Pendlar problem

Trilla

Medlem
Pendlar problem
Hej hej.
Nu har min till SS ombyggda pendlarhäckgt börjat bli ovanligt mysko i bakhjulet. Då man tar i och ställer sej upp och trampar så hackar den som efter ett kvarts pedalvarv, detta gör cykeln totalt värdelös. Tog lös hjulet och kasetten men vet inte vad mer jag ska göra, den klickar inte som vanligt då man snurrar på bodyn så jag försökte dränka alltihop med Omega 636 pimentosmörj men det blev inge bättre, den låter lite på ett nytt sätt men den funkar faan inte. Går bodyn att meka isär? Jag har ett nav till liggandes som funkar, hur stor är chansen att jag som fullständig novis skulle få ihop hjulet med det navet? Om chansen är större än 75% vad ungefär för tidsplan ska jag räkna med?

//H

Senast redigerad av en moderator:
Pendlar problem
Boka fredagskvällen, bunkra upp med kaffe o snus och kör igång. Byt nav med hjälp av mekguiden här, vid kris ställ frågor på forumet. Folk på Happy har ändå inget annat för sig på fredagskvällar.

Pendlar problem
Jag måste lyfta detta igen, jag har inte gjort nåt åt problemet men man får vara mer och mer försiktig med att trampar då man cyklar så snart är jag nere på riktig tant fart då jag susar till jobbet. Var ner till lbs och frågade vad han skulle ha för att skifta nav men det var på tok för dyrt för denna gamla häck. Så då återstår att meka isär bodyn, hjälp mej nu lite.
Jag har ju köpt nya däck och nytt styre och styrstam så jag kan ju inte baar kasta bort den.

//H

Pendlar problem
Nu är jag klar.. Eftersom några andra i den länkade trråden lyckats med 556 så fortsatte jag min omega smörjning, idag halvisärtaget och uppvärmd med gassvetsen. Duschade värmde duschade värmde osv osv tillslut gick den lätt och lät fint och det som kom ur den var inte svart klet så nu jäklar ska det cyklas. Det är sorgligt att man köper fin cykel för en massa pengar som man knappt cyklar på men den cykeln man sitter på varje dag året runt den ska vara gammalt skräp... Näe, det börjar nog bli dax för ett hybridköp tror jag, den där cube nature ser ju fin ut... hmm.. Har säker fungerande body också.

//H

Pendlar problem
Nu lämnade jag in den till min lbs som sa att han skulle ha ca 300 för att skifta body med en body från ett annat nav som jag hade liggande.
//H

Pendlar problem
Trilla skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu lämnade jag in den till min lbs som sa att han
> skulle ha ca 300 för att skifta body med en body
> från ett annat nav som jag hade liggande.
> //H

Stöld skulle jag kalla det.

300:- för något som tar max två minuter att göra.
300:- / 2 minuter * 60 minuter/timme = 9000:-/timme

Inte behöver man väl vara varken hjärnkirurg eller raketforskare för att klara av det. Instrumenten utgörs av en insexnyckel á några tior, så det kan inte vara det som kostar heller. För 300:- skulle jag förvänta mig att en ny body hade ingått i priset.

Pendlar problem
min pendlar hoj har samma problem, felet på min är sliten fram klinga! den kuggar över o ger en rejäl överasking när man inte tänker sig för..det står på min att göra lista...

Pendlar problem
Håller såhär i efterhand med dej stumpy och jag ska framföra åsikten att det är stöld då jag hämtar tillbaka cykeln, men jag kollade lite snabbt på den där happytråden där dom gör det och tyckte det verkade för jobbigt... Men hittade senare parktools instruktion och där var det ju snorenkelt. Ja ja, man lär sej hela livet.
Men idag på väg till jobbet började min extra cykel som jag använt en vecka nu då den andra stått på verkstaden och väntat göra precis likadant. Vad är det med vintern 07/08 och mina bodysar som inte går ihop.

Pendlar problem
Stumpy skrev:

> Stöld skulle jag kalla det.
>
> 300:- för något som tar max två minuter att
> göra.
> 300:- / 2 minuter * 60 minuter/timme =
> 9000:-/timme
>
> Inte behöver man väl vara varken hjärnkirurg
> eller raketforskare för att klara av det.
> Instrumenten utgörs av en insexnyckel á några
> tior, så det kan inte vara det som kostar heller.
> För 300:- skulle jag förvänta mig att en ny
> body hade ingått i priset.

Du tänker helt fel. Man tar betalt utifrån vad man förväntar sig att kunden är villig att betala, inte den faktiska kostnaden. Två minuter tar det knappast för övrigt.

Pendlar problem
Mr Handley skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Stöld skulle jag kalla det.
> >
> > 300:- för något som tar max två minuter att
> > göra.
> > 300:- / 2 minuter * 60 minuter/timme =
> > 9000:-/timme
> >
> > Inte behöver man väl vara varken hjärnkirurg
> > eller raketforskare för att klara av det.
> > Instrumenten utgörs av en insexnyckel á
> några
> > tior, så det kan inte vara det som kostar
> heller.
> > För 300:- skulle jag förvänta mig att en ny
> > body hade ingått i priset.
>
> Du tänker helt fel. Man tar betalt utifrån vad
> man förväntar sig att kunden är villig att
> betala, inte den faktiska kostnaden. Två minuter
> tar det knappast för övrigt.

Dessutom finns finns något som heter ställtid, vilket innebär att cykeln ska in i verkstan, upp på stället, verktygen ska fram och sen när allt är klart ska det flyttas ut igen. Det tar också tid och räknas in i priset och är inte sällan en fast kostnad.

Pendlar problem
Fegbromsaren skrev:
> Mr Handley skrev:
> -----
> > Stumpy skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Stöld skulle jag kalla det.
> > >
> > > 300:- för något som tar max två minuter
> att
> > > göra.
> > > 300:- / 2 minuter * 60 minuter/timme =
> > > 9000:-/timme
> > >
> > > Inte behöver man väl vara varken
> hjärnkirurg
> > > eller raketforskare för att klara av det.
> > > Instrumenten utgörs av en insexnyckel á
> > några
> > > tior, så det kan inte vara det som kostar
> > heller.
> > > För 300:- skulle jag förvänta mig att en
> ny
> > > body hade ingått i priset.
> >
> > Du tänker helt fel. Man tar betalt utifrån
> vad
> > man förväntar sig att kunden är villig att
> > betala, inte den faktiska kostnaden. Två
> minuter
> > tar det knappast för övrigt.
>
> Dessutom finns finns något som heter ställtid,
> vilket innebär att cykeln ska in i verkstan, upp
> på stället, verktygen ska fram och sen när allt
> är klart ska det flyttas ut igen. Det tar också
> tid och räknas in i priset och är inte sällan
> en fast kostnad.

Om man lämnar in hela cykeln ja.

Om man däremot lämnar in ett löst nav med body och ett löst hjul med body, så borde det inte ta lång tid att skifta över bodyn från det ena till det andra. Om man räknar in tiden för att ta betalt också, så borde det ändå inte ta mer än 5-10 minuter.

Jag tror för övrigt att jag hade fått jobbet gratis hos min LBS om jag köpt en ny body för 300:-.

Pendlar problem
Ja, då håller jag med vad det gäller tiden.

Anledningen till kostnaden kan fortfarande vara en annan och det är inte att arbetet är svårt eller att det går fort utan att vederbörande kan något som inte du kan och det i sin tur är värt 300kr tycker denne. Om du kan samma sak, så är det inte längre värt 300kr för dig. Så enkelt kan det vara.

Tillbaka
Topp