur och gått som en klocka. Har kittat den med skärmar. Under värsta vintern har jag dubbdäck, nokian w106 tror jag att de heter. Annars punkasäkra schwalbe maraton. Det enda jag har gjort hittills är att justerat växlar och bromsar samt bytt bromsbelägg. En mycket prisvärd hoj.

Det roliga med en cross ar att om man skulle ifran nagon pa landsvagshoj kranker man honom dubbelt! Med mtb maste man vara valdigt stark om man skulle kora fortare an ngn med bockstyre

När vädret tillåter så pendlar jag alltid på min racer och sen känns allt annat på bara segt och tråkigt. Racer är ju liksom kungen av cyklar. Jag går dock själv och funderar på vilken min nästa vinterpendlare ska bli. Förra vintern körde jag på min gamla stela stål Kona (Kilauea från 97) och den funkar ju, men den känns seg och tråkig om jag jämför med min Racer... Jag är nyfiken på Kona Honky Inc...
Men som svar på din fråga: Crossen alla gånger!

Cross så klart för det tänker jag göra. Att frångå bockstyre leder bara till ett sluttande plan där man till slut trampar runt på en nishikihybrid med cykelkorg och iförd stilenlig frigolithjälm. ;)

Stora smala hjul som crossen har är bättre om det är mer landsvägsbetonad pendling, men MTB som pendlare är bättre om det är mer stadstrafik tycker jag, plus att MTB:n kan ta fetare dubbdäck.
Hållbarheten på komponenterna är nog likvärdig, men se upp med nav som är dåligt tätade.

OdenXT skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Komigen, 16 km, det tar ju typ 30-35 min. Låter
> som en onödig investering att köpa en cross för
> det.
>
> /G

Hur tänker du nu? Onödigt? Pfhhh, galning. Anledning! ;)

Atlas skrev:
> OdenXT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Komigen, 16 km, det tar ju typ 30-35 min.
> Låter
> > som en onödig investering att köpa en cross
> för
> > det.
> >
> > /G
>
> Hur tänker du nu? Onödigt? Pfhhh, galning.
> Anledning! ;)

Han tänkte nog bara lite fel i hastigheten. En överdos av vuxenpoäng som fick honom att göra en ekonomisk analys av situationen med felslutet att det inte var befogat med en ny cykel. Det går över efter en fika.

Kan ju inflika att det enbart rör sig om asfalt cykling, 30% lågtrafikerad cykelbana 70% lågtrafikerad landsväg/glesbygd...

>"veloce" skrev:
>-Att frångå bockstyre leder bara till ett sluttande plan där man till slut trampar runt på en >nishikihybrid med cykelkorg och iförd stilenlig frigolithjälm. ;)"

Usch och fy detta måset ju undvikas till varje pris...

roefv skrev:
> Kan ju inflika att det enbart rör sig om asfalt
> cykling, 30% lågtrafikerad cykelbana 70%
> lågtrafikerad landsväg/glesbygd...
>
> >"veloce" skrev:
> >-Att frångå bockstyre leder bara till ett
> sluttande plan där man till slut trampar runt på
> en >nishikihybrid med cykelkorg och iförd
> stilenlig frigolithjälm. ;)"
>
> Usch och fy detta måset ju undvikas till varje
> pris...

Låter som att en fin cross med skivbromsar och campaväxlar är vad doktorn rekomenderar. Snart har vi fått ihop ett gäng så vi kan ta ett gruppköp. :)

Jag cyklar CX till jobbet 3-5 dagar i veckan, 60km ToR.
Har jag MTB tävlingar på G så tar jag mtb de sista dagarna innan för att vänja om kroppen till rätt geometri.

Annars är CX da shit!

/Jerka

Den där crossen ser ut som en finfin pendlare. Skivhjul borde väl innebära att den inte slits så farligt även om det är blött/moddigt.

Veloce skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > OdenXT skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >
> > > Komigen, 16 km, det tar ju typ 30-35 min.
> > Låter
> > > som en onödig investering att köpa en cross
> > för
> > > det.
> > >
> > > /G
> >
> > Hur tänker du nu? Onödigt? Pfhhh, galning.
> > Anledning! ;)
>
>
> Han tänkte nog bara lite fel i hastigheten. En
> överdos av vuxenpoäng som fick honom att göra
> en ekonomisk analys av situationen med felslutet
> att det inte var befogat med en ny cykel. Det går
> över efter en fika.

Jag har både ätit lunch och fikat nu. Min ståndpunkt står fast.
(Själv pendar jag på CX och låter mtb:n vara till skogen).

/G

Skulle valt cross med skivbromsar.
Kör själv på en 28"-konverterad MTB med skivbromsar, 50-60 km ToR beroende på vägval, men sneglar åt en cross för pendling/vinterträning lvg. Den gamle MTB-bastarden börjar bli rejält sliten nu. Dock är det ju en kostnadsfråga som allt annat och måste varsamt förhandlas in i vardagsekonomin. Svårt att hitta en cross med skivor för under 8 lax. Men har man börjat med skivor på pendlarcykeln så är det svårt att avstå sen. Fälgbromsar skitar ner så otroligt mycket mer, och bromsdammet från klossarna på fälgarna är rena slipmedlet på hela cykeln.

En snygg cross kan omöjligen vara en onödig investering. Om man inte köper en cykel kan man ju inte cykla. Har man två cyklar har man anledning att cykla dubbelt så mycket. Sen vet jag inte om det är en geometrisk eller aritmetisk serie.

En fundering, jag har ju ett fungerande par vinterhjul/däck för skivbroms (XT - center look nav med mavix 721 fälg), kan man köra med dessa 26" hjul på cross, förutsatt att däcken går in i ramen!?
Tänkte man kunde ha dom som reserv ifall ett av 700-hjulen skulle paja...

Det är ju det som är så finurligt med crossen jag pratar om, den kommer med XT nav så man behöver kanske inte ens krångla med att "shima?" om bromsoken vid eventuellt hjulbyte...

Läste nånstans att Mavic A317 fälgen som crossen levereras med inte tar personer över 90kg (enligt bike discount / "Mavic empfiehlt die Einhaltung des Gesamtgewichts von Fahrer und seiner Ausrüstung (ohne Fahrrad): 90kg !!!")... kan det stämma?

http://www.bike-discount.de/shop/k639/a13457/xt-disc-6-loch-mit-mavic-a317-disc-silber.html

Hittar inget sånt på Mavics egna hemsida... väger ju säkert runt 90-95kg med kläder och ryggsäck när jag pendlar till jobbet. Kommer jag att köra sönder fälgarna direk!?

Jag hade tagit crossen alla gånger.
Körde racer hela vintern och det gick bra trots en hel del cyklande i snö (cyklade dock inte lika mycket som du). Det enda problemet var att bodyn frös när den stod i minus, men det problemet hade jag året innan på MTB:n också. Har ca: 19km till jobbet.
Köper man en tillräckligt dyr cykel så måste man cykla. Man har inte samvete att låta den stå...

Jag har nyligen skaffat en sån där Cicli B trekking cross.

roefv skrev:
> Eller kommer
> pendlandet att bli bekvämare och roligare på
> crossen

JA! Beställ den nu och sluta vela.

> och hur mkt tid kommer man igentligen att
> spara på pendlandet om man jämför en cross mot
> en MTB med slicks?

Jag kan berätta att om du tänker spara tid på din pendling är crossen helt fel val. Mina pendlingar har blivit mycket längre sedan jag skaffade den, man blir liksom extra sugen på att ta omvägar. Raka vägen är 17 km enkel.
Har knappt ens tänkt på att förlänga pendlingsträckorna med stål-stel-hybriden jag hade förut.

Så för kortast restid tror jag du ska skaffa en nishikihybrid med cykelkorg...

regaman skrev:
> Jag har nyligen skaffat en sån där Cicli B
> trekking cross.
>
> roefv skrev:
> -----
> > Eller kommer
> > pendlandet att bli bekvämare och roligare på
> > crossen
>
> JA! Beställ den nu och sluta vela.
>
> > och hur mkt tid kommer man igentligen att
> > spara på pendlandet om man jämför en cross
> mot
> > en MTB med slicks?
>
> Jag kan berätta att om du tänker spara tid på
> din pendling är crossen helt fel val. Mina
> pendlingar har blivit mycket längre sedan jag
> skaffade den, man blir liksom extra sugen på att
> ta omvägar. Raka vägen är 17 km enkel.
> Har knappt ens tänkt på att förlänga
> pendlingsträckorna med stål-stel-hybriden jag
> hade förut.
>
> Så för kortast restid tror jag du ska skaffa en
> nishikihybrid med cykelkorg...

Jag har sett en frigolithjälm på ett second-hand ställe. Kan skicka den till dig om du väljer den mörka sidan.

regaman skrev:

"Jag kan berätta att om du tänker spara tid på din pendling är crossen helt fel val. Mina pendlingar har blivit mycket längre sedan jag skaffade den, man blir liksom extra sugen på att ta omvägar. Raka vägen är 17 km enkel.
Har knappt ens tänkt på att förlänga pendlingsträckorna med stål-stel-hybriden jag hade förut."

He he... då kommer inte dottern eller sambon bli glad när jag blir sen till dagis =)... -ja men jag tog bara en extra sväng...

Tillbaka
Topp